معاون میراث فرهنگی اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان یزد با اشاره به تنوع بالاي روستايي اين استان در سطح كشور، اهمیت این تنوع را در نوع اقلیم، فرهنگ و حتی عقاید مردم عنوان کرد .
کد خبر: ۶۶۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 08 October 2018

«ساشا ریاحی‌مقدم» با بیان این که روستاها به عنوان یکی از اولین جوامع بشری بیانگر اقلیم، نوع زندگی و فرهنگ هر جامعه هستند، اظهار کرد: روستاهایی که در اقالیم خشک و کویری به وجود آمده‌اند، تمرکز بیشتری از نظر جمعیت دارند و برخلاف روستاهایی سبز مناطق خوش آب و هوا مانند روستاهای شمال کشور از پراکندگی جغرافيايي بیشتری برخوردار هستند.

وی افزود: نوع سازه‌های هر روستا نیز متفاوت است به طوری که روستاهای فلات مرکزی ايران داراي خانه‌هایی آجری و گلین هستند كه متناسب با شرايط اقليمي اين مناطق كم بارش است.

معاون میراث فرهنگی استان یزد در ادامه موقعيت امنيتي، مسائل اقتصادی و فرهنگ را در انسجام و تمرکز روستاهاي اين منطقه موثر دانست و گفت: روستاهای مناطق کویری به دلایل متعددی که هر کدام از آن‌ها اهمیت خاصي براي اهالي اين روستاها دارد، از معماري و نوع سازه‌هاي متفاوتي استفاده كرده‌اند.

وی اضافه كرد: استان‌هاي واقع در فلات مرکزی ايران مانند یزد دارای روستاهایی است که مردم آن‌ها برای حفاظت از جان و مال خود، برج و باروها و قلعه‌های بزرگی را پيرامون محل زندگي خود ایجاد کرده‌اند .

ریاحی‌مقدم به تنوع بالاي روستاهاي يزد در قياس با ساير مناطق كشورمان اشاره كرد و گفت: یزد به لحاظ اقلیمي دارای تنوع زیادی است چرا که علاوه بر مناطق کویري و گرمسير، داراي مناطق كوهستاني و سردسیري نيز هست كه هر کدام از آنها از نظر نوع معماری به کار گرفته شده و تمرکز جمعیت متفاوت هستند.

وی روستاهايي مانند منشاد، اسلامیه، ده‌بالا، بنادک سادات و طزرجان که بیشتر در شهرستان‌هاي تفت و مهریز و البته برخي روستاهاي شهرستان ميبد را از مهمترین روستاهای دشتی و کوهپایه‌ای یزد عنوان کرد و گفت: این روستاها از گذشته به دلیل آب و هوای مساعد به عنوان روستاهای ییلاقی مردم تفتیده‌ي استان مورد استقبال قرار داشته‌اند.

این مسئول آباده‌‌های کوچکي مانند چک چک در اردکان و پیرنارکی در مهریز را نیز از روستاهای کوهپایه‌ای اما با نمایی پلکانی عنوان کرد .

رياحي مقدم در پايان امنيت و معماری در روستاهاي استان را نیز بسیار مهم و مرتبط دانست و تصریح کرد: معماری خاص خانه‌هاي روستاهاي استان به ويژه در مناطق كويري گویای اهمیت موضوع امنیت از نگاه این جوامع روستایی بوده است به نحوي كه به عنوان نمونه روستاهای میبد در ابتدا به صورت متمرکز در دژ كهن «نارین قلعه» در قابل سه طبقه اجتماعي مختلف محصور بوده‌اند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار