رئیس اتحادیه طلا و جواهر:
یزد - ایرنا - رئیس اتحادیه طلا و جواهر یزد گفت: مشکل اصلی این صنف قوانینی است، توسط افرادی که از تخصص کافی در این رابطه برخوردار نیستند، وضع می کنند که می تواند این امر موجب نابودی فعالیت های این صنف شود.
کد خبر: ۶۷۶۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷ 04 November 2018

 محمد رضا نوری زاده یادآور شد: زیر مجموعه اتحادیه طلا و جواهر 22 رشته است که بیش از 2 هزار نفر در استان به عنوان مشاغل خانگی زیرنظر اتحادیه و صنایع دستی طلافروش و ساعت ساز قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: قیمت طلا در مقایسه با پارسال تغییر زیادی کرد و با حدود 4 و نیم برابر قیمت ها در هر گرم حدود 300 هزار تومان شد که نوسان قیمت ها موجب بروز مشکل برای اعضای این صنف شده است.
وی تصریح کرد: مشکل اصلی گرانی طلا نیست چرا که در سبد خانوار، طلا بخشی از سرمایه خانواده حساب می شود و هر خانواده ای از اقشار متوسط و ضعیف طلا می خرند و آن را جزیی از پس اندازشان می دانند.
نوری زاده با ابراز نگرانی برای صنف طلای یزد بیان کرد: با این شرایط تا 2 سال آینده صنفی به نام زرگر وجود نخواهد داشت صنفی که فقط در شهر یزد بیش از پنج هزار نفر در آن فعالیت دارند و مخارج زندگی شان را تامین می کنند.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر یزد می گوید: 750 کد استاندارد در صنف طلا و جواهر وجود داشت که حدود 150 مورد از آن باطل شد.
نوری زاده اظهار کرد: زمانی که طلا فروخته می شود بر حسب چند عامل قیمت، اجرت ساخت ، هفت درصد سود زرگر و 9 درصد هم ارزش افزوده اخذ می شود که اجرت کارها در شهر یزد ریالی است و هیچکدام درصدی نیست.
وی افزود: اجرت کارگاه ها در دیگر استان ها درصد است، اما در کارگاه های یزد به خاطر مسائل شرعی ریالی اخذ می کنند که موجب ضرر و یکی از عمده مشکلات طلاسازان است.
این فعال صنف طلا فروشان یزد اظهار داشت: قوانین، ارزش افزوده ، نوشتن دستور العمل های جدید موجب بروز مشکلات بسیاری در این صنف شد، اگر این صنف از بین برود قشر زیادی از مردم متضرر خواهند شد.
نوری زاده یادآور شد: طلای یزد با عیار خاص تولید می شود که در دیگر جاها تولید نمی شود، بحث صادرات به سایر استان ها وجود دارد که افزون بر 80 درصد از آن به سایر استان ها صادر می شود.
طلای ایران با عیار 18 که استاندارد است، تولید ولی طلای تولید یزد عمدتا با عیار 20 ساخته و پرداخته می شود و علاوه بر یزدی ها، مشتریان زیادی نیز دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار