در حالي صنعت طلاي ايران قدمتي به اندازه تمدن اين سرزمين كهن دارد كه اين روزها فعالان اين حوزه در حين تلاش براي بقاي آن در شرايط نامناسب اقتصادي، بايد پیشرفت و توسعه کشورهای همسايه و نوپا در اين صنعت را شاهد باشند.
کد خبر: ۶۷۶۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 05 November 2018

ایران یکی از کشورهای ثروتمند دنیا محسوب می‌شود که تنها پشتوانه مالی و اقتصادی آن تاكنون منابع غنی نفتي بوده است، منابع سودآوري كه اگر افت و خيزهاي سياسي و تحريم‌هاي اقتصادي را هم در نظر نگيريم، دير يا زود به پایان می‌رسد.

البته چند سالي است كه دولتمردان در تلاش براي خروج از وابستگي اقتصادي كشور به نفت هستند ولي در اين ميان به نظر مي‌آيد توجه لازم را به ثروت استراتژيك طلا به عنوان سرمایه‌ای نسبتاً پایدار و با دوام براي كشورمان ندارند، سرمايه‌اي كه حتي با صادرات مصنوعات آن به خارج از كشور، معادل وزن آن طلاي خام به كشورمان بازمي‌گردد و صادرات آن نه تنها چيزي از ثروت‌هاي كشورمان كم نخواهد كرد بلكه موجب معرفی ظرفيت‌ها و رونق توليد در داخل كشورمان مي‌شود.

اين در حالي است كه از سوي ديگر صنعت طلای ایران قدمتی به اندازه تمدن اين سرزمين كهن دارد و نه تنها افرادي خبره و با تجربه در این هنرصنعت پرورش يافته‌اند كه عامه مردم نيز با سرمايه‌گذاري در اين حوزه خو گرفته‌اند به طوری تا چندي پيش بسياري از مردم به ويژه بانوان علي‌رغم روي كار آمدن بانك‌ها و سپرده‌گذاري‌هاي بانكي، باز هم طلا را به عنوان يك اندوخته‌ي مالی مطمئن خريداري و نگهداري مي‌كردند.

متاسفانه با اين وجود، اوضاع حاكم بر اقتصاد كشورمان نه تنها نتوانسته منجر به توسعه اقتصادي و سرمايه‌اي صنعت داخلی طلاي كشور شود بلکه بقای اين صنعت را نیز به خطر انداخته و اين وضعيت تا حدي است كه مردم نیز کمتر تمایلی به سرمایه‌گذاری در اين حوزه يافته‌اند به طوري كه اين روزها سایه‌ي رکود بر سر این صنعت افتاده است.

تاثير اين وضعيت به ويژه در شهرهاي مانند يزد که به طلا به عنوان صنعتی پایدار، پاک و درآمدزا وابسته هستند و جمعیت زیادی نيز از این طریق كسب و كار می‌کنند، بسيار محسوس‌تر بوده به نحوي كه علاوه بر شرايط اقتصادي نامطلوب، قوانین غیرکارشناسی و ساير فشارهاي وارده بر فعالان این صنف، ادامه اين روند را براي آنها غيرقابل تحمل كرده است.

نه تنها در حال حاضر بخش زیادی از فعالان اين حوزه، بیکار شده‌اند بلكه اكنون سرمایه‌های عظیم به کار گرفته شده براي تامين زیرساخت‌هاي اشتغالزايي در اين حوزه نيز بلااستفاده مانده و خاك مي‌خورند و اين در حالي است كه مسئولان به دنبال ايجاد زیرساخت‌های اشتغال هستند.

متاسفانه جداي از به خطر افتادن فعالیت و دوام اين صنف كه محدود به یزد و برند بین‌المللی طلای آن نمی‌شود، بسياري از صنف‌هاي وابسته به اين حوزه نيز ممكن است در شرايط ركود حاكم بر اين بازار از رونق و كسب و كار بيافتند.

نامقرون به صرفه شدن بازار طلا

یکی از طلاسازان یزدی كه نخواست نامي از وي فاش شود، با بیان این که اغلب کارگاه‌های طلاسازی به دنبال نوسانات بازار طلا و ارز و همچنین افزایش نرخ برخی اقلام مصرفی وارداتی در حالت رکود و تعطیلی به سر می‎‎برند، در این باره تصریح می‌کند: به دنبال نوسانات اخیر در بازار ارز، قیمت بسیاری از مواد مصرفی صنعت طلاسازی مانند الماس‌های تراش النگو، موم‌های ریخته‌گری و رنگ‌های مورد استفاده در این صنعت که از خارج از کشور وارد می‎‎شد، نسبت به قبل چندین برابر شده که با اجرت دست کنونی، تولید را غیر مقرون به صرفه کرده است.

وی افزایش قیمت طلا را نیز دلیلی بر عدم تمایل افراد به سرمایه ‎ گذاری در این صنعت و خرید جواهرات عنوان می‌کند و می‌گوید: این روزها بسیاری از آنهایی که در این حوزه اقدام به خرید می‎‎کنند نیز بیشتر به سمت طلای خام روی آورده‌اند ولی این دسته افراد نیز به دلیل عدم ثبات قیمت بازار، متضرر و نسبت به آینده این بازار نا امید شده‌اند.

این طلاساز یزدی با اشاره به مشکلات پیرامون کاهش تولیدات طلا در بازار یزد، بیان می‎‎کند: با توجه به کاهش تولید طلا در بازار، ابزارفروش‌ها، تولیدکنندگان دستگاه‌های طلاسازی و حتی فروشندگان طلای آب ‎ شده نیز ديگر به اين حوزه خدمات ارائه نمي‌كنند.

وی اضافه می‌کند: از طرفی به دنبال کاهش قدرت خرید مردم و از رونق افتادن این بازار، بسیاری از کارگاه‌های طلاسازی ناگزیر به تعدیل نیروهای خود شده‎‎ و عذر بسیاری از نیروهای انسانی خود را خواسته‎ا‏ند که بیکاری این افراد نیز صدمه بزرگی را بر پیکره جامعه وارد کرده است.

وی رونق بازار طلا و جواهرات را پایه و اساس بسیاری از مشاغل دیگر می ‎ داند و اظهار می‏کند: زرگری، صنعت بزرگی است که به دنبال نوسانات اقتصادی اخیر بازار، تنها در استان يزد با ادامه اين روند چندین هزار نیروی کار شاغل در این صنعت از اشتغال در این حوزه بازمي‌مانند.

طلای یزد نیازمند بروزرسانی و توسعه صادرات

این طلاساز یزدی که سابقه 20 سال فعالیت در این حوزه را دارد، در بخش دیگری از صحبت‎هایش بر اهمیت تبادل اطلاعات و تکنولوژی در این صنعت اشاره و عنوان می‏کند: هر چند حدود 90 درصد از دستگاه‌ها داخلی و تکنولوژی‌های استفاده شده در صنعت طلاسازی یزد با سایر کشورهای پیشرفته دنیا برابری می‌کند اما این صنعت همچنان نیازمند بروزرسانی است.

وی با اشاره به برند بودن طلای یزد، اظهار می‌کند: علی‎‎رغم این که تولیدات زیورآلات سنتی یزد در دنیا بی‎نظیر است و سالهاست که به برندی برای یزد تبدیل شده ولی تاکنون هیچ اقدام خاصی برای توانمندی و حفظ این برند نامی استان صورت نگرفته و این در حالی است که معرفی بیشتر این برند به دنیا نیازمند توسعه صادرات در این بخش است.

وی با ابراز نگرانی در مورد بقای برند طلای یزد در سال‎‎های آتی، خاطرنشان می‌کند: باید در شرایط اقتصادی کنونی برای بقای این صنعت پررونق در کشور و حفظ برند طلای یزد تقلا کنیم و برای تحقق این مهم نیز مسئولان باید اهتمام بیشتری کنند.

مالیات بر ارزش افزوده مشکل عمده زرگران

«محمدرضا نوری زاده» رییس اتحادیه طلا و جواهرات یزد با اشاره به وضع قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان اصلی‌ترین مشکل صنف طلا و جواهرات، اظهار می‏کند: فعالان این صنف هیچ وقت مشکلی نداشته یا زمینه‌ساز مشکلی نبوده‏‏اند و حتی در پرداخت مالیات دارای عملکردی با معدل بالا بوده‎‎اند اما چند سالی است که علاوه موضوع پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در کنار مالیات پرداختی از سوی کاسبان و فعالان این صنف، به معضلی برای آنها تبدیل شده است.

وی می‎‎گوید: البته هر چند حذف مالیات ارزش افزوده طلا در سال جاری در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مصوب شده ولی هنوز برای موافقت با این قانون اقدامی نشده است و گویا هیچ مسئولی خواهان تداوم فعالیت این صنف در کشور نیست.

این مسئول اضافه می‌کند: این مشکل در حالی دامن‎‎گیر فعالان این صنعت شده که کارگاه‌های طلاسازی حتی آنهایی که معاف از پرداخت مالیات نیز هستند، موظف به پرداخت قریب یک میلیون و 100 هزار تومان هزینه به اداره استاندارد شده‎‎اند که در این مورد نیز هیچ توضیحی مگر اين كه براساس دستور العمل است، نمي‌دهند.

هشدار در مورد خرید طلای آب شده و سکه

رییس اتحادیه طلا و جواهر یزد خرید طلای آب شده و سکه از سوی مردم را نیز معضلی برای این صنف ذکر و با هشدار در مورد امکان تقلبی بودن آنها در هیاهوی نوسانات اقتصادی بازار، تصریح می‎کند: طلاهای آب شده و سکه‎‎های خریداری شده قاعدتاً باید بعد از كاهش نوسانات اقتصادی توسط مردم به فروش برسد ولی در آن زمان متوجه تقلب‌ها و ضررهای احتمالی در این رابطه خواهند شد.

وی در این مورد با بیان این که طلاهای ساخته شده با نظارت صنایع‌دستی، استاندارد و اتحادیه به بازار عرضه می ‎‎ شود، تاکید می‌کند: هر چند طلا در شرایط کنونی و با وجود مسائل مرتبط با مالیات‌ آن دیگر به عنوان سرمایه به شمار نمی‏‏آید اما بسیاری از افراد برای فرار از مالیات ارزش بر افزوده و اجرت ساخت جواهرات اقدام به خرید طلای آب شده و سکه می‎‎کنند در حالی که هیچ نظارتی در مورد اصالت آنها وجود ندارد و ممکن است متحمل خسارت‎‎های سنگین‎‎تری در این مورد شوند.

صنعت 5000 ساله ایران در آستانه نابودی

نوری زاده با بیان این که صنف زرگری در نوسانات اقتصادی تنها صنف متضرر نخواهد بود، تاکید می‌کند: 40 صنف وابسته به صنعت طلا به ویژه فروشندگان و سازندگان طلا، بنک‌داران، آب‌شده فروشی‎‎ها، تولیدکنندگان ابزارآلات این صنعت و صنوف دیگر نیز از نابودی این صنعت متضرر خواهند شد.

وی به ابطال حدود 60 درصد پروانه کسب فعالان این صنف، حدود 50 درصد کارت‌های صنایع‌دستی و 150 کد استاندارد در این صنعت استان اشاره می‎‎کند و می‌گوید: متاسفانه اگر دست روی دست بگذاریم، بیش از 25 هزار فعال و شاغل در این حوزه بیکار می‌شوند و باید برای امرار معاش خود و خانواده‏‏شان به جستجوی مشاغل دیگری روی بیاورند.

رییس اتحادیه طلا و جواهر یزد با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های عمده و دارای کد استاندارد ملی در این استان، خاطرنشان می‌کند: کارگاه‌های طلاسازی یزد، روزی بر سر پرورش شاگردان خبره و ماهر و همچنین اشتغال‌زایی برای افراد محروم، معلول و حتی دارای سوء پیشینه با یکدیگر رقابت می‌کردند اما هم اکنون برای بقای این صنعت استراتژیک دست و پا می‌زنند.

وی به چالش‎‎های ناشی از نابودی این صنعت 5000 هزار ساله اشاره و تصریح می‏کند: طلای یزد به دلیل عیار خاص و طرح‌های ویژه زبانزد خاص و عام است و بر حسب این دو معیار نسبت به چهار شهر شاخص تولید طلای کشور یعنی اصفهان، مشهد، تبریز و تهران، برتری دارد.

مسکوت ماندن جریان صادرات طلای ایران

نوری‌زاده با اشاره به کشور ترکیه به عنوان دومین صادر کننده طلای جهان، عنوان می‌کند: کشور ترکیه که حدود 15 سال پیش، هیچ حرفی برای گفتن در صنعت طلا نداشته هم‏اکنون به دومین صادرکننده طلای دنیا تبدیل شده است و از صادارت در این بخش درآمدهای هنگفتی کسب می‏‏کند ولی صنعت اصیل و 5000 ساله طلای ایران متزلزل و در آستانه نابودی است.

وی وضعیت صادرات تولیدات صنعت طلای کشور را نامطلوب می ‎ خواند و می‎گوید: اين مشكلات تا اين اندازه پيش رفته كه حتي كشورهاي حوزه خليج فارس نيز ديگر رغبتي به واردات طلاي ايران به كشورشان ندارند و ترجيح مي‌دهند كه آن را از كشوري مانند تركيه خريداري كنند و اين در حالي است كه در شرایط کنونی ما تنها به تماشای پیشرفت و توسعه کشورهایی مانند ترکیه نشسته‌ایم، هرچند كه مشکلات سد راه صادرات طلای کشورمان نيز غیر قابل حل نیست.

نوری‌‏‏زاده تزلزل در این بخش را متاثر از بی‌برنامگی دولتمردان می‏داند و می‌گوید: طلای یزد دارای طراحی‌های خاصی است كه به طور موروثی ساخته مي‌شود و حتی فعالان اين صنف در زمینه طرح‏‏های جدید نیز از تلفیق و ترکیب اين طرح‌ها، توليدات موفقي را به بازار عرضه كرده‌اند به طوری که در بخش طلاي صنعتي نيز هر دو ماه یک‌بار شاهد طرح‌های جدیدی از جواهرات مانند النگو هستيم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار