شهردار ابرکوه با بیان این که نیروی انسانی یکی از سرمایه‌ها و عوامل پایداری شهر است، گفت: هم‌اکنون هر شهروند ابرکوهی 300 گرم بیشتر از استاندار جهانی زباله تولید می‌کند که با کاهش آن می‌تواند سهم بزرگی در حفظ محیط‌زیست و توسعه شهری داشته باشد.
کد خبر: ۶۶۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 20 October 2018

«سید علیرضا رسولی» در جریان توزیع تعداد 200 کارتن پلاست با عنوان «کاغذ، زباله نیست» در بین مدارس، ادارات و بانک‌های این شهر که به منظور اجرای طرح فراگیر تفکیک زباله از مبدأ و در مراسم نمادینی که در مدرسه نمونه الزهرا(س) ابرکوه برگزار شد، در جمع دانش ‎ آموزان، مشارکت آنان و خانواده‌هایشان را در این طرح خواستار شد.

وی گفت: با کاهش تولید زباله در قالب این طرح، علاوه بر کمک کردن به حفظ محیط‌زیست، هزینه‌های جمع‌آوری، تفکیک، فرآوری زباله و ماشین‌آلات و تأسیسات کاهش خواهد یافت.

رسولی ابراز کرد: ابرکوه شهری به مساحت 1500 هکتار با حدود 300 هکتار بافت فرسوده و تاریخی ارزشی است که قریب به 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده و هم‌اکنون این شهر در میان بیش از هزار شهر کشور به‌ عنوان یکی از شهرهای نمونه گردشگری شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در ابرکوه بدون در نظر گرفتن هزینه ماشین‌آلات، تأسیسات و تجهیزات، سالانه حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان صرف جمع‌آوری، تفکیک زباله و موارد مربوطه می‌شود.

شهردار ابرکوه از زباله با عنوان طلای کثیف نام برد و گفت: سرانه استاندارد تولید زباله برای هر شهروند در جهان 700 گرم است که امروزه برخی کشورهای اروپایی در این زمینه تولید زباله را تا 650 گرم نیز کاهش داده ‎ اند ولی در ابرکوه این استاندارد تاکنون رعایت نشده است.

رسولی اضافه کرد: تولید زباله در ابرکوه روزانه 20 تن است که این عدد در ایام عید نوروز تا 32 تن نیز افزایش می‌یابد لذا با وجود جمعیت بیش از 28 هزار نفری ابرکوه، سهم هر شهروند در تولید زباله روزانه حدود یک کیلوگرم است که 300 گرم بیش از استانداردهای جهانی است.

شهردار ابرکوه در پایان با تأکید بر این که منابع انسانی و فرهنگ‏نشینی از جمله مباحث مهم پایداری، حیات و زندگی شهری محسوب می‌شود، ادامه داد: در ساده‌ترین و آسان‌ترین اقدام، شهروندان ابرکوهی می‌توانند با تولید زباله کمتر در طول روز حتی به اندازه یک کاغذ یا بطری پلاستیکی و همچنین تفکیک زباله، سهم بزرگی در احیای شهر و طراوت بخشیدن به محیط‌زیست داشته باشند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار