مروری بر پیشگیری، تشخیص و درمان شایع‌ترین بیماری سخت زنانه
سرطان سینه نخستین علت مرگ زنان است که متاسفانه به‌‌رغم تلاش‌های بسیار، آمار مبتلایان به این بیماری روز‌به‌روز در حال گسترش است.
کد خبر: ۶۷۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 16 November 2018

به گزارش تابناک یزد، این درحالی است که تشخیص بموقع و زودهنگام این بیماری هم از بروز آن پیشگیری کرده و هم امکان درمان مناسب را میسر می‌سازد.

گزارش پیش رو در گفت‌وگو با چهار نفر از متخصصان مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاد دانشگاهی، مروری بر پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان موثر این بیماری خواهد داشت .

بخش اول: پیشگیری از سرطان

پیشگیری یک عامل کلیدی در برنامه کنترل سرطان است لذا پرهیز از برخی فعالیتهای پرخطر و رعایت برخی نکات میتواند ما را تا حد زیادی از بروز سرطان مصون دارد.

دکتر کیوان مجیدزاده، رئیس پژوهشکده معتمد مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاددانشگاهی با اشاره به این که سیگار، چاقی و توارث مهمترین علل بروز سرطان در افراد به شمار میرود، میگوید: از بین مجموعه عوامل بروز سرطان، برخی از آنها قابل پیشگیری است که با آموزش، تغییر نگرش و تغییر عملکرد در اجتماع طی ده تا 20 سال میتوانیم 75 درصد میزان ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات اخیر، سیگار بیشترین خطر عامل ایجاد سرطان در افراد به شمار میآید، میافزاید: این عامل کاملا قابل پیشگیری است و پرهیز از این رفتار پرخطر درصد بسیار بالایی از احتمال ابتلای افراد به سرطان را کاهش میدهد. همچنین چاقی به عنوان دومین علت اصلی ایجاد سرطان قابل پیشگیری بوده و درصورت حفظ وزن متعادل میتوان تا حدود 50 درصد از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر مجیدزاده با اشاره به اینکه برخلاف تصور عامه افراد، دلایل وراثتی نیز تا 50 درصد از بروز سرطان سینه پیشگیری میکند، تاکید میکند: افرادی که ناقل ژنهای خطر ساز سرطان هستند در طول زندگی خود به احتمال 50 تا 80درصد مبتلا به سرطان میشوند. بنابراین افرادی که در خانواده آنها بیش از دو نفر به سرطان مبتلا شدهاند یا در بین یکی از اعضای خانواده سرطان خاص دیده شده (سرطان سینه در یک مرد) یا ابتلا به سرطان در یکی از اعضای خانواده در زیر 40 سال اتفاق افتاده، توصیه میشود تحت مراقبت باشند .

بخش دوم: تشخیص زودهنگام

سرطان سینه جزو سرطانهای درمانپذیر است که اگر بموقع تشخیص داده شود، قابل درمان بوده و فرد میتواند زندگی عادی داشته باشد.

دکتر آسیه الفتبخش، جراح سرطان سینه و عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه اگر بیماری فقط با ماموگرافی تشخیص داده شود فرد بیمار پس از درمان میتواند طول عمر طبیعی داشته باشد، میگوید: تشخیص در هریک از مراحل بعدی درمان را پیچیدهتر میکند.

وی میافزاید: شروع معاینه سینه در خانمها از ٢٥ سالگی توسط متخصصان سرطان سینه و در مراکز معتبر، همچنین مراجعه بموقع پس از مشاهده علائم مشکوک در سینه از جمله لمس توده، ترشحات غیر طبیعی، فرورفتگی در پوست سینه یا نوک سینه، تغییر اندازه ناگهانی یا تغییر رنگ پوست و زخم نوک سینه به تشخیص بموقع کمک میکند.

بخش سوم: درمان سرطان سینه

دکتر عصمتالسادات هاشمی، مدیر کلینیک بیماریهای سینه پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی درخصوص روشهای درمانی سرطان سینه میگوید: پس از تشخیص قطعی سرطان سینه، با توجه به نوع و شرایط هر بیمار برنامهریزی درمانی توسط پزشک مشخص میشود.

وی جراحی، شیمیدرمانی، هورموندرمانی و رادیوتراپی را از درمانهای سرطان سینه مطرح کرده و میافزاید: با توجه به تحولات و پیشرفت علم در حوزههای جراحی و انکولوژی، نتایج مثبتی را در اغلب بیمارانی که بموقع مراجعه میکنند، شاهد هستیم. بعلاوه درمان سرطان سینه در کشور ما در حد و اندازههای درمان کشورهای پیشرفته دنیا انجام میشود.

بخش چهارم: درمانهای نوین سرطان سینه

درمانهای فناورانه در حوزه سرطان افق روشنی را در درمان سرطانها ایجاد میکند.

دکتر رامین صرامیفروشانی، معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده معتمد مرکز تحقیقات سرطان سینه جهاددانشگاهی با تاکید بر این که امروزه در دنیا روشهای جدید درمانی در زمینه سرطان از جمله سرطان سینه ابداع و توسعهیافته است، اظهار میکند: در حال حاضر بهرهگیری از روشهای درمانی نوین نظیر سلولدرمانی، ایمنیدرمانی و استفاده از درمانهای هدفمند با کمک مولکولهای آنتیبادی و هدفگیری سلولهای سرطانی به صورت مستقیم، از جمله روشهای درمانی نوین است که تحولی اساسی در درمان سرطان دنیا ایجاد خواهد کرد.

وی استفاده از سلولدرمانی با بهرهگیری از سلولهای دندریتک و فناوری کارتی سل در حوزه ایمنیدرمانی را از طرحهای راهبردی پژوهشهای پژوهشکده معتمد برشمرده و تاکید میکند: این روشها در حال توسعه است که دستاوردهای بسیار مثبتی را در آیندهای نزدیک برای بیماران سرطانی به همراه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار