فرماندار ابركوه در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی استان يزد خواستار در دستور كار قرار گرفتن ثبت جهانی سرو کهنسال اين شهر از سوي سازمان میراث فرهنگی کشور به صورت انحصاري شد.
کد خبر: ۶۷۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 12 November 2018

«محمد کاظمی نسب» در اين ديدار خواستار پيگيري ثبت جهانی سرو کهنسال ابرکوه به صورت تك درختي منحصربفرد و نه به صورت مجموعه درختان كهنسال ايران از سوي متوليان امر شد.

وي با اشاره به در حال تغيير بودن طرح آمایش سرزمینی ابرکوه، اظهار كرد: محوريت اين سند آمايشي از توجه به بخش‌هاي کشاورزی و دامداری به سمت بخش خدمات و به ‌طور ویژه گردشگری مبتنی بر میراث فرهنگی و صنایع‌دستی سوق يافته است.

کاظمی‌نسب خاطرنشان کرد: ابرکوه در ابتدای راه تبدیل شدن به قطب میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد است و بخش عمده كار براي مسیر رسیدن به این هدف بر عهده مردم ابرکوه، مهردشت و روستاهاي شهرستان است تا این مهم در یک دوره 10 ‌ساله محقق شود.

وی تصریح کرد: بیش از 162 هکتار بافت تاریخی ثبت شده در این شهرستان یک سرمایه بالقوه است که به سرمایه‌ای به مراتب بزرگتر تبدیل خواهد شد و وجود آثار بی‌نظیر و کم‌نظیر اين شهرستان در سطح دنیا مانند سرو کهنسال 4000 ساله و خانه تاريخي آقازاده، همه برنامه‌ریزان کشور را متقاعد می‌کند که ابرکوه به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

فرماندار ابرکوه با اشاره به تنوع ظرفيت‌هاي گردشگري ابركوه، ابراز امیدواری کرد با مستقر شدن پادگان نظامی ارتش در اين شهرستان حتي شاخه‌ي گردشگری نظامی نيز در این شهرستان فعال شود.

کاظمی نسب به اقدامات صورت گرفته در جهت ثبت جهانی سرو کهنسال ابرکوه نيز اشاره و عنوان کرد: آخرین اخبار رسیده از سازمان میراث فرهنگی کشور حاکی از آن است که پرونده ثبت جهاني اين اثر طبيعي باید در قالب مجموعه درختان کهنسال كشور ارسال شود.

وی ادامه داد: خواسته‌ي مسئولان و مردم ابرکوه این است که این درخت کهن‌سال به‌ صورت تك درخت و انحصاری ثبت جهاني شود لذا در این زمینه از مسئولان ارشد کشوری خواستار شدیم تا در اين باره راهكار ارائه كنند و از میراث فرهنگی نیز درخواست داریم که موضوع مذكور را یکی از دستورکارهای قطعی خود قرار دهد.

این مسئول یادآور شد: مردم در ابرکوه با سرمایه‌های خود و بدون این که دولت حمایت زیادی از آن‌ها داشته باشد، اقدام به راه‌اندازی مراکز اقامتی، خانه‌های بومگردی و گردشگری کرده‌اند و در حال حاضر نیازمند حمایت و توجه خاص مسئولان هستند.

فرماندار ابرکوه با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون مناره‌های نظامیه نيز عنوان کرد: لازم است تیم تحقیقاتی میراث فرهنگی مسئله آسیب‌های احتمالی به این اثر فاخر را مورد بررسی قرار دهد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

وي همچنین از وجود آثار بسیار ارزشمند و تاریخی در بخش بهمن و شهر مهردشت مانند خانه‌های اسماعیل‌خانی و قلعه‌های متعدد یاد کرد و از مدیر کل میراث فرهنگی استان يزد خواست تا ضمن بازدید از آثار این بخش از شهرستان، به نیازهای این منطقه رسیدگی کند.

کاظمی نسب در پايان به وجود گردشگری مذهبی در ابرکوه هم اشاره و در اين باره از برپایی دو رویداد بزرگ در حوزه میراث فرهنگي شهرستان خبر داد و تصريح كرد: بنا داریم در آینده‌ای نزدیک هزاره‌ي گنبد عالی را به ‌عنوان یک بنای تاریخی گمنام و همچنین همایش بزرگداشت عزیزالدین نسفی را با هدف معرفی سرمایه‌های فرهنگی ابرکوه به کشور، برگزار کنیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار