معاون ادبیات و تاریخ اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‎‎های دفاع مقدس استان یزد از گالری‎‎های خالی موزه دفاع مقدس این استان به دلیل عدم تخصیص اعتبارات خبر داد.
کد خبر: ۶۵۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ 24 September 2018

 سرهنگ «محمد حسین صادقی» در این باره تصریح کرد: هر چند موزه دفاع مقدس استان یزد پس از سال‎‎ها در اواسط بهمن ماه سال گذشته طی مراسمی به صورت رسمی افتتاح شد اما گالری‎‎های این موزه در حال حاضر کاملاً خالی از آثار دفاع مقدس است .

وی افزود: این مجموعه دارای چهار گالری است که در هنگام افتتاح با امکاناتی ناچیزی تجهیز و بازگشایی شد اما به دلیل عدم تخصیص اعتبار همچنان فاقد هیچ امکاناتی است به نحوی که تنها فضای بیرونی محوطه به برخی تجهیزات جنگی تجهیز شده و گالری‎‎های آن خالی از امکانات است.

این مسئول اعتبار پیش‌‏بینی شده سال گذشته برای این موزه را حدود پنج میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبار با احتساب نوسانات کنونی اقتصادی، بسیار بیشتر شده و با روند کنونی نمی‌توان انتظار بهره‎برداری کامل این موزه را به سرعت داشت .

وی در مورد بهره‌‏‏مندی از ظرفیت‎‎های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در فضاهای شهری نیز اظهار کرد: 8 سردیس شهدای استان توسط کمیته دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار کشور در دست ساخت است که متعلق به بنیاد حفظ آثار استان است ولی ساخت و نصب سردیس ‎ های شهدا و المان‌های مربوطه برای فضاهای شهری در محدوده وظایف شهرداری است و باید توسط آن مجموعه انجام شود.

صادقی در مورد علت پیشرفت کند اجرای طرح «السابقون» که با هدف جمع آوری آثار و خاطرات رزمندگان استان در دوران جنگ تحمیلی انجام می‎شود نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل بودجه و تامین اعتبارات اجرای طرح در شرایط اقتصادی کنونی کشور علت اصلی روند کند این طرح است.

وی اعتبار در نظر گرفته شده برای چاپ کتب موضوعی دفاع مقدس را نیز بسیار ناچیز عنوان کرد و افزود: هر چند یزد یکی از استان‌های فعال در حوزه نشر آثار دفاع مقدس است اما به حمایت بیشتر دستگاه‌ها برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در زمینه نشر آثار دفاع مقدس نیاز داریم.

به گفته ‎ ی این مسئول، علی‎رغم وضعیت اقتصادی نامطلوب کنونی، به مناسبت هفته دفاع مقدس از هشت اثر که بیشتر در زمینه معرفی شخصیت‌های دوران دفاع مقدس است، در این ایام رونمایی می‌شود .

وی «یلدای دومین روز» اثر حسین عبداللهیان بهابادی که داستانی متفاوت از روزهای پایانی جنگ است، «30 سال در کردستان» خاطرات شهید حسن بابا محمدی اسفند آبادی گردآوری شده توسط محمد رضا بابایی ابرقویی، «آسمان بی ستاره» به قلم صفر دهستانی مجومرد در مورد خاطرات دوران جنگ این جانباز آزاده را از جمله این آثار ذکر کرد.

صادقی «گنج بی پایان»، «مقاومت تا شهادت»، مجموعه فیلم «بایگانی خاکی 2»، «چشم و چراغ خشت‌های خاموش» و «عبور عاشقانه» و «همیشه تنها» که خاطرتی از جنگ و شخصیت ‎‎ های آن هستند را از دیگر آثار رونمایی شده در این هفته خواند که به ترتیب توسط عباس رنجبر، محمد علی همتی، امیر محمد وصال، محمد گیوه اشرف، کاظم فخار و محمد معینی به رشته تحریر در آمده است .

این مسئول از در حال چاپ بودن تعدادی از آثار ادبی دوران دفاع مقدس در استان نیز خبر داد و گفت: این آثار بیشتر توسط خود افراد و با حمایت‌های مردمی گردآوری و نشر شده و از این روی جایگاه مطلوب استان یزد در موضوع نشر آثار دفاع مقدس همچنان پابرجاست .

صادقی در بخش پایانی سخنانش نیز از برگزاری هشتمین دوره جشنواره استانی داستان کوتاه ادبی یوسف خبر داد و گفت: آثار این کنگره ادبی در حال جمع‏‌آوری است و مرحله کشور آن نیز در آذرماه برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار