عضو شورای شهر یزد:
عضو شورای شهر یزد در پاسخ به انتقادات صورت گرفته از اطلاعیه شهرداری در پی تخریب نماهای نامتعارف ساختمانی، اظهار داشت: طرح تفضیلی شهرها پس از تصویب در وزارت مسکن و شهرسازی برای شهرداری ها لازم الاجرا است و شهرداری یزد در تصویب این طرح نقشی نداشته است.
کد خبر: ۶۶۸۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ 16 October 2018

 به گزارش تابناک یزد؛ چندی پیش شهرداری یزد با نصب بنر و تبلیغات گسترده شهری به شهروندان یزدی در خصوص استفاده از نماهای نامتعارف در مهندسی نمای ساختمان هشدار داد.
در این بنرها با بیان اینکه در اجرای نمای ساختمان استفاده از عناصر مجسمه، تزئینات رومی، تزئینات غیر ایرانی اعم از سرستون های دوریک یونیک و سنتوری، اکیدا ممنوع می باشد؛ ذکر شده که استفاده از این نما منجر به صدور رای تخریب می گردد.
محسن صادقیان معاون هماهنگی و عمرانی استاندار یزد پیش از اطلاعیه مذکور در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان با تأکید بر ضرورت جایگزینی آجر و مصالح ساختمانی به جای نماهای کامپوزیت در راستای حفظ ویژگی‌های بومی استان، اظهار داشت: شهرداری و نظام مهندسی در این راستا بایستی ورود کنند و در خصوص اهمیت این موضوع پیشنهاد‌هایی از طریق آن‌ها برای ما ارسال شود.
انتشار این اطلاعیه شهری پس از پیگیری معاونت هماهنگی و عمرانی استانداری یزد، منجر به انتقاد گسترده شهروندان یزدی از شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد شد که در سطح ملی نیز مورد سوال قرار گرفت؛ ضمن آنکه این مطلب در فضای مجازی و رسانه ها نیز بازخوردهای متعددی داشته و مورد توجه کاربران بوده است.
با بالا گرفتن انتقادات پیرامون این مهم که کانون آن متوجه شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد بود؛ ونوس عامری عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به تعدد پرونده های تخلف ساختمانی مرتبط با نما در کمیسیون ماده 100 شهرداری؛ اظهار داشت: در سطح شهر شاهد نماهای متعددی خلاف ضوابط طرح تفضیلی یزد بوده ایم که بنابر قانون، شهرداری با دستور تخریب یا جریمه ملزم به نظارت و رعایت قانون و اجرای این طرح تفضیلی است.
عامری با تاکید بر اینکه طرح تفضیلی طبق قانون بر اساس طرح جامع شهر توسط وزارت مسکن و شهرسازی نوشته می شود؛ اذعان کرد: طرح تفضیلی شهرها پس از تصویب در وزارت مذکور برای شهرداری ها لازم الاجرا است و شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد نیز در تصویب این طرح که البته قابل دفاع است؛ نقشی نداشته و تنها مجری این قانون هستند.
عامری با بیان اینکه نا آگاهی عمومی نسبت به قوانین این طرح عمده دلیل تخلفات ساختمانی است؛ تصریح کرد: اهل فن و مهندسین از ضوابط حاکم در اجرای این طرح تفضیلی به ویژه در حوزه نماهای ساختمانی اطلاع داشتند اما شهروندان پس از ساخت و ساز که جهت صدور پروانه مراجعه می کردند متوجه این قانون و تخلف صورت گرفته می شدند.
وی در ادامه افزود: در این راستا با توجه به ضرورت پیشگیری از ایجاد تخلف و اهمیت اطلاع رسانی، شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد بر خود موظف دانست تا پیگیر اطلاع رسانی این طرح به همگان شود.
عضو شورای شهر یزد در پاسخ به نقدهای صورت گرفته پیرامون این طرح در حوزه نماهای ساختمانی، بیان داشت: مقررات حاکم در حوزه نماهای ساختمانی تنها مختص شهر یزد نیست و در تمام شهرهای ایران و جهان بنابر سبک شهر تعریف شده و اجرایی می شود.
عامری با بین اینکه نماهای ساختمانی معرف هویت شهرها هستند؛ گفت: نمای ساختمان متعلق به شهر و نمای شهر منظره شهری است که باید متناسب با هویت شهر تعریف شود.
مجتبی فرهمند معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد نیز در این خصوص با اشاره به ضرورت آموزش ضوابط و مقررات شهرسازی به شهروندان،‌ اظهار کرد:‌ در این راستا بنرهای اطلاع رسانی به شهروندان درخصوص نماهای ممنوعه که منجر به صدور رأی تخریب در کمیسیون ماده صد شهرداری می شود طراحی و در سطح شهر نصب شده است.
وی با اشاره به 14 مورد از نماهای مجاز و غیرمجاز ساختمانی، تصریح کرد: استفاده از نمای سرامیک،‌ کاشی، شیشه،‌ کامپوزیت و فلز در شهر یزد ممنوع می باشد ضمن آنکه استفاده از سطوح براق و انعکاسی، استفاده از عناصرغیرمتعارف نظیر مجسمه و تزئینات غیرایرانی، چیدمان تصادفی مصالح و فرم‌ها در کنار هم، استفاده از ورق‌های ایرانیت، حلب و مصالح مشابه در پوشش هر نوع سقف ساختمانی و شیروانی نیز ممنوع است.
فرهمند، استفاده از رنگ‌های تیره و سیاه با هر نوع مصالح که بیش از پنج درصد کل نمای ساختمان را اشغال کند غیرقانونی دانست و پیرامون این مهم تشریح کرد: استفاده از رنگ‌های روشن نظیر قهوه‌ای روشن، آبی فیروزه‌ای و لاجوردی برای نمای ساختمان‌های یزد مجاز است؛ البته شهروندان باید در نظر داشته باشند که ‌در بافت تاریخی هم "تم" غالب آجر یا کاهگل تعیین شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از رنگ‌های نارنجی، ‌بنفش و دیگر رنگ‌های نامتعارف برای نمای ساختمان که هیچ گونه همخوانی با تم سازهای یزدی ندارد از دیگر موارد ممنوعه در نمای شهر یزد است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار