یزد - ایرنا - مدیرکل پایگاه انتقال خون یزد گفت: مردم استان در 13 روز ماه محرم سال 1440 هجری قمری یک هزار و 506 واحد خون اهدا کردند.
کد خبر: ۶۵۹۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 25 September 2018

 دکتر نقی تقوایی افزود: در این مدت یک هزار و 842 نفر به چهار مرکز انتقال خون استان مراجعه کردند که یک هزار و 506 نفر موفق به اهدا خون شدند.
وی تعداد خون دهندگان مستمر در این مدت 64.1 درصد بیان کرد و یادآور شد: اهداکننده مستمر به کسی اطلاق می‌شود که سالی حداقل 2 بار خون اهدا کرده باشد.
مدیرکل پایگاه انتقال خون یزد در ادامه خاطرنشان کرد: از مجموع اهداکنندگان 26.4 درصد با سابقه و مابقی بار اولی بودند.
تقوایی تعداد مردان اهداکننده خون در این مدت را 97.1 درصد و بانوان را 2.9 درصد اعلام کرد و از بانوان خواست که در این امر هم حضوری فعال داشته باشند.
داشتن حداقل وزن 50 کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر جنسی، پایین نبودن فشارخون، حداقل 18 و حداکثر 60 سال، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم‌خونی از شرایط فردی اهداکننده خون است.
تقوایی پیشتر به ایرنا گفته بود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی مختص زمان خاصی نیست، بیماران نیازمند در تمام ماه‌های سال به خون و به‌ویژه پلاکت نیاز دارند.
وی اضافه کرد: خون‌های اهدایی در اعمال جراحی، تصادف، زایمان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرکل پایگاه انتقال خون یزد، نوع آزمایش‌ها را هپاتیت ‎ ،C ،B ایدز و بیماری‌های مقاربتی ذکر کرد.
متوسط اهداکنندگان خون در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت 27 تن است که این عدد در یزد 10نفر بیشتر است.
هم‌اکنون چهار پایگاه انتقال خون در شهرهای یزد، اردکان و میبد فعال است.
استان یزد یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
49 درصد جمعیت استان مرد و 51 درصد مرد هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار