مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد برنامه‌های راهبردی توسعه اشتغال روستایی در استان را تشریح کرد و از موفقیت این برنامه‌ها در جهت توسعه اشتغال پایدار روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان خبر داد.
کد خبر: ۶۶۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 06 October 2018

 «محمود زارع رشکوئیه» در آستانه 15 مهرماه، روز ملي روستا تصریح کرد: استان یزد در حال حاضر با 10 شهرستان دارای 21 بخش، 44 دهستان و سه هزار و 961 روستاست.

به گفته ی وی، از مجموع روستاهای استان 361 روستا دارای دهیاری هستند و 392 روستای نیز از شورای اسلامی با 1223 عضو شورا که 1177 نفر آنها عضو مرد و 45 نفر عضو زن هستند، برخوردار است.

وی افزود: 15 درصد از جمعیت استان یعنی معادل 167 هزار و 187 نفر در روستاهای دارای سکنه‎ استان ساکن هستند.

زارع به دستاوردهای عظیم 40 سال انقلاب شکوهمند اسلامی در روستاها اشاره کرد و گفت: در چند سل گذشته نیز اقدامات و خدمات سترگی در روستاها صورت گرفته به طوری که در حال حاضر اکثر روستاهای استان علاوه بر زیرساخت‎‎های اصلی مانند برق، آب و مخابرات، از خدمات زیربنایی گاز طبیعی برخوردار هستند و در سایر روستاها نیز در حال اجراست.

وی اظهار کرد: در مقوله اشتغال روستایی نیز در راستای برنامه‎‎های توسعه اشتغال استان اقدامات خوبی در سال ‎‎ های اخیر در جهت توسعه اشتغال پایدار روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان انجام شده و در حال اقدام است.

وی به برخی برنامه‏‌های راهبردی توسعه اشتغال روستایی در استان نیز اشاره و از آن جمله توجه ویژه به نقش مشارکت مردم و مسئولان محلی در توسعه اشتغال و سرمایه‏‌گذاری را یادآور شد.

مدیر کل امور روستایی استان در ادامه توسعه خدمات پشتیبانی از تولید تا توزیع در روستا با تاکید بر الگوهای موفق اشتغال روستایی و همچنین توسعه فعالیت‎‎های صنعتی در مقیاس کوچک و متوسط در محیط‎‎های روستایی با تاکید بر فراوری منابع روستایی و کسب حداکثری ارزش افزوده در همان روستا و نیز پیگیری ایجاد خوشه‌های روستایی در مناطق استان از دیگر این برنامه‏‏‌ها ذکر کرد.

وی توسعه و بهره‏‌گیری از قابلیت‏‌های توریستی و اکوتوریستم فضاهای روستایی و همچنین مدیریت و بهره وری پایدار از منابع طبیعی را ازدیگر برنامه‏‏‌های راهبردی توسعه اشتغال روستایی در استان برشمرد و گفت: روستاهای استان از ظرفیت‎‎های بالایی در این رابطه برای اجرای مدل‎‎های متنوع گردشگری طبیعی، تاریخی، کشاورزی، ورزشی و گردشگری سلامت برخوردار است و در چند سال اخیر اقدامات موثر و موفقی در این رابطه را دنبال کرده است.

وی از پیگیری طرح‏‏‌های جامع حوزه آبخیز، منارید و ترسیب کربن از طریق دستگاه‎های مربوطه در رابطه با مدیریت و بهره وری پایدار از منابع طبیعی و با توجه به تجربیات خوب اجرای این طرح‌ها در برخی شهرستان‎‎های استان در روستاها خبر داد و گفت: علاوه بر اینها طرح جدید توانمندسازی روستاهای استان نیز به تازگی در دستور کار مدیریت امور روستایی استان قرار گرفته است.

زارع طراحی ساز و کارهای مناسب به منظور تقویت و گسترش مشاغل خرد در روستاها و ایجاد فرصت‎های شغلی جدید از طریق احصاء آنها با بهره‏‏مندی از ظرفیت ‎‎ های محلی و نخبگان را از جمله دیگر برنامه‏‌های راهبردی استان در این رابطه ذکر کرد.

وی تسهیل در دسترسی بهینه تولیدکنندگان روستایی به اطلاعات، بازار و استفاده از ظرفیت‎های فناوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت‎های علمی و آموزشی استان در راستای مشاوره به متقاضیان و همچنین ارتقای سطح مهارت و توانمندی‎های روستانشینان را از دیگر این برنامه‏‏‌ها برشمرد.

زارع یکی دیگر از برنامه‏‏‌های راهبردی توسعه اشتغال در روستاهای استان را با توجه به مشکل کم آبی در سال‎‎های اخیر ارتقای بهره‌وری و رقابت‎پذیری در بخش کشاورزی نظیر تغییر الگوی کشت و ترویج تنوع بخشی به محصولات با تاکید بر محصولات کشاورزی کم آب ‎ خواه با همکاری دستگاه‌‏های مربوطه مانند سازمان جهادکشاورزی بیان کرد.

وی در این باره افزود: در چند سال اخیر موضوع تغییر سیستم‏‏‌های آبیاری به صورت کم فشار و تحت فشار به صورت ویژه در دستور کار استان قرار گرفته و با تسهیلات کم بهره و بلاعوض دولت اقدامات مطلوبی در جهت کاهش مصرف آب و ارتقای بهره‏‏‌وری بخش کشاورزی استان صورت گرفته است.

مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد توسعه و ترویج کشت‎‎های غالب در روستاها در راستای بهر‏‏ه‏‌مندی از درآمدهای پایدار روستایی را از دیگر این اقدامات بیان کرد.

وی در ادامه به اولویت و استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان و جوانان تحصیل کرده روستا در قالب برنامه‎‎های راهبری توسعه اشتغال روستاهای استان اشاره کرد.

زارع به حرکت بسیار خوب دولت در ارائه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از طریق پرداخت وام‏‏‌های کم بهره با دوره تنفس بالا نیز اشاره و اعلام کرد: خوشبختانه استان یزد از استان‎‎های برتر کشور از لحاظ تصویب طرح‎‎های اشتغالزایی روستایی، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات در این رابطه است.

وی از جذب 40 میلیارد تومان تسهیلات توسعه روستایی ریاست جمهوری با همکاری بنیاد مستضعفان و بانک سینا که در اختیار دفتر امور روستایی قرار گرفته خبر داد و گفت: بخش اعظمی از این اعتبارات در اختیار اشغال روستایی استان قرار گرفته است.

زارع همچنین از تخصیص تسهیلات نهادها و دستگاه‎‎هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید و راهداری به جامعه هدف روستایی در راستای توسعه روستاها نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در این خصوص نیز توفیقات خوبی نصیب روستاهای استان شده است.

وی اقدامات صورت گرفته در جهت توسعه امور روستایی را در تحقق اهداف مرتبط موثر خواند و گفت: خوشبختانه در نقاط مختلف استان با بهره‎‎برداری از تسهیلات توسعه پایدار و ایجاد واحدهای صنعتی، دامی و کشاورزی، جمعیت بیکار قابل توجهی از فرصت‎‎های شغلی ایجاد شده بهره‎‎مند شده و حیات به روستاهای مورد نظر بازگشته است.

زارع در پایان نیز از جمله این موارد به ایجاد دو واحد کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی در بخش گاریزات شهرستان تفت که موجب اشتغالزایی برای بیش از 100 نفر از روستاییان شده اشاره کرد و گفت: این واحدها تحولی اساسی در این بخش روستایی استان ایجاد کرده و علاوه بر بهبود اوضاع اقتصادی مردم منطقه، مهاجرت معکوس و رونق دیگر بخش‏‎های روستاهای این ناحیه مانند آموزش و پرورش، حمل و نقل و غیره را بوجود آورده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار