کد خبر: ۶۶۱۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 01 October 2018

تیر و مردادماه 1397 هم با مدیریت و کاهش مصرف برق توسط شهروندان یزدی و اقدامات مسئولان توام با قطعی های تلخ و متعدد برق در سطح استان سپری و ختم به خیر شد.

به گزارش تابناک یزد؛ استان یزد یکی از استان های کم بارشی می باشد که سال های متمادی است در خشکسالی به سر می برد؛ خشکسالی که نه تنها آب را برای هرآنکس که در این خاک نفس می کشد به عنوان چالشی برای زندگی قلمداد کرده است بلکه مردمان این دیار را نیز در حوزه برق با مشکل روبرو ساخته است.
این مشکل در فصل تابستان و با شروع گرمای سرسام آور استان یزد همچنان که بر خشکسالی و نیاز به اب افزایش پیدا می کند؛ مصرف برق نیز به واسطه فعالیت وسایل سرمایشی به شکل چشمگیری رشد می یابد؛ همه این موارد در حالی با افزایش همراه است که متاسفانه تولید برق نیز کاهش می یابد و سبب می شود تا یزدی ها در ماه هایی از سال با خاموشی برق دست و پنجه نرم کنند.
به نحوی که شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در اطلاعیه‌ای پیرامون این وضعیت نوشت: با توجه به کاهش تولید نیروگاه‌های آبی، فرار رسیدن فصل گرما، پایداری دما وافزایش استفاده نامتعارف ازسیستم‌های سرمایشی وبه تبع آن افزایش بار شبکه و نیز عدم رعایت الگوی مصرف توسط برخی مشترکان ناگزیر به اعمال مدیریت اضطراری بار در شبکه در برخی ساعات هستیم.
محمدحسن صباغ زادگان مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در این راستا با تاکید بر اینکه شبکه برق استان یکی از پایدارترین شبکه های برق کشور است؛ اظهار داشت: تابستان سال 1397، با روزگار سختی در بحث آب و برق روبرو خواهیم و با توجه به شرایط و آمار اعلام‌ شده حدود پنج هزار مگاوات تولید نیروگاه‌های برق ‌آبی کشور نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.
و این چنین بود که اهالی قنات و قنوت و قناعت دعوت شدند به کاهش مصرف و تحمیل به گذراندن ساعاتی از گرمای روز بدون برق و به تبع بدون فعالیت وسایل سرمایشی در تیر و مردادماه شدند.
شرایط دشوار یزد سبب شد تا ساعات اداری در یزد نیز به پیشنهاد شرکت توزیع برق استان و بنابر مصوبه هیئت دولت کاهش یابد و در بخش های مختلفی چون کشاورزی، صنعت و ... با تفاهم نامه های متعددی نسبت به خاموشی برق اقدام شود؛ همزمان برنامه های متعددی در جهت افزایش فرهنگ مدیریت و کاهش مصرف برق اجرا شد به نحوی که در ماه های تیر و مرداد در مجموع 909 مگاوات ساعت انرژی برق با مشارکت همه بخش ها در این استان صرفه جویی شد.
محمدرضا صحتی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با اشاره به روزهای گرم تابستان 97 در یزد بیان داشت: امسال در تابستان 97 دمای هوا در بیست روز 40 درجه بود و یزدی ها 15 روز در هوای بالای 40 درجه سپری کردند همین مهم سبب شد تا شاهد 160 ساعت بحران و 120 ساعت لحظات فوق بحرانی در یزد باشیم.
محمد میرشمس مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق یزد پس از گذشت دوماه سخت برای شهروندان یزدی ضمن تشریح برنامه های مدیریت مصرف و صرفه جویی برق در بخش های مختلف استان یزد؛ بیان داشت: امسال در حوزه مدیریت مصرف بخش صنعتی سه تفاهم نامه شامل ذخیره عملیاتی، ساعات اوج بار و تعمیرات و تعطیلات با بخش های مختلف صنعتی منعقد شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: در بخش ذخیره عملیاتی از ساعت 10 صبح تا 22 شب طی 212 تفاهم نامه موجب 612 مگاوات ساعت صرفه جویی شد.
میر شمس ادامه داد: در بخش ساعت های اوج بار، 37 تفاهم نامه صنعتی با مجموع 105 مگاوات ساعت صرفه جویی در ساعات 11 تا 16 تیر و مرداد بسته شد.
این مقام مسئول با اشاره به صرفه جویی در بخش تعمیرات و تعطیلات؛ اظهار داشت: در این بخش 63 تفاهم نامه با مجموع 72 مگاوات ساعت صرفه جویی انرژی به صورتی که واحدهای صنعتی حداقل به مدت 5 روز به صورت 24 ساعته بار مصرفی خود را خاموش کنند .
میر شمس با اشاره صرفه جویی 84 مگاواتی کشاورزان؛ تصریح کرد: در بخش کشاورزی 1153 تفاهم نامه همکاری با کشاورزان مجوز دار از آب منطقه ای یزد منعقد شد تا از ساعت 12 تا 16 ظهر نسبت به کاهش بار خود اقدام کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه در بخش کشاورزی 42 تفاهم نامه دیگر با مشترکان با تعرفه متفاوت بسته شد که 3.2 مگاوات ساعت صرفه جویی به همراه داشته است، با اشاره به اقدامات مربوطه در حوزه تجاری ادامه داد: در حوزه تجاری با سه مجتمع تجاری مهم قرار داد کاهش بسته شد که در مجموع 1.2 مگاوات ساعت صرفه جویی در مصرف داشته ایم.
وی از صرفه جویی 20 مگاواتی ناشی از تغییر ساعت اداری در استان یزد خبر داد و گفت: همچنین در حوزه اداری 100 تفاهم نامه برای کاهش مصرف بار از ساعت 11 تا 13:30 بسته شده که در این بخش 1.75 مگاوات ساعت خاموشی صرفه جویی شد.
مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت برق یزد با اذعان بر اینکه ایستگاه های CNG 10 مگاوات صرفه جویی داشته اند؛ گفت: ایستگاه های CNG با امضای 45 تفاهم نامه همکاری از ساعت 12 تا 14 اقدام به صرفه جویی در مصف برق کردند.
وی صرفه جویی در هر ساعت اوج بار توسط مشترکان بخش های مختلف را 153.3 مگاوات اعلام کرد.
تلاش مسئولان استان یزد در مدیریت مصرف برق و همت بلند، کم نظیر و ناب شهروندان یزدی در مدیریت و کاهش مصرف برق سبب شد تا یزد با مصرف یک سوم برق نسبت به میانگین کشوری 2800 کیلووات ساعت گام بلندی در صرفه جویی مصرف برق بردارد و زندگی در در این شهر به روال سابق خود بازگردد چنان که ساعات اداری با آغاز شهریورماه به روال عادی خود بازگشتند و این کاهش مصرف سبب شد دیگر شاهد قطعی برق در استان نباشیم.
امید است شهروندان این استان کویری و کم آب با ادامه روند مدیریت و کاهش مصرف برق و آب حماسه ای بلند در تاریخ این خاک بیافرینند و درحالی به استقبل روزهای داغ تابستان 98 روند که دیگر خبری از قطعی برق در استان یزد نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار