مجوز محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی یزد بعد از بازدید اعضای کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور از این منطقه و شرکت در جلسه ای با حضور استاندار ، امضا شد.
کد خبر: ۶۸۰۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 15 November 2018

نمایندگان معاونت برنامه و بودجه ، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی ، وزارتخانه های کشور ، امور خارجه ، امور اقتصادی و دارایی ، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سایر اعضای دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور بعد از بازدید از منطقه ویژه و محدوده منفصله در جلسه کارگروه تخصصی این شورای در استاندار یزد شرکت کردند.
در این جلسه استاندار یزد با اشاره به سئوالات محکم و قضاوت منطقی اعضای این کارگروه اظهار داشت: بزرگترین بخش موفق مراحل تأیید این محدوده ، بازدید اعضای کارگروه و ارائه یک نمونه برای پایان پروژه های مهم به کشور است.
محمود زمانی قمی افزود: اگر سایر شوراها و کارگروه های عالی کشوری همچون شورای عالی شهرسازی بتوانند چنین بازدیدهایی را از پروژه های بزرگ در استانها مدنظر داشته باشند بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای نخستین پیگیری طرحهای بزرگ و مهم را سال 79 در استان ایلام پیگیری کردم که با وجود مخالفت ها ، به دلیل اسناد و استدلالهای محکم موفق پیش رفت ، تصریح کرد: ماهیت یزد به دلیل داشتن 25 سال رتبه برتر آزمون سراسری با سایر استانها متفاوت است.
استاندار یزد با اشاره به اینکه این استان با داشتن ظرفیت بالا با وجودی که طی این سال‌ها نیروهای متخصص و بزرگی را به کشور تقدیم کرده ولی ، اشتغال آن کارگرمحور تعریف شده بود ، ادامه داد: سزاوار نیست دانش آموختگان دانشگاهی یزد با این همه ظرفیت در صف بیکاری و انتظار کار باقی بمانند .
زمانی قمی با اشاره به تعریف و هدفگذاری اشتغال دانش بنیان به منظور بکارگیری دانش آموختگان دانشگاهی در محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی یزد خاطرنشان کرد: نیاز امروز کشور و استان، فعالیت در بخش‌های فناورانه و پیشرفته است و اگر اشتغال به این سمت سوق داده شود، آمار بیکاری کاهش و نخبگان یزد کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد: همین هدفگذاری را در مدت زمان سه دقیقه برای اعضای شورای عالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور ارائه کردیم که در نتیجه ، محدوده منطقه منطقه ویژه اقتصادی یزد را با دستور معاون اول رئیس جمهوری تأیید کردند.
استاندار یزد تصویب این منطقه منوط به بازدید اعضای کارگروه تخصصی این شورای از محدوده موکول شده بود که تأیید آنها نیز بنابر دستور دکتر جهانگیری به منزله تأیید شورای عالی بود، گفت: امروز این اعضا بعد از بازدید ، صورتجلسه مجوز محدوده منفصله منطقه ویژه اقتصادی یزد را امضا کردند.
زمانی قمی با بیان اینکه افق و چشم انداز این طرح نیز بخوبی و دقیق مورد توجه بوده است ، خاطرنشان کرد : در واقع با یک کار جمعی در فاصله زمانی بسیار کم توانستیم یک الگوی مناسب را برای اجرای طرحهای بزرگ در سطح کشور معرفی کنیم و امیدواریم شرکت بزرگ تولید دستگاه‌های گازی و نفتی(OTC) هر چه سریعتر به عمل تعهداتش عمل کند تا مردم یزد طعم و نتیجه کار را از نزدیک مشاهده کنند.
در ادامه این جلسه اعضای کارگروه با تعریف از وضعیت پیشرفت یزد در بخش های صنعتی و دانش بنیان در کنار ظرفیت های بالای گردشگری ، از تلاش های استاندار ، معاون اقتصادی و مدیران استان تقدیر و صورتجلسه این مصوبه و مجوز را امضا کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد هم در این جلسه گفت: در جلسه ای دو ساعته ، توضیحاتی درباره جزئیات این طرح و محدوده منفصله به اعضای کارگروه ارائه شد.
علی زینی وند افزود: شرکت OTC هم در این جلسه ، با معرفی شرکت ، نوع فعالیت ها ، دلایل استقرار در یزد و میزان اشتغالزایی برای دانش آموختگان دانشگاهی را ارائه و گزارش نیز درباره وضعیت بیکاری استان و تأثیر فعالیت صنایع هایتک و فناورانه بیان شد.
وی خاطرنشان کرد: در واقع با به سرانجام رسیدن این طرح ، به این نتیجه رسیدیم که با تلاش های استاندار یزد ، پروژه ای که معمولا سه تا چهار سال زمان برای نتیجه گرفتن نیاز دارد در طول حدود سه ماه به نتیجه رسید.
این محدوده، منطقه وسیعی است با بیش از 400 هکتار و تعریف کاربری‌های خاص که کمیته‌ای ویژه ‌بر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان با فناوری بالا در کنار مجموعه توربوکمپرسور نفت با تمرکز بر اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی و ارزش‌افزوده بالا نظارت خواهد کرد.
این محدوده 435 هکتار است که با منطقه ویژه اقتصادی که 570 هکتار است به هزار و پنج هکتار خواهد رسید.
در بخشی از این منطقه قرار است گروه شرکت‌های توربوکمپرسور نفت به منظور پیش بینی اشتغال یکهزار متخصص و دانش آموخته دانشگاهی فعالیت کند.
این شرکت زیرمجموعه صندوق بازنشستگی شرکت نفت و یک مجموعه هلدینگ مرکب از 15 شرکت زیرمجموعه است که در سال 1379 باهدف دستیابی به دانش فنی تولید توربوکمپرسور در محدوده توان 5 الی 45 مگاوات، از طریق طراحی، مهندسی، ساخت و نصب ساخته‌شده است.
این توربو کمپرسورها و توربوژنراتورهای صنعتی مرتبط با آنها در پروژه‌های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی به‌کارگیری می‌شود و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و نیروگاه‌های گازی کوچک را پشتیبانی می‌کند.
این گروه ابتدا با عقد قراردادی با شرکت زیمنس آلمان، مقدمات انجام کارهای بزرگ انتقال فناوری و ساخت داخل توربوکمپرسورهای 25 مگاوات را فراهم کرد و زنجیره‌ای مرکب از 70 شرکت سازنده داخلی را برای برآورد نیازهای آن با استانداردهای مشخص دور خود جمع کرد.
تا گام‌های اولیه را محکم و استوار برای بومی‌سازی و تأمین توربوکمپرسورهای موردنیاز صنعت نفت و گاز و پتروشیمی بردارد.
ولی به دلیل اینکه صنعت توربوکمپرسور ویژگی‌های استراتژیک دارد، در میانه راه و به دنبال اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب به کشورمان، شرکت زیمنس همکار ایرانی خود را ترک کرد و OTC را تنها گذاشت، تا این شرکت به‌اجبار روی پای خود بایستد.
تولید اولین توربین ملی 25 مگاواتی که در زیرمجموعه OTC عملیاتی و تولیدشده باعث گردید تا ایران در جمع پنج کشور دارنده دانش فنی این صنعت قرار گیرد.
گام بعدی تولید توربین ملی با ظرفیت 30 مگاوات است که پروژه‌ای جداگانه برای انجام تحقیقات تازه و ارتقای توان و ظرفیت اولین توربین ملی است .
توربین 25 مگاواتی کنونی که تعدادی از آنها به صنعت نفت و گاز تحویل ‌شده، قرار است از سال جاری به تولید انبوه برسد.
شرکت توربوکمپرسور نفت که شرکت دانش‌بنیان است در شمس‌آباد تهران سه کارخانه ، در قزوین یک کارخانه و در یزد هم یک کارخانه دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار