معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به رضایت‌بخش نبودن سواد سلامت مردم یزد گفت: اجتماعی شدن سلامت با مردم، مسئولین و نظام سلامت میسر می‌شود.
کد خبر: ۶۶۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ 09 October 2018

محمدحسن لطفی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اجتماعی شدن نظام سلامت، گفت: به لحاظ تغییراتی که در عرصه‌های زندگی مردم و به‌تبع آن تغییر سیمای بیماری‌ها از واگیردار به غیر واگیردار و اینکه کنترل این بیماری‌ها نیز بسیار پیچیده و سخت است؛ لذا ما نیازمند مشارکت کامل و آگاهانه مردم و مسئولین سایر بخش‌های دولتی و اجتماعی برای تأمین نظام سلامت مردم هستیم.

وی افزود: در یک تقسیم‌بندی صورت گرفته ۴۵ درصد سهم سلامت مردم بایستی با ادارات حاکمیتی و دولتی تأمین شود؛ همچنین ۳۰ درصد را خود مردم بایستی یاد بگیرند و ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز بر عهده همکاران ما در نظام سلامت است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد بابیان اینکه اجتماعی شدن نظام سلامت با یک محور و شعار راهبردی تحت عنوان سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در برنامه‌های وزارت بهداشت قرار گرفته است، اظهار داشت: در حقیقت دولت بر اساس تعهد سیاسی هماهنگی‌های لازم را در این راستا با ادارات انجام داده و خوشبختانه اقدامات خوبی در عرصه جامعه و بین‌بخشی انجام شده است.

لطفی با اشاره به اقدامات مطلوب پیام گذاران ادارات و همچنین مدیران کل ادارات در راستای اجتماعی شدن نظام سلامت، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر در هر اداره‌ای در استان یک پیام گذار وجود دارد که این فرد سیاست‌های سلامت آن اداره را هماهنگی و اداره می‌کند.

این مقام مسئول از راه‌اندازی کانون‌های سلامت محله در استان یزد خبر داد و بیان داشت: این اقدام اخیراً در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مطرح شده است و درصددیم تا در هر محله‌ای با بلوک‌بندی‌های شهرداری منطبق است، این کانون‌ها راه‌اندازی شود که این کانون‌ها بر مشارکت مردم در حل مشکلات و همچنین توانمند شدن مردم مبتنی است و در حقیقت ارتقای سلامت فرد، خانواده و جامعه را نیز در پی دارد.

وی ادامه داد: در استان یزد علاوه بر محله اسکان، ۲۱ نقطه دیگر در این راستا فعال‌شده و فاز اولیه آن در حال اتمام است و امیدواریم که در ماه آینده این نقاط در یزد به‌صورت فعال راه‌اندازی شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، تدوین برنامه سند جامع سلامت مردم استان را از دیگر این برنامه‌ها عنوان کرد و ابراز داشت: در حقیقت این برنامه اخیراً مصوبه کارگروه سلامت و امنیت غذایی را دریافت کرده است که امیدواریم با مشارکت تمامی ادارات استان، مردم و دانشگاه علوم پزشکی استان این برنامه اجرایی در استان اجرایی شود.

لطفی با تأکید بر اینکه امروز بر خود می‌بالیم که در دنیا نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشورمان سرآمد است، خاطرنشان کرد: ما درصددیم تا برنامه اجتماعی شدن سلامت با مردم، مسئولین و نظام سلامت در استان به جایگاه اصلی خود برسد؛ همچنین با توجه به اینکه بار بیماری‌های روانی در جامعه روبه رشد است در این راستا بایستی اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حقیقت سواد سلامت مردم استان یزد درمجموع خیلی رضایت‌بخش نیست، عنوان کرد: در حال حاضر با افزوده شدن آموزش سلامت در حوزه اجتماعی، وظیفه‌اش نیز به این سمت گرایش یافته است؛ چنانچه با این نگاه بیرونی به جامعه، ترویج و تبلیغ مبانی آموزش سلامت در پی خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد: در سال ۹۴ یک پایش کشوری صورت گرفت که استان یزد جزء چهار استان آخر در راستای سواد سلامت مردم قرار گرفته بود؛ لذا در این راستا خودمان یک پایشی را انجام دادیم که متأسفانه این آمار مورد تائید قرار گرفت؛ چنانچه استان یزد باوجود فرهیختگی بالا در راستای سطح سواد سلامت در جایگاه خوبی قرار نگرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار