معاون جهاد کشاورزی اردکان خبر داد
معاون فنی جهاد کشاورزی اردکان از کاهش 70 درصدی برداشت محصول پسته از باغات این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۵۶۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 18 September 2018

سید علی حسینی‌پور اردکانی گفت: شهرستان اردکان به‌عنوان بانک ژنتیک ارقام پسته کشور با سطح ۶ هزار و پانصد هکتاری پسته بارور به‌عنوان یکی از قطب‌های تولیدی پسته در کشور مطرح است.

وی افزود: طعم و مزه منحصربه‌فرد محصول پسته اردکان موجب شده است که در صنایع تولیدی مواد غذایی مانند گز، سوهان، حلوا، نقل و سایر مواد غذایی نیز مورداستفاده قرار گیرد.

معاون فنی جهاد کشاورزی اردکان گفت: اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز، زمان تکاپوی کشاورزان جهت برداشت حاصل دسترنج خود در طول سال است ولی در سال جاری به علت نوسانات دمایی در اسفندماه سال گذشته موجب شده است که علاوه بر عدم تأمین نیاز سرمایی، رشد زایشی در باغات پسته پیشی بگیرد و درنتیجه باغات محصول کمتری داشته باشند.

وی اظهار داشت: این تغییرات دمایی باعث کاهش میزان تولید به میزان ۵۰ درصد شد و همچنین با توجه به گرمای شدید در تابستان امسال، کشاورزان شاهد کاهش عملکردی ۲۰ درصد دیگر به علت پوکی پسته‌ها شده‌اند که درمجموع برداشت پسته در شهرستان اردکان با کاهش ۷۰ درصدی مواجه است.

حسینی پور گفت: با توجه به تمام این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که قریب به دو هزار تن پسته از باغات اردکان برداشت شود که تقریباً یک‌پنجم تولید در سال گذشته است.

وی در پایان افزود: ارقام تجاری پسته اردکان شامل اکبری، احمد آقایی و کله قوچی است و ارقام بومی و مناسبی مانند حاجی عبداللهی، پرنده‌ای، تیرماهی، حسن عباسی و بادامی نیز در شهرستان وجود دارد که ارقام بومی به خاطر داشتن طعم، مزه و مقاومت مناسب در برابر عوامل مخاطره‌آمیز طبیعی حاشیه کویر علاوه بر خریداران توسط خود کشاورزان نیز برای کشت و احداث باغ طرفداران زیادی دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار