آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج)؛
یکی از نکات درباره ظهور و انتظار حضرت ولیعصر (عج)، برداشت‌ها نسبت به انواع انتظار در طول تاریخ است؛ عده‌ای گفتند باید منتظر باشیم و دعا کنیم، عده‌ای دیگر گفتند بی‌تفاوت باشیم تا خود آقا تشریف‌فرما شوند، دیگران نیز عقیده داشتند گناهان را ترویج دیم تا آقا ظهور کند. هر سه تفکر موردقبول نیست چراکه انتظار واقعی یعنی هم دعا کنیم و هم حرکت. به قول حضرت امام، انقلاب ما طلیعه‌دار ظهور است یعنی لااقل مقدمات را مهیا کنیم و این به معنای انتظار واقعی است.
کد خبر: ۶۸۰۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 17 November 2018

به گزارش تابناک یزد، آنچه در روایت آمده است زمان ظهور حضرت، جامعه و مردم دنیا به سمت و سویی رفتند که حاکمانشان ظالم است و بر عدالت قضاوت نمی‌کنند، روایت داریم که در آخر زمان هم‌ و غم مردم مسائل دنیوی یا شهوتشان می‌شود و حرص و طمع بسیار مردم را فرامی‌گیرد و اطاعت‌های بی‌چون‌ و چرا از یکدیگر دارند؛ حیا از بین زن‌ها و غیرت از میان مردان رخت برمی‌کند و به نماز اهمیتی داده نمی‌شود.

در جامعه شباهت مردان به زنان و زنان به مردان بسیار می‌شود، مساجد بسیار خوش آب و رنگ شده و قرآن‌ها تزیین می‌شوند همچنین در روایات آمده است که در آخر زمان نهی از منکر و امر به‌ معروف صورت نمی‌گیرد. در جایی که به ضررشان باشد به تعبیر امام باقر نمازشان را هم ترک می‌کنند و نماز را سبک می‌شمارند و برکات از زندگی‌ها دور می‌شود.

 

خصوصیات دشمنان:

حضرت رسول‌الله فرمودند: مهدی من باکسانی روبه‌رو می‌شود که جهل‌شان بیش‌تر از جهل مردم در زمان من است، گفتند چرا و ایشان در پاسخ فرمودند: من باکسانی جنگیدم که سنگ و چوب و ... تراشیده بودند و به‌ عنوان خدا می‌پرستیدند اما مهدی باید با کسانی بجنگد که قران را تفسیر و تعبیر می‌کنند.

حضرت ولیعصر (عج) در هنگام ظهور دو دشمن اصلی دارد: افرادی که مسلمان نیستند و اسلام و رو قبول ندارند و ‌ حضرت را نیز قبول ندارند و دیگر افرادی که خود مسلمان هستند و حضرت را قبول ندارند و دین خود را دین اصلی می‌دانند.

روایتی از امام صادق آمده است و ایشان فرمودند: زمانی که حضرت قائم ظهور می‌کند با انسان‌های جاهلی روبه‌رو می‌شوند که جهالت آنان بیش‌تر از جهالت مردم در زمان پیغمبر است.

در روایات دیگر نیز آمده است، در زمان ظهور حضرت ولیعصر(عج) از بین بردن دو مقوله تحریف و بدعت در دین مطرح است.

 

وظیفه منتظران حقیقی یا خصوصیات یاران حضرت:

خصوصیات یاران حضرت در روایات بسیار آمده و گفته‌شده است: افرادی خداجو و اهل توحید نابند تا آنجا که امام صادق می‌فرماید: مردهایی که دل‌هایشان گویا پاره‌های آهن است و نور باران دارد و از ناخوشنودی پروردگارشان هراسانند و برای شهادت دعا می‌کنند. بصیرت دارند به این معنا که خوب می‌بنند و خوب درک می‌کنند و فرمان خداوند برایشان ارزشمند و مهم است. شجاعت دارند و می‌جنگند و ترسی از دشمن روبروی خود ندارند.

یاران حضرت به دودسته خاص و عام تبدیل می‌شوند، 313 یاران خاص و مابقی یاران عام و از 313 یار 50 نفر آنان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وظیفه مسلمانان در زمان غیبت:

در روایات برای منتظران حضرت چهار وظیفه عمده ذکر شده است:

شناخت حضرت به معنای واقعی
تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی یعنی آمادگی روحی روانی
پیوند با مقام ولایت
پیوند روحی و معنوی

کسب آمادگی‌های ظهور که برای یک منتظر حقیقی از نظر باورها، زندگی شخصی، شغل، درآمد، همه تاثیرگذارند.

دستورات مذهبی :

امام صادق می‌فرماید: بزرگترین مشکل امت آخر الزمان شک است.

از دستورات رفع شک در روایات آمده است: شک گذرگاهی خوبی است اما اقامتگاه خوبی نیست.

نشانه‌های ظهور:

نشانه ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: نشانه‌های حتمی و غیرحتمی.

غیرحتمی همچون ظلم و فساد و افزایش زلزله

از نشانه‌های حتمی صیحه ‌آسمانی است به این معنا که ندای الله اکبری عالم را جهان‌گیر می‌کند؛ دیگر خروج دجال یا سفیانی است.

محمد کدخدا رستم

استاد معارف دانشگاه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار