ایجاد نگرش‌های مثبت و پویا در دانش‌آموزان یکی از مهمترین مباحثی است که باید در دستور کار والدین و مربیان آموزش و پرورش قرار گیرد و این موضوع اهمیت روزهای آغازین سال تحصیلی را برای دانش آموزان دوچندان کرده است.
کد خبر: ۶۵۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 24 September 2018

روزهای آغازین مدرسه از جهات مختلف دارای اهمیت است، تقویت انگیزه تلاش و تحصیل، کاهش دغدغه، اضطراب و تردید و زدودن هرگونه آثار بدبینی نسبت به درس و مدرسه و کلاس و معلم، و سرانجام آشنایی با شخصیت و دیدگاه‌های دانش آموزان می‌تواند نقش مهمی در تشویق بیشتر و بهتر دانش آموزان برای رفتن به مدرسه داشته باشد.

دوران طلایی تعلیم و تربیت

«محمدرضا صالحی» یک استاد دانشگاه، با بیان این‌که دوره دبستان از جهت تعلیم و تربیت، بهترین دوران است،‌اظهار کرد: در این دوره کودک ویژگی‌های روانی و آمادگی کاملی برای تربیت پذیری و ادب آموزی دارد.

وی افزود:‌ آموزش رسمی کودک از این مرحله آغاز می شود،بنابراین این دوران طلایی را که بهترین فرصت برای تعلیم و تربیت کودک محسوب می‌شود نباید به سادگی از کف داد .

محیط آموزشی مناسب

این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباط مستقیم کیفیت نظام آموزشی و امکانات مدارس و محیط دارد،‌ گفت: وجود فضا و زمان مناسب و کافی، اولین نیاز در یادگیری است.

صالحی نظام آموزش و پرورش مناسب را یکی دیگر از پایه‌های پیشرفت در جوامع امروزی دانست و بیان کرد:‌ سرمایه گذاری در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش، هرچند بازده فوری ندارد، اما قدم اول برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه است.

دوست یابی و استقلال

این استاد جامعه شناس خاطرنشان کرد: در سال‌های نخست تحصیل، کودک میل شدیدی به رفاقت با هم سالان خود دارد و این کار در خانواده امکان پذیر نیست.

وی با بیان این‌که یادگیری و علم آموزی در محیط خانه معمولاً مقدور نیست و اگر امکانات لازم برای آموزش کودک در خانه فراهم باشد و مادری بتواند کودک خود را آموزش دهد، باز هم کودک از حضور در مدرسه بی نیاز نیست، تصریح کرد:‌ زندگی با هم سالان و تن دادن به زندگی جمعی با تمام خصوصیات، آثار و نتایج مربوط به آن چیزی است که هرگز خانواده قادر به ایجاد آن نخواهد بود.

اولین برخورد معلم با دانش‌آموزان

این استاد دانشگاه اولین برخورد معلم با دانش‌آموزان را مهم‌ترین تأثیر در شکل گیری شخصیت آموزشی و تربیتی او عنوان کرد و ادامه داد: اگر این برخورد، مهربانانه و همراه با تبسم و خوش رویی باشد دانش‌آموزان به درس و مدرسه و معلم علاقه‌مند می‌شود.

وی افزود: معلم توانا و دل سوز به خوبی می‌داند که هرگونه تهدید، تحقیر و تنبیه، اضطراب بچه ها را بیشتر می‌کند و در عوض چهره گشاده و متبسم معلم، صدای آرام و جملات دل نشین و اطمینان بخش او، می‌تواند اضطراب آنها را کاهش داده، اعتماد به نفسشان را تقویت نماید .

تقویت حس اعتماد به نفس

دکتر صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که یکی از کارهای خوب آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بازگشایی مدارس برای کلاس اولی ها قبل از شروع سال تحصیلی است،‌ اظهار کرد: برگزاری جشن برای سال اولی‌ها آثار مفیدی در تقویت حس اعتماد به نفس کودکان و هم چنین کاهش دلهره دارد.

این مقام مسئول در پایان بازدید از مدرسه پیش از آغاز سال تحصیلی به کودک کمک می کند که در محیط جدید اعتمادبه نفس پیدا کند و خود را با آن وفق دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار