رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با جام جم آنلاین؛
رئیس انجمن انبوه سازان گفت: بی توجهی دولت در تولید مسکن سال به سال بر نیاز انباشته مسکن می افزاید که نتیجه این روند برابر است با انفجار قیمت مسکن در آینده.
کد خبر: ۶۸۰۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴ 16 November 2018

به گزارش تابناک یزد، مجتبی بیگدلی، عضو هیات موسس بانک انبوه سازان بیان کرد: سالیانه یک میلیون ازدواج در کشور ثبت می شود؛ یک میلیون ازدواج یعنی یک میلیون نیاز به مسکن. به عبارتی ساده تر هر ساله بر رشد جمعیت جوان کشور افزوده می‌شود و آنها نیز برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند در حالی که تولید مسکن در کشور متوقف شده است.

وی ادامه داد: طرح های مختلفی اعم از مسکن حمایتی، مسکن اجتماعی، مسکن امید و یا مسکن مهر برای کنترل قیمت بازار مسکن ارائه شد اما هیچ برنامه ای را در قالب عملی کردن این طرح ها شاهد نبودیم، خوشبختانه کشور چند روزی است که از وزیر بی کفایت راه و مسکن نجات پیدا کرده است و امیدواریم اوضاع اقتصادی در بخش مسکن با ثبات روبه رو شود.

به گفته بیگدلی، رئیس جمهور مدعی بود که 12 میلیون مسکن اضافه داریم، می دانیم این حرف های بی ریشه و بدون دانش تنها به دلیل لجاجت با طرح مسکن مهر مطرح گردید.

رئیس انجمن انبوه سازان خاطرنشان کرد: در ادامه دولت مسکن سازی را تعطیل کرد و سالی یک میلیون نیاز به مسکن روی هم انباشته شد. علاوه بر آن به دلیل بافت های فرسوده در حدود 300 الی 400 مسکن نیز نیاز داشتیم به عبارتی ساده تر کشور به یک و نیم میلیون مسکن جدید در سال نیاز دارد.

وی متذکر شد: متاسفانه در دولت یازدهم حتی یک واحد هم بر مبنای برنامه ها ساخته نشد. لذا این نیازها روی هم انباشته شد و بر دیوار تقاضا فشاری مضاعف وارد گردید. چرا که افزایش قیمت مسکن و اجاره بها در کشور غیرقابل انکار بوده و متاسفانه دولت نمی تواند این شرایط نابسامان را کنترل و مدیریت کند.

بیگدلی افزود: در صورتی که باید تولید کننده به تولید تشویق شود، چراکه به نفع اشتغال و پایین آوردن قیمت ها است، در حقیقت هرچه عرضه بیشتر شود، به مراتب تقاضا کاهش و قیمت ها پایین می آیند.

به گفته رئیس انجمن انبوه سازان، کشور های دیگر در مواجه با چنین مشکلاتی طرح هایی چون کمک هزینه را در نظر میگیرند. برای مثال درصدی از ساخت یک خانه را پرداخت کرده و یا مسکن دولتی به کارمندان و افراد کم درامد اختصاص می دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور نه تنها چنین امتیازاتی به مردم تعلق نمی گیرد بلکه یک واحد مسکونی هم در راستای طرح های پیشنهادی ساخته نمی شود مسلما این رویه اشتغال کشور را به نابودی می کشاند. تمرکز بر تولید مسکن که متاسفانه در دولت فعلی به آن بی‌توجهی شده است و نیز حرکت در مسیر ساخت‌وساز انبوه بی‌شک تاثیر بسیار بالایی بر خروج اقتصاد از رکود و‌ اشتغال زایی دارد.

بیگدلی یادآور شد: عدم رفع نیازهای مسکن، کشور را با سونامی افزایش خرید و اجاره خانه رو به رو کرده است و جالب اینجاست دولت هیچ اقدام و برنامه ای برای کنترل و بهبود اوضاع ارائه نمی دهد لذا هر روزه شاهد افزایش بیش از پیش قیمت مسکن و اجاره بهای آن هستیم.

به گفته رئیس انجمن انبوه سازان، بی توجهی دولت در تولید مسکن سال به سال بر نیاز انباشته مسکن می افزاید که نتیجه این روند برابر است با انفجار قیمت مسکن در آینده.

وی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که دولت باید انبوه سازان را حمایت کند و زمین رایگان یا با قیمت مناسب برای تولیدات در اختیار آنها قرار دهد و یا نرخ سود تسهیلات را نیز تک رقمی کرده و وام ارزان قیمت و بدون قید و شرط برایشان در نظر بگیرد تا مسکن وارد عرضه شده و قیمت اجاره بها پایین بیاید.

بیگدلی بیان کرد: متاسفانه در روزهای گذشته آهن از کیلویی دو هزار تومان به کیلویی شش هزار تومان رسیده لذا بی شک این وضعیت خط تولید را نابود می کند. چرا که دیگر کسی شهامت سرمایه گذاری در تولید مسکن را نداشته در نتیجه خط تولید به خوابی عمیق می رود.

عضو هیات موسس بانک انبوه سازان در پایان گفت: در ادامه بازار با کمبود مسکن روبه رو شده که محصول آن نیز افزایش قیمت مسکن و حتی اجاره بها و رهن است. دولت هیچ راهی جز تولید ندارد؛ کشور به سالیانه 1 میلیون واحد جدید نیاز دارد، تولید یک میلیون مسکن یعنی تولید یک میلیون فرصت شغلی. پس می بینید که تولید مسکن چه تاثیری در اقتصاد کشور خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار