استاندار یزد با تاکید بر لزوم حمایت از تمام واحدهای صنعتی به خصوص خوشه های کنجدی از مسئولان خواست برای رونق این صنعت گام های موثرتری بردارند، گفت: در تلاش هستیم، دانه های کنجدی را از ممنوعیت صادرات خارج کنیم .
کد خبر: ۶۵۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 18 September 2018

محمود زمانی قمی دوشنبه شب در ستاد اقتصاد مقاومتی اردکان افزود: یکی از سیاست های اقتصادی استان توجه ویژه به خوشه های صنعتی است، و اردکان هم یکی از قطب های صنعتی این خوشه در کشور است .
رئیس ستاد راهبردی اقتصاد مقاومتی یزد اضافه کرد: در مورد مسایل شهرستان نشستی در یکی از واحدهای صنعتی برگزار و مشکلات بررسی شد .
استاندار یزد با بیان اینکه در این نشست اعضای ستاد و مسئولان اردکان و نمایندگان این صنعت حضور داشتند، مشکلات خود را مطرح کردند، تصریح کرد: مقرر شد، نشستی با حضور مدیرکل مالیاتی استان با صاحبان واحدهای کنجدی برگزار شود که آنها در پرداخت مالیات کمتر تحت فشار باشند، و در این ارتباط تصمیم گیری کنند.
زمانی قمی اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی هم موظف شد بدهی های این واحدها تا قطعی نشده علی الحساب باشد .
وی با بیان اینکه بانک ها نیز موظف شدند تا شرایط افزایش قیمت اولیه را در اعطای وام مورد عنایت قرار دهند، افزود: به طور مشخص قرار شد درخواست ها، وقتی به بانک ارجاع شد کاملا مورد بررسی قرار گیرد و اشکالات پیش رو مشخص شود .
استاندار یزد یادآور شد: مسئولان دولتی باید در جریان مسایل پیش روی واحدهای صنعتی قرار گیرند و شرایط دولت را در نظر داشته باشند تا بخشی از مسایل رفع شود .
همچنین فرماندار اردکان با بیان اینکه مشکل واحدهای صنعتی به صورت میدانی در یکی از واحدها بررسی شد، افزود: در این شهرستان ۱۸۳ واحد در حوزه فرآورده‌های کنجدی فعال است که از این تعداد ۳۰ واحد صنعتی، بقیه به صورت سنتی در حال فعالیت است.
هادی مقیمی تصریح کرد: یک هزار و 400 نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیر مستقیم در صنعت کنجد منطقه مشغول به کار هستند.
وی میزان مصرف سالانه کنجد استان یزد را بیش از ۴۵ هزار تن ذکر کرد که 38 هزار تن آن مربوط به اردکان است.
فرماندار اردکان اظهار داشت: این شهرستان قطب تولید فرآورده‌های کنجدی کشور است و این صنعت بومی شده در حال رشد و شکوفایی است .
مقیمی با بیان اینکه به دلیل افزایش مصرف کنجد ، واحدهای سنتی به صنعتی تبدیل شدند، یادآور شد: از سال گذشته با توجه به مشکلاتی که در حوزه واردات اتفاق افتاد، قیمت کنجد افزایش یافت و واحدهای تولیدی این بخش با مشکل روبرو شدند .
وی مشکل این واحدها را کمبود نقدینگی ، سه برابر شدن قیمت کنجد و کاهش بازار فروش عنوان کرد.
این مسئول درخواست کرد که برای رفع این مشکلات فکر اساسی شود زیرا محصولات کنجدی از مواد سالم در سبد غذایی مردم ایران است .
فراورده های کنجدی متنوع است از جمله می توان به ارده و حلوا ارده اشاره کرد.
ارده، به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی بویژه صبحانه است و فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی هست و به عبارتی 100 درصد طبیعی است.
حلوا ارده نیز غذایی بسیار مقوی است که بیشتر در وقت صبحانه صرف می شود.
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار