آیین سنتی « علم برداری » عصر امروز(دوشنبه) با حضور گسترده مردم عزادار در حسینیه های باغ بهار بغدادآباد، خورمیزات و مزویرآباد شهرستان مهریز برگزار شد.
کد خبر: ۶۵۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 18 September 2018

 این آیین همه ساله بر اساس سنت دیرینه که قدمت آن افزون بر 200 سال است در تکایا و حسینیه های مهریز به یاد شهدای مظلوم کربلا به خصوص امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) انجام می شود.
اوج علم برداری در مهریز از هفتمین روز از ماه محرم حسینی با حضور مردم و جوانانی که علم های مختلفی را در دست دارند بنحو باشکوه و در فضایی معنوی برگزار می شود.
در این آیین در حالی که دستجات عزادار در اطراف حسینیه به روش سنتی مشغول مرثیه خوانی و سوگواری هستند با به حرکت درآمدن علم ها شور حسینی همه جا را فرا می گیرد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مهریز گفت: علم برداری در این شهرستان از جلوه های ویژه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دشت کربلا و امام حسین (ع) است.
حجت الاسلام محمد حسین متوسل در حاشیه این آیین به ایرنا افزود: علم برداری از جایگاه و قداست زیادی در بین مردم و جوانان برخوردار است و همه ساله بنحو با شکوهی برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در اکثر حسینیه های مهریز در شهر و روستاها علم وجود دارد و در سال های اخیر جوانان زیادی به علم بستن و فعالیت در این برنامه معنوی و فرهنگی وارد شده است.
علم یکی از وسیله‌ های نمادین بکار رفته در آیین سوگواری محرم و چوب بلندی است که پارچه ‌های رنگین سبز، سیاه و سایر رنگ ها به آن بسته می شود و نماد ایستادگی و مقاومت حضرت عباس (ع) و شهدای کربلا در مقابل دشمنان است .
علم ها توسط مردم و جوانان در پیشاپیش صف سوگواران حرکت داده می‌ شود و به کسی که علم را با خود حمل می‌ کند علمدار می‌ گویند و یادآور علمدار کربلاست.
مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار