رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد گفت: ابتلا به انگل توکسوپلاسما که به طور میانگین 30 تا 40 در صد جمعیت ایران حداقل یک بار به آن مبتلا شدند آمار تصادفات رانندگی را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 14 October 2018

 دکتر«بهادر حاجی‌محمدی» با بیان این‌که پژوهش‌های جدید محققان جهان نشان داده که ابتلا به انگل «توکسوپلاسما گوندی» یکی از علل افزایش آمار تصادف در رانندگی است، اظهار کرد:‌ خطر این انگل در رانندگان بالای 40 سال بیشتر از رانندگان جوان است .

وی با اشاره به این‌که انگل توکسوپلاسما گوندی یکی از شایع‌ترین آلودگی‌های انگلی در ایران است،‌افزود: به طور میانگین 30 تا 40 درصد از جمعیت کشور حداقل یک بار به این انگل آلوده شدند .

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد در ادامه با بیان این‌که شیوع انگل توکسوپلاسما در مناطق گرم بیشتر از مناطق سرد است، گفت:‌ به گونه‌ای که براساس گزارشات نرخ آلودگی توکسوپلاسما در اصفهان 43 درصد و در اردبیل برابر با 18 درصد است .

حاجی محمدی تصریح کرد: آلودگی در مناطق مرطوب کشور نظیر گیلان بیشتر از مناطق خشک مانند زاهدان است به طوری که شیوع آلودگی در استان گیلان 66 درصد و زاهدان 22 درصد گزارش شده است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که فقط در 15 درصد افراد مبتلا، علائم بیماری بروز می‌کند، اظهار کرد: این علائم شامل گلو درد، سردرد، تورم گره‌های لنفاوی، درد ماهیچه و تب است .

این مسئول با اشاره به این‌که علائم حاد بیماری معمولا پس از چند روز فروکش می‌کند و شخص خود به خود بهبود می‌یابد، خاطرنشان کرد: این بیماری در برخی از افراد به شکل مزمن ادامه می‌یابد و در عضلات و مغز آن‌ها کیست‌های کوچک انگلی تشکیل می‌شود .

رییس مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای یزد حضور این نوع کیست در مغز را عاملی برای افزایش تولید پیام رسان عصبی«دوپامین» دانست و بیان کرد: افزایش میزان تولید این پیام رسان تغییراتی در رفتار و روحیه فرد ایجاد می‌کند به گونه‌ای که حضور این کیست در مغز سبب می‌شود راننده در مواجهه با موانع حین رانندگی، کندتر از حد معمول واکنش نشان دهد و قادر به توقف به موقع خودرو نباشد که این امر در نهایت منجر به بروز تصادف می‌شود .

بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی با بیان این‌که تاخیر در اقدام به فشردن پدال ترمز باعث افزایش نرخ تصادفات در رانندگان مبتلا شده است، اظهار کرد: افراد از راه‌های مختلفی به انگل توکسوپلاسما آلوده می‌شوند که مهمترین آن مصرف«میوه و سبزیجات شسته نشده»، «کباب و استیک نیم پخته یا خونی» و«جگر آبدار و نپخته» است .

وی با اشاره به این‌که شیرهای غیر پاستوریزه بز نیز موجب انتقال بیماری به انسان می‌شود، تصریح کرد: به طور میانگین 10 درصد نمونه‌های شیر بز آلوده بوده بنابراین ضروری است از نوشیدن شیر غیرپاستوریزه بز اجتناب کرد .

حاجی محمدی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که گربه‌ها به ویژه گربه‌های ولگرد نقش مهمی در آلودگی انسان دارد، خاطرنشان کرد: بیش از 50 درصد گربه‌های ولگرد شهری سابقه آلودگی به این انگل دارند بنابراین جمع آوری این گربه‌ها توسط شهرداری و سازمان‌های مرتبط بسیار حائز اهمیت است .

وی با اشاره به این‌که گربه‌های خانگی نیز ممکن است به این انگل مبتلا باشند، تاکید کرد: افراد هنگام تعویض خاک جعبه فضولات گربه‌های خانگی حتما باید از دستکش استفاده کنند .

این مسئول در پایان با بیان این‌که آلودگی به این انگل در آزمایشگاه با اخذ نمونه خون از افراد قابل تشخیص است و زیر نظر پزشک با داروهایی نظیر «پیریمتامین» و «سولفادیازین» طی 3 تا 4 هفته قابل درمان است، خاطرنشان کرد: برای خانم‌های باردار مبتلا به این انگل داروی «اسپیرامایسین» تجویز می‌شود .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار