بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران، با اشاره به این‌که در پی تحقیقات انجام شده، 39 درصد جمعیت ایران کنونی حداقل یک بار به این انگل توکسوپلاسماگوندی مبتلا شده اند، گفت: انگل توکسوپلاسما مادرزادی در زنان باردار باعث سقط جنین می‌شود.
کد خبر: ۶۵۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 24 September 2018

افراد در طی مراحل مختلف زندگی خود ممکن است با انواع مختلفی از انگل‌ها مواجه شوند که بسته به نوع آن با بیماری‌های مختلفی روبه رو می‌شوند.

«توکسوپلاسماگوندی» یکی از گونه‌های خطرناک انگل‌ها است که به دلیل عوارض جسمی که در افراد به ویژه زنان باردار برجای می‌گذارد بسیار حائز اهمیت است.

زنان بارداری که برای اولین بار در سه ماهه اول بارداری به این انگل مبتلا می‌شوند ممکن است جنین خود را از دست دهند.

اگر زنان در سه ماهه آخر بارداری به انگل توکسوپلاسما مبتلا شوند با خطرات کمتری مواجه می‌شوند.

دکتر«بهادر حاجی محمدی» رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا-‌با بیان این‌که طبق نتیجه یکی از تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یک

عامل انگلی به نام «توکسوپلاسما گوندی» در نمونه‌های فرآورده‌های گوشتی جداسازی شد، اظهار کرد: گربه میزبان اصلی این انگل است.

وی با اشاره به این‌که این انگل یکی از شایع ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات است، گفت: گربه‌های ولگرد به علت دسترسی به مواد گوشتی و شکار موش آلوده می‌شوند.

حاجی محمدی با بیان این‌که گربه‌های مبتلا به تکسوپلاسما، علف خواران را آلوده می‌کنند، تصریح کرد: این بیماری از طریق مدفوعی- دهانی از مدفوع گربه‌ای که حاوی اووسیت‌ها یا تخم انگل آلوده است منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: گربه‌های مبتلا به این انگل می‌توانند از راه مدفوع خود آن را دفع کنند که در اثر بی دقتی افراد با تماس با این عامل بیمار می شوند.

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران با اشاره به این که انگل توکسوپلاسما می تواند بسیاری از انسان ها را آلوده کند، اظهار کرد: تحقیقات نشان داده که 39 درصد جمعیت ایران کنونی حداقل یک بار به این انگل مبتلا شده‌اند.

وی با بیان این‌که علائم این بیماری شبیه آنفوآنزا است، گفت: تب، لرز، درد عضلانی و تورم گره‌های لنفاوی مهمترین علائم آن است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که ممکن است علائم انگل توکسوپلاسما در افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند مشخص نشود، خاطرنشان کرد: این میکروب در افرادی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند بسیار خطرناک‌تر است.

وی در ادامه به تکسوپلاسمای مادرزادی اشاره کرد و گفت: این نوع از توکسوپلاسما موقعی اتفاق می‌افتد که مادر باردار باشد.

حاجی محمدی با بیان این‌که این عامل بیماری در دوران بارداری فقط منجر به تب و لرز نمی‌شود، تصریح کرد: توکسوپلاسمای مادرزادی در زنان بارداری که برای اولین مبتلا می شوند خطر سقط جنین را به دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: مادرانی که قبل از بارداری سابقه ابتلا به این انگل را دارند بدنشان مقاوم شده و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

حاجی محمدی به انجام تحقیقی در زمینه انگل تکسوپلاسما بر روی مادران باردار اشاره کرد و گفت: این تحقیق که بر روی 600 مادر باردار انجام شده نشان داد 3 نفر از این مادران برای اولین بار به این میکروب مبتلا شدند.

وی با بیان این‌که درصد خطر این عامل بیماری در سه ماهه اول بارداری بسیار زیاد است و در صورت عدم سقط جنین منجر به ناهنجاری‌های مادرزادی می شود، تصریح کرد: ناهنجاری‌های مادرزادی نقص‌های تولد است که نوزاد حین تولد به آن‌ها مبتلا است.

مدیرگروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌که ابتلا به توکسوپلاسما در سه ماهه آخر بارداری عوارض کمتری را در پی دارد، اظهار کرد: در این دوره از بارداری باعث اختلالات چشمی نظیر تاری دید، آب مروارید، ضعف چشم و دو بینی می‌شود.

وی افزود: این اختلالات اغلب در دوران نوجوانی که تغییرات هورمونی زیاد است، خود را نشان می‌دهد اما اگر مادر در دوران بارداری مکرر و منظم به پزشک مراجعه کند قابل کنترل است.

حاجی محمدی در ادامه به راه‌های انتقال توکسوپلاسماگوندی اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، مصرف گوشت و شیرخام به ویژه شیرخام‌بز از نظر انتقال بیماری بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید همواره از مصرف کباب نیم پخته یا خونی، جگر آبدار و شیر غیر پاستوریزه پرهیز کرد.

وی با بیان این‌که نگهداری حیوانات خانگی مانند گربه و تماس با آن خطر بزرگی برای افراد است، خاطرنشان کرد: تحقیقاتی که انجام شد نشان داد به طور میانگین 30 درصد گربه‌های آپارتمانی آلوده به توکسوپلاسما هستند.

حاجی محمدی با اشاره به این‌که 50 درصد گربه‌های ولگرد نیز به این بیماری مبتلا بودند، اظهار کرد: این گربه‌ها با آلوده کردن سبزی‌های خانگی انسان‌ها را بیمار می‌کنند پس ضروری است که افراد به نکات بهداشتی بیشتر توجه کنند، بنابراین یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شستشوی کامل سبزیجات قبل از مصرف است.

این مقام مسئول در پایان در مورد منشا این آلودگی گفت: گربه‌های ولگرد با شکار موش و گربه‌های خانگی با خوردن گوشت خام آلوده، مبتلا می‌شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار