چاقی این روزها با شیوع بی‌حد و حصر و اثرات شدیدا سویی که دارد در زمره بیماری‌ها شناخته می‌شود و به ویژه در یزد لازم است که نسبت به کنترل آن اقدامات لازم انجام شود.
کد خبر: ۶۷۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 22 October 2018

چاقی معضلی است که سختی گرفتار شدن در آن تنها در محدوده درک کسانی‌ می‌گنجد که دچار این بیماری هستند و میزان مشکلات به وجود آمده برای افراد با وزن بالا متعدد است و علاوه بر آن از نظر پزشکان خود چاقی هم یک بیماری محسوب می‌شود.

افزایش روند چاق شدن افراد جامعه در سال‌های اخیر به دلیل تغییر در روش‌های تغذیه و نوع آن‌ها و عوامل متعدد دیگر قابل مشاهده است و قطع به یقین، موضوعی نیست که به راحتی بتوان از آن رد شد.

نقیایی کارشناس مسئول معاونت تغذیه شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان یزد بر این افزایش چاقی در سال‌های اخیر صحه گذاشت و درباره اصلی‌ترین علت‌های آن اظهار داشت: اگر فردی انرژی بیشتر از حد نیاز خود دریافت کند این انرژی به چاقی تبدیل می‌شود.

وی درباره معنای دقیق انرژی بیش از اندازه تصریح کرد: انرژی بیش از اندازه یعنی کسب انرژی، بیشتر از آنچه که سوزانده می‌شود؛ این انرژی زیاد مخصوص غذایی معین نیست و هر غذایی که مازاد باشد می‌تواند منجر به چاقی شود.

وی حتی خوردن میوه را به شروطی سبب چاقی دانست و از تعادل در خوردن سخن گفت و افزود: در کل باید در خوراک خود تعادل را رعایت کنیم و عدم رعایت این شرط باعث چاقی می‌شود.

وی ادامه داد: اگر غذا به اندازه کافی بخوریم و دیگر نیازی به تامین انرژی نداشته باشیم اما پس از آن به خوردن میوه بپردازیم، چون این میوه مازاد نیاز ماست و با وجود اینکه ماده بسیار سالمی است باعث اضافه وزن می‌شود.

نقیایی اصلی‌ترین راه جلوگیری از چاقی را تعادل در خوردن انواع خوراکی‌ها دانست تا علاوه بر اینکه بتوانیم به خوردن هر غذای سالمی بپردازیم باعث چاقی خود هم نشویم.

میزان تحرک پایین نکته دیگری بود که این کارشناس سلامت آن را از عوامل چاقی عنوان کرد و گفت: طبیعتا تحرک باعث سوزاندن انرژی می‌شود و با تحرک متعادل وزنی طبیعی را داریم و با تحرک پایین دچار چاقی می‌شویم.

از عوامل دیگر بروز چاقی مصرف زیاد نان و خانواده نان است که به گفته نقیایی در استان یزد میزان مصرف آن بسیار بالاتر از حد استاندارد و میانگین است.

وی افزود: منظور از خانواده نان، برنج، ماکارونی، غذاهای تهیه شده از غلات و غذاهایی که از آرد و گندم تهیه می‌شود است و افراد باید بدانند که در صورت مصرف زیاد آن مسئله انرژی مازاد مطرح می‌شود که قبلا درباره آن سخن گفتیم.

نقیایی به عنوان توصیه به عموم مردم گفت: مردم باید مصرف نان و خانواده‌های آن را کاهش دهند و سعی کنند از نان سبوس‌دار استفاده کنند که بهتر است.

وی کمک به جذب کمتر قند نان را از ویژگی‌های بارز نان سبوس‌دار دانست و بیان کرد: نان سبوس‌دار علاوه بر اینکه سالم‌تر است به عبور سریع مواد از دستگاه گوارش کمک می‌کند که باعث جذب راحت‌تر می‌شود.

وی همچنین درباره نحوه محاسبه چاقی گفت: معیاری به نام DMI وجود دارد که آن را شاخص توده بدنی می‌نامند و میزان چاقی را اندازه‌گیری می‌کند تا به فرد هشدار ‌دهد چقدر به این بیماری نزدیک شده است.

محاسبه معیار DMI از نسبت گیری وزن به مجذور قد فرد به دست می‌آید که اگر حاصل آن در بازه 5/18 تا 25 باشد فرد دارای وزنی طبیعی است و در محدوده‌های 25 تا 30 و بیشتر از آن به ترتیب دچار اضافه وزن و چاقی است.

سیر روند چاقی در کشور و همچنین در استان یزد سیری نگران کننده است و به گفته کارشناس معاونت تغذیه شبکه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان یزد تنها با آگاه‌سازی مردم می‌توان از شیوع خطرناک آن جلوگیری کرد و در این مسیر مردم هم باید با مراقبت از خود و رعایت نکات بهداشتی از دچار شدن به این بیماری حذر داشته باشند.

یزد رتبه 14 کشوری در زمینه چاقی را دارد

محمدحسین مصدق معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی(ره) یزد هم در این رابطه اظهار داشت: بحث چاقی یکی از مواردی است که اگر نسبت به آن توجه نشود، بیماری‌های متعددی را منجر می‌شود.

وی با ارائه رتبه‌بندی کشوری، وضعیت استان را در برخی موارد مشخص کرد و گفت: استان یزد از نظر چاقی در رتبه چهاردهم کشوری، از نظر مصرف فست‌فود در رتبه ششم کشوری، مصرف نمک سیزدهم، دیابت پنجم، فشارخون نهم و کمی فعالیت‌های فیزیکی در رتبه پنجم قرار دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار