یکی از مدیران بیمارستان سیدالشهدای یزد خاطرات جالبی از چگونه ساخته شدن این بیمارستان خیریه با کمک آیت‌الله شهید صدوقی مطرح مي‌كند.
کد خبر: ۶۷۶۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 05 November 2018

دکتر «سیدمحمدعلی سادات اخوی» این باره اظهار می‌کند: فروردین سال 1361 در راستای گسترش بخش‌های درمانی بیمارستان، درمانگاه تخصصی در کنار داروخانه شبانه‌روزی به دست آیت‌الله شهید صدوقی کلنگ زنی شد و در سال 1379 اولین مرکز MRI در استان یزد در این درمانگاه راه‌اندازی شد.

وی ادامه می‌دهد: با گذشت زمان و گسترش حوزه ارائه خدمات درمانی در قالب بخش‌های مختلف درمانی، بیمارستان توسعه پیدا کرد و به ‌تدریج به سایر بخش‌های درمانی از جمله قلب، سی‌سی‌یو، مراقبت‌های ویژه، اتاق‌های جراحی، زنان و زایمان و غیره مجهز شد.

سادات اخوی که از مدیران باسابقه بیمارستان خیریه سیدالشهدا نیز به شمار می‌رود، در مورد کلنگ‌زنی این مرکز درمانی اضافه می‌کند: محل فعلی بیمارستان در گذشته از مناطق بسیار محروم شهر بود و آسفالت شهر نیز تا فرمانداری یزد بیشتر ادامه نداشت و تمام این منطقه خاکی و بیابانی بود و حتی خارج از شهر محسوب می‌شد.

وی در ادامه می‌گوید: اطلاع دارم که در این منطقه خانمی دچار بیماری شده بود و خبر به گوش آیت الله صدوقی رسید و به این دلیل که امکانات بهداشتی درمانی در آن نقطه نبود بسیار ناراحت شدند و تصمیم گرفتند یک مرکز درمانی در این منطقه تاسیس کنند تا دسترسی مردم برای خدمات درمانی بهتر شود که خوشبختانه ساخت این مرکز موجب خیر و برکت در منطقه و آبادی منطقه شد.

وی ادامه می‌دهد: شهید صدوقی با دوستانشان جلسه‌ای تشکیل دادند و تصمیم خود را با آنها در میان گذاشتند و از نیت خود گفتند لذا قرار بر این شد که یک پلی‌کلینیک ساخته شود تا از این طریق، نیازهای اولیه مردم برطرف شود و مردم برای رفع نیازهای اختصاصی‌شان به سایر مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گفته سادات اخوی، در مراسم اقامه نماز عید فطر در سال 49 شمسی، مردم تکبیرگویان از مسجد حظیره تا مکان فعلی بیمارستان سید الشهدا حرکت کردند و در پایان مسیر، کلنگ بیمارستان زده و اقدامات لازم شروع شد.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع از نگاه شهید صدوقی و تاکیدی که ایشان برای رسیدگی به وضعیت مردم داشتند، اظهار می‌کند: حساسیت شهید صدوقی در رسیدگی به امور بیمارستان بسیار جالب و ستودنی بود چرا که مرتب به ساختمان سرکشی می‌کردند و اگر مشکلی بود تا زمانی که حل نمی‌شد، استراحت نمی‌کردند.

این مدیران باسابقه بیمارستان سیدالشهداء خاطرنشان می‌کند: پس از این که ساختمان پلی کلینیک تا حدی پیش رفت، شهید صدوقی تصمیم گرفتند بیمارستانی نیز تاسیس کنند لذا در سال 61 کلنگ ساخت بیمارستان به عنوان فاز دیگر این مرکز به زمین زده شد که پس از شهادت آیت الله صدوقی نیز طرح متوقف نشد و به کار خود ادامه داد.

سادات اخوی می‌گوید: آیت الله صدوقی دیدگاه و برخورد مناسبی با علوم جدید داشتند و حتی پیشنهاد تاسیس دانشکده علوم پزشکی در یزد نیز از سوی ایشان مطرح شد که به واسطه طبیعت بلند و همت عالی که داشتند، وحشتی از چنین اقداماتی نداشتند و پیگیر بودند تا دانشکده پزشکی راه‌اندازی شد و بعداً نیز به نام ایشان مزین شد.

وی یادآور می‌شود: مسئله دیگری که برایم جالب است اهمیت دادن به جوانان بود به نحوی که شهید صدوقی ارتباط خوبی با جوانان داشتند و معتقد بودند باید به آن‌ها میدان داد و از ظرفیت و نیروی جوانان در اداره امور بهره برد و حتی خود ایشان نیز در این زمینه انسانی عملگرا بودند. البته در این رابطه نیز در سال 60 که فارغ التحصیل شده بودم، پیشنهاد دادند تا مدیریت بیمارستان را به عهده بگیرم اما از آنجا که تجربه کافی نداشتم و باید به سربازی نیز می‌رفتم، نپذیرفتم اما در سال‌های بعد از سوی مرحوم محمدعلی صدوقی دعوت شدم و برای خدمت به مردم آمدم.

سازمان پزشکی خیریه حضرت سیدالشهداء یزد در آبان ماه سال 1349 مصادف با عید فطر به دست سومین شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی و با حضور جمعی از بزرگان و مسئولان خیر یزدی کلنگ زنی شد و این سازمان در قالب بیمارستان خیریه حضرت سیدالشهداء(ع) برای بیماران دیالیزی و خدمات سرپایی به افراد نیازمند و مستضعف خدمات ارائه می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار