مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان یزد با اشاره به غربالگري شنوايي 28 هزار نوزاد متولد شده استان در سال گذشته، از اضافه شدن فرم سنجش شنوایی به پرونده بهداشتي تمام نوزادان استان از هفته آینده در راستاي پوشش كامل پيگيري موارد مشكوك خبر داد.
کد خبر: ۶۵۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸ 25 September 2018

«فاطمه ابوطالب‌دخت» با اشاره به پوشش 100 درصدی مرکز غربال‌گری شنوایی برای بررسی بهداشت شنوایی نوزادان، اظهار کرد: سال گذشته حدود 28 هزار نوزاد متولد شده در یزد مشمول این طرح شدند که از این تعداد 25 هزار و 340 نوزاد يزدي و مابقي مربوط به ديگر استان‌ها بودند كه در يزد متولد شدند.

وی از شناسايي 35 نوزاد مشكوك به کم‌شنوايي و ناشنوايي در سال گذشته خبر داد و گفت: 12 نفر از اين نوزادان دچار مشكل واجد کاشت حلزون گوش شدند كه بهزيستي اين موارد را تا مرحله کاشت پیگیری كرده است.

ابوطالب‌دخت پوشش پیگیری‌هاي اين مركز غربالگري در مورد نوزادان مشكوك به ناشنوايي را 90 درصد ذكر كرد و از اضافه شدن فرم شنوایی به پرونده تمامی نوزادان استان از هفته آینده خبر داد.

به گفته وي، این موضوع در گذشته نيز از سوي برخي مراكز درماني انجام می‌شد ولي از هفته آینده به صورت جدی تمام نوزادان متولد شده را شامل می‌شود و نتیجه تست انجام شده توسط بیمارستان و تست مرکز غربالگری در این فرم قید خواهد شد .

اين مسئول همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشت استان در زمینه غربالگری را بسیار مطلوب دانست و گفت: معیار اعلام سلامت شنوایی نوزادان وجود مهر سبز رنگ در پرونده بهداشت نوزادان است ولي در مقابل پرونده نوزادان مشکوک دارای مهر آبی رنگ به منظور لزوم ارجاع نوزاد به مركز غربالگري خواهد بود و مهر نهایی سبز رنگ در صورت اطمینان از سلامت شنوایی نوزاد در پرونده وی مکتوب می‌شود .

ابوطالب‌دخت در پایان بر لزوم اهمیت افزایش همکاری ماركز درماني و بهداشتي با مرکز غربالگری شنوایی در اين رابطه تاكيد و عنوان كرد: قطعاً در صورت برقراري تعاملات در اين خصوص، پیگیری‌هاي مرکز غربالگری در مورد نوزادان مشكوك به كم‌شنوايي يا ناشنوايي با پوشش 100 درصدی فراهم خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار