آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان از مهمترين راهكارهاي مقابله با كودك آزاري‌هاي جنسي و آسيب‌هاي ناشي از آنها به ويژه در مواقع عدم حضور والدين است.
کد خبر: ۶۵۷۷۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰ 22 September 2018

همیشه به دنبال راهی هستیم تا کودکانمان را از آسیب‌های جنسی و موارد مشابه مصون نگه داریم اما خیلی از مواقع راه محافظت از کودکانمان در مقابل اين آسيب‌ها را نیاموخته و به آنها نيز آموزش نداده‌‌ایم .

گاهی آموختن نکاتی ساده از مهارت‌های اجتماعی و مهارت‌های مقابله با آزارهای جنسی، کودکان را از آسیب‌های بزرگی که در کمین آنهاست، حفظ می‌کند لذا به عنوان یکی از روش‌های پیشگیرانه باید کودکانمان را به گونه‌ای تربیت کنیم تا نگرانی‌هايمان برای مواقعی که تنها هستند کمتر شود .

این نکات و آموزه‌ها به گونه‌ای است که باید توسط والدین به کودک آموخته شوند تا کودک بتواند به راحتی در مقابل هر گونه آسیب جنسی و کودک آزاری مقابله کند .

«مهین ذوالفقاری» مدیر بیمارستان اعصاب و روان بهمن يزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، با تاكيد بر لزوم آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان، اظهار كرد: والدین باید براي کودکان خود حریم خصوصی بدنشان را تعریف و افراد دایره امن آن‌ها را به او معرفی کنند .

وی افزود: والدین باید مواظب رشوه‌پذیری کودکان باشند به طوری که کودکان به مناسبت هدیه گرفتن‌ها و جایگاه افراد واقف باشند و در صورت عدم حضور والدین، چیزی را به عنوان هدیه از افراد نامطمئن دریافت نکنند .

این مسئول با اشاره به این که والدین باید بر سر مفهوم رازها با کودکان خود صحبت کنند، گفت: کودکان باید بدانند در قول و قرارها چه چیزی وجود دارد، حتی باید تمامی صحبت‌هایی که با مسئولان و بزرگترها دارند را به والدین خود اطلاع دهند .

وی در مورد ایجاد عبارات رمزی بین والدین و کودک براي شرايط غيرعادي نيز تصریح کرد: باید عباراتی رمزی بین والدین و کودکان وجود داشته باشد تا آنان بتوانند موارد خطر را به والدین خود با علائم رمزی هشدار دهند .

این روانشناس از لزوم صحبت والدین و کودکان در مورد مباحث جنسی نيز سخن گفت و خاطرنشان کرد: باید والدین به سوالات جنسی کودکان خود پاسخ دهند و کودک را در مورد این موضوعات به صحبت وا دارند چرا که این موضوع تنها یک مسئله جنسی نیست و امنیت جسمی و روانی کودک را نيز در برمی‌گیرد .

ذوالفقاری در پايان نيز با اشاره به نحوه برخورد کودکان با افراد ناشناس هم تاکید کرد: کودکان باید بیاموزند که چگونه با تحکم و رفتار قلدرمآبانه برخي افراد، مقابله کنند که لازمه یادگیری این مسائل آگاهی از مهارت‌های اجتماعی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار