مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد:
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای یزد با بسيار بحراني خواندن شرايط دشت بافق، اظهار كرد: دیگر جای تامل نیست چرا که حاصل این تامل‌ها حفر 300 هزار حلقه چاه غیر مجاز و کاهش سطح آب زیرزمینی در همه دشت‌های کشور است.
کد خبر: ۶۷۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹ 20 October 2018

«محمد مهدی جوادیان زاده» در نشست با کشاورزان شهرستان بافق خطاب به کشاورزان و مسئولین ذیربط تأکید كرد: نباید شرکت آب منطقه‌ای یزد را در مقابل خود بدانید، ما در کنار شما هستیم و منافع ملی را در نظر می‌گیریم چرا که باید آب برای نسل امروز و فردا حفظ شود .

وي اظهار كرد: شرایط دشت بافق، کویر دره انجیر و دشت کوهبنان که بخشی از آن در شهرستان بافق قرار گرفته، وضعیت مناسبی ندارد به ويژه در دشت بافق شرایط بسیار بحرانی وجود دارد و دیگر جای تأمل نیست چرا که حاصل این تأمل‌ها حفر 300 هزار حلقه چاه غیر مجاز و کاهش سطح آب زیرزمینی در همه دشت‌های کشور است.

جواديان‌زاده افزود: اکنون ما باید برای مردمی تصمیم‌گیری كنيم كه گذشتگان آنها هزاران سال در این شهرها زندگی و با امکانات کم، آن را حفظ کرده‌اند لذا نمی‌توان این تمدن چندین هزارساله را نادیده گرفت .

وي ادامه داد: وقتی آب‌های زیرزمینی به پایان برسد، تنها کشاورزی از بین نمی‌رود بلکه حیات مردم هم به خطر افتاده و دیگر جايي برای زندگی باقی نمی‌ماند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد گفت : ما راضی به خشک شدن حتی یک درخت نیستیم و می‌دانیم که کشاورزی باعث رونق، تولید و اشتغال، طراوت و بهسازی محیط زیست می‌شود اما به چه قیمتی؟ و تا کی می‌توان اینچنین بی رویه ادامه داد ؟

وی با تاكيد بر اين كه باید کشاورزان و مسئولان با همفکری زمان خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی را اعلام كنند، اظهار كرد: برخلاف نظر برخی از افراد که معتقدند اجرای این طرح موجب از بین رفتن محصولاتشان شده است، جهاد‌کشاورزی اعلام كرده که خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی، هیچ نقشی در کاهش یا از بین رفتن محصولات کشاورزی ندارد .

جوادیان زاده تأکید کرد: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی حرکت مثبتی است که با حمایت کشاورزان، با موفقیت در سال‌های گذشته اجرا شد و اولین منفعت اجرای این طرح برای شخص کشاورزان است .

این مسئول اعلام کرد: با اجرای این طرح در شهر مروست افت سطح آب‌زیرزمینی کاهش یافت و کیفیت آب در بعضی از مناطق شیرین شد.

جواديان زاده در پایان سخنانش نيز در مورد زمان خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی عنوان كرد: باید با بررسی و کار کارشناسی به شکلی برنامه‌ریزی كرد كه هم ما به اهداف خود برسیم و هم کشاورزان ضرر و آسیب نبینند.

«محمد زاده رحمانی» فرماندار بافق هم در این جلسه اظهار كرد: در شهرستان بافق برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اقدامات مثبتی از جمله جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب، استقرار صنایع کم آبخواه، تبدیل چاه‌های کشاورزی به چاه‌های صنعت و کشت گیاهان کم آبخواه انجام شده است.

وي تأکید كرد: برای اجرای طرح زمستانه خاموشی چاه‌های کشاورزی باید نوع کشت و محصولات زراعی مورد توجه قرار گیرد تا مانند سال‌های گذشته این طرح با موفقیت اجرا شود و اجرای این طرح هم به نفع کشاورزان و هم به نفع سفره‌هاي آب زیرزمینی باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار