مدیرعامل آب منطقه ای:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: آمارها بیانگر مصرف 3.5 میلیارد مترمکعب ذخایر آب های زیرزمینی استان در چند سال گذشته است یعنی سالانه 130 درصد این ماده حیاتی باارزش اقتصادی بالا برداشت‌شده است.
کد خبر: ۶۷۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵ 06 November 2018

محمدمهدی جوادیان زاده اظهار داشت: 30 درصد مازاد برداشت سفره‌های زیرزمینی به‌مرور موجب افت 45 تا 50 سانتی‌متر ارتفاع سطح آب سفره‌های زیرزمینی استان شده است.
وی بابیان اینکه این میزان برداشت از منابع زیرزمینی ، ظرف پنج سال باید به 75 درصد برسد تا درصد افت سفره‌ها به صفر برسد ، افزود: در این چارچوب در کشور طرح‌های بزرگی همچون طرح ملی احیا و تعادل بخشی منابع اّب در کشور آغازشده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد تصریح کرد: همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی در نظر گرفته شد که ازجمله می‌توان به تحویل حجمی آب، نصب سامانه کنتورهای هوشمند و طرح خاموشی زمستانی چاه‌های کشاورزی اشاره کرد.
جوادیان زاده خاطرنشان کرد: طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی در سال اول 30 روز، سال دوم 45 روز اجرا شد و امسال در 2 نوبت به مدت 60 روز اجرا خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای یزد، نقطه مقابل کشاورزان نیست و نخواهد هم بود و تمام تلاش خود را برای یک کشاورزی پایدار در منطقه به کار خواهد بست ، ادامه داد: وضعیت منابع آب استان به‌ویژه در دشت اردکان - یزد بحرانی است و اگر روند کنونی مصرف همچنان تداوم داشته باشد، منطقه تبدیل به برهوت خواهد شد.
دشت یادشده شامل شهرستان‌های مهریز، تفت، یزد، اشکذر،
میبد و اردکان است، که بیش از 60درصد جمعیت و اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی استان یزد در این بخش فعالیت دارند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
هم‌اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ها تأمین می‌شود.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتی‌متر از سطح منابع آب های زیرزمینی کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387،سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
بخش دیگر تأمین آب استان در کنار منابع زیرزمینی داخلی ، خط انتقال آب از کوهرنگ است که حدود 50 درصد آب شرب در فصل سرما و 20 تا 30 درصد در تابستان را تأمین می‌کند.
6 درصد آب استان در بخش صنعت ، 85 درصد در بخش کشاورزی و مابقی در بخش‌های شرب و بهداشت مصرف می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار