یک متخصص اپتومتریست درصد شیوع تنبلی چشم در ایران را شش دهم درصد اعلام کرد و گفت: شیوع تنبلی چشم در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است .
کد خبر: ۶۷۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 06 November 2018

«نجمه السادات پورنجفی» با اشاره به این‌که شیوع تنبلی چشم یا آمبلیوپی در جهان بین 2 تا 3 درصد است، اظهار کرد: تنبلی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در بدو تولد تا شش سالگی دید طبیعی ندارند .

وی با بیان این‌که هر دو چشم می‌تواند دچار این اختلال دید شود، گفت: شیوع آمبلیوپی در یک چشم بیشتر است .

پورنجفی آب مروارید مادرزادی، کدورت قرنیه و یا افتادگی پلک را از جمله علل اختلال دید دانست و افزود: در این صورت مسیر بینایی شفاف وجود ندارد و فرد دچار تنبلی چشم می‌شود .

این متخصص اپتومتریست عیوب انکساری نظیر دوربینی، انحراف چشم، نزدیک بینی یا آستیگماتیسم را عامل اصلی عدم دید واضح در افراد عنوان کرد و ادامه داد:‌ عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر در چشم سالم یا سالم‌تر سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و بعد از مدتی مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز مسدود و یا اصطلاحاً چشم بیمار خاموش می‌شود .

وی در ادامه تنها راه درمان این بیماری را مراجعه افراد تا قبل از شش سالگی برای درمان دانست و بیان‌ کرد: سازمان بهزیستی با همکاری اپتومتریست‌ها توانسته با اجرای طرح تنبلی چشم در ایران، شیوع این بیماری را در کشور به پایین‌تر از متوسط جهانی کاهش دهد .

پورنجفی درصد شیوع تنبلی چشم در ایران را شش دهم درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به این‌که اپتومتری خط مقدم بهداشت بینایی محسوب می‌شود، بیش از یک قرن است که بینایی و بهتر دیدن را به جهان هدیه کرده است .

این متخصص چشم با اشاره به این‌که هیچ کودکی نباید از خدماتی که باعث بینایی بهتر می‌شود محروم بماند، خاطرنشان کرد: هر ساله از ابتدای آبان ماه طرح سنجش بینایی کودکان زیر سنین مدرسه در مهدکودک‌ها و مراکز منتخب آغاز و کودکان مورد غربالگری بینایی قرار می‌گیرند .

وی گفت: در صورتی که تشخیص داده شود که کودک احتمال تنبلی چشم دارد به اپتومتریست‌ها ارجاع داده و مورد درمان قرار می‌گیرد .

این مسئول در پایان تأکید کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌شود که حتما برای غربالگری چشم کودکان به مراکز منتخب بهزیستی مراجعه کنند .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار