یزد- ایرنا- یک متخصص سونوگرافی و رادیولوژی گفت: استان یزد به یک مرکز جامع سونوگرافی و رادیولوژی نیاز دارد و طرحی هم در این زمینه ارائه دادیم که به نتیجه نرسید.
کد خبر: ۶۸۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 18 November 2018

 دکتر 'افسانه قاسمی' افزود: چند سال قبل، طرحی ارائه دادیم تا یک مرکز تصویربرداری با مشارکت تمام رادیولوژیست ها در یزد تاسیس شود.
وی اظهار داشت: این مرکز قادر بود تمام خدمات تصویربرداری را با پیشرفته ترین دستگاهها در 24 ساعت شبانه روز به بیماران ارائه دهد که دانشگاه شهید صدوقی یزد موافقت کرد ولی متاسفانه وزارت بهداشت بر اساس قوانین سطح بندی، با آن مخالفت نمود.

*** سونوگرافی چیست؟
این متخصص در تعریف سونوگرافی گفت: سونوگرافی یکی از روش‌های تشخیص بیماری در پزشکی است که بر مبنای امواج فراصوت برای بررسی بافت‌های مختلف بدن از جمله احشاء داخلی شکم و لگن، پستان، تیروئید، عضلات، مفاصل، تاندون‌ها و غیره پی ریزی شده ‌است.
وی تصریح کرد: سونوگرافی در حاملگی نیز کاربردهای وسیعی دارد، همچنین امروزه از آن برای انجام نمونه برداریهای بافتی و حتی اقدامات درمانی نیز استفاده می شود.
دکتر قاسمی، انجام موفق سونوگرافی را مانند بقیه رشته های پزشکی، منوط به تخصص، تبحر و تجربه پزشک مربوطه و همچنین امکانات و تجهیزات دستگاه مورد استفاده اعلام کرد.
وی تصریح کرد: سونوگرافی، تلفیقی از علم و هنر است و برای انجام آن باید اطلاعات جامع و کامل از کالبدشناسی اعضای محل سونوگرافی آسیب شناسی و نحوه کارکرد آن عضو و بیماری های آن و تمام تشخیص افتراقیهای احتمالی برای ضایعات، آشنایی با روش های تشخیصی دیگری که ممکن است به قطعیت تشخیص کمک کند و اقدامات درمانی برای آن بیماری و پیامدهای پس از درمان داشته باشیم تا بتوانیم به بیمار و پزشک درخواست کننده برای تشخیص و درمان بیماریها کمک کنیم.
این متخصص رادیولوژی و سونوگرافی یادآور شد: هر یک از دستگاههای سونوگرافی، علاوه بر امکان انجام سونوگرافی معمولی دارای ویژگیهای خاصی هستند که میتوانند در بهتر نمایان کردن بافتهای بدن و افتراق دادن یافته های نرمال از بیماری کمک کنند.
وی اظهار داشت: بطور معمول ما 2 پروب برای بررسی نقاط مختلف بدن داریم که دارای فرکانس های متفاوتی هستند که باید بر اساس فاصله عضو از پروب از انها استفاده کنیم، هر چه فرکانس پروب بالاتر باشد شفافیت تصویر بهتر می شود ولی عمق کمتری را پوشش میدهد به همین دلیل است که انجام سونوگرافی احشاء داخل شکم و لگن در افراد لاغر،
مطمئن تر و آسان تر از افراد چاق است.
به گفته وی، رادیولوژیست با توجه به ساختار بدنی بیمار هنگام سونو با استفاده از پروب های مختلف و تنظیمات دستگاه سعی می کند تصاویر بهتری از بیمار تهیه کند .
وی اضافه کرد: پروب های دیگر هم هست که آنرا داخل واژن یا رکتوم قرار می دهند و برای بررسی بهتر لگن در خانم ها بویژه رحم و ضمائم و پروستات در آقایان مورد استفاده قرار می گیرد.
دکتر قاسمی اضافه کرد: پروب سه بعدی و چهار بعدی هم داریم که بیشتر برای بررسی جنین استفاده می شود و میتواند از بعضی از ناهنجاریهای جنین، تصویر واضح تری را ترسیم کند.
وی گفت: اکثر دستگاه های سونوگرافی مورد استفاده رادیولوژیست ها دارای امکانات انجام سونوگرافی داپلر رنگی است که می تواند عروق بدن، نحوه و سرعت جریان خون در رگها را مشخص کند و در صورت وجود توده در بدن استفاده از داپلر برای بررسی میزان خونگیری ضایعه و افتراق ضایعات خوش خیم و بدخیم، کمک کننده است.
وی افزود: یکی از تکنولوژی های جدید به کار گرفته شده در دستگاه های جدید استفاده از 'الاستوگرافی' است که با توجه به سرعت عبور صوت از بافت های مختلف با توجه به میزان سختی توده یا عضو، تصاویر رنگی میسازد که میتواند در تشخیص ضایعه و افتراق خوش خیم و بدخیم بودن آن کمک کند و اکنون بیشتر برای پستان در تشخیص بهتر توده های بدخیم و در کبد برای تشخیص سیروز کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.

*** سونوگرافی، ضرر شناخته شده ای ندارد
وی با اشاره به اینکه سونوگرافی هیچ ضرر شناخته شده ای ندارد تاکید کرد: شاید به این دلیل است که امروزه آنرا به عنوان اولین روش تشخیصی برای بررسی بیماریها انتخاب می کنند.

*** تفسیر سونوگرافی، فقط توسط متخصصان متبحر
وی همچنین به اهمیت تفسیر سونوگرافی اشاره و تاکید کرد: از نظر ما رادیولوژیست ها، سونوگرافی باید توسط کسی انجام و تفسیر شود که هفت سال پزشکی عمومی را گذرانده و چهار سال هم روش های مختلف تصویر برداری را خوانده و علاوه بر آشنایی با فیزیک دستگاهها و نحوه تصویرسازی با آناتومی و پاتوفیزیولوژی بیماری ها و تغییرات بافتی در روشهای مختلف تصویر برداری هم آشناست.
دکتر قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا برخی متخصصان، بیماران خود را به رادیولوژیست های خاصی ارجاع می دهند گفت: رشته رادیولوژی آنقدر وسیع است که کمتر رادیولوژیستی میتواند در همه شاخه های آن بطور کامل مسلط باشد بنابر این طبیعی است که رادیولوژیست ها علاوه بر توانایی های عمومی که دارند سعی می کنند در یک شاخه خاص تبحر بیشتری داشته باشند و دستگاهها و پروب ها و امکانات آن شاخه را فراهم تا با تشخیص بهتر به بیمارانشان کمک کنند و بالطبع وقتی پس از مدتی تشخیص های صحیح تری داشتند اعتماد کلنسین و بیماران را بهتر جذب می کنند.

*** سرطان پستان، شایع ترین سرطان زنان
این متخصص یزدی از سرطان پستان بعنوان شایعترین سرطانها در خانم ها و بیشترین عامل مرگ ومیر ناشی از سرطان یاد کرد و یادآور شد: خوشبختانه تشخیص زودهنگام آن باعث درمان موثر و طول عمر بیمار می شود.
وی تصریح کرد: سالهاست که از روش های تصویربرداری بویژه ماموگرافی و سونوگرافی و حتی در مواردی MRI در افراد بدون علامت استفاده می شود تا توده ها و ضایعات پستان را قبل از اینکه علامت دار شوند تشخیص و درمان کنند.

*** ماموگرافی برای زنان بالای 40 سال، ضروری است
قاسمی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا، دولتها برنامه غربالگری سرطان پستان را اجرا می کنند گفت: تنها روش غربالگری سرطان پستان، ماموگرافی است که برای افراد بالای 40 سال مورد استفاده قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: گرچه گاهی در سنین پایین تر در افراد با ریسک بالا نیز اندیکاسیون پیدا میکند ولی زیر 30 سال معمولا توصیه نمیشود، در افراد جوان در صورت لزوم به غربالگری یا نیاز به بررسی پستان، سونوگرافی و یا در موارد خاص، MRI انجام می شود.

*** بیمه ها باید سونوگرافی پزشکان عمومی را قبول کنند
وی با بیان اینکه پزشکان عمومی می توانند درخواست سونوگرافی های معمولی را داشته باشند تصریح کرد: متاسفانه بیمه ها بعضی سونوگرافی ها مانند سونوواژینال و درخواست ماموگرافی را از پزشکان عمومی قبول نمی کنند که بنظر من اشتباه است.
دکتر قاسمی گفت: طبق پروتکل کشوری، انجام ماموگرافی از 40 سالگی توصیه شده است پس چرا باید پزشک عمومی که مستقر در اکثر مراکز بهداشتی ما هست نتواند درخواست ماموگرافی بدهد؟.
به گفته وی پروتکل کشوری برای غربالگری سرطان پستان مناسب است و ما با توجه به این پروتکل و منابع علمی رادیولوژی که مهمترین آن انجمن رادیولوژی امریکاست غربالگری در افراد با ریسک معمولی را از سن 40 سالگی و تکرارش را سالیانه توصیه میکنیم و برای افراد 'high risk' زودتر و برای خانم های زیر 40 سال اولین اقدام تشخیصی سونوگرافی پستان است.
وی خاطرنشان کرد: برای انجام سونو ما هیچ محدودیتی در انجام نداریم ولی از انجا که یکی از مهمترین یافته ها برای تشخیص زود هنکام سرطان پستان، کلسیفیکاسیونهای ریز است که فقط در ماموگرافی دیده میشود لذا باید توجه داشت علیرغم اینکه در ماموگرافی از اشعه x استفاده میشود ولی در سن بالای 40 سال هنوز هیچ روش دیگری جایگزین ماموگرافی برای غربالگری نشده و بقیه روشها بعنوان مکمل و کمکی همراه با ماموگرافی کاربرد دارند.

*** بی میلی برخی متخصصان به انجام برخی سونوگرافی ها
وی با اشاره به اینکه برای انجام هر سونوگرافی باید تخصص، تجربه و دستگاه مناسب داشته باشیم تصریح کرد: باطبع ممکن بعضی از همکاران تمایل به انجام بعضی از سونوگرافی ها را نداشته باشند.

***سختی های کار یک رادیولوژیست
این متخصص رادیولوژی و سونوگرافی در مورد تعرفه سونوگرافی هم گفت: یک متخصص رادیولوژی اجازه ندارد فقط مطب سونوگرافی دایر کند و حتما باید همراه با سونوگرافی، رادیولوژی هم داشته باشد، محل طبابت خود را خریداری کند که حتما مساحتی بیش از 100 متر داشته باشد، دیوارها را باید سربکوبی کند و نیاز به دستگاه رادیولوژی دارد که قیمت متوسط آن اکنون بالای 500 میلیون تومان است، همچنین هزینه تهیه دستگاه ظهور فیلم که بالای 100 میلیون است، و استخدام تکنسین و منشی و فیلم وسایر اقلام مصرفی هم باید مورد توجه باشد.
وی قیمت دستگاههای سونوگرافی مناسب رادیولوژیست ها را بین 300 میلون تومان تا 1/5 میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: اغلب رادیولوژیستهایی که میشناسم دستگاههایی با قیمت بالای 600 میلیون تومان دارند.
وی به روز کردن دستگاهها را با توجه به امکانات جدیدی که به دستگاههای سونوگرافی اضافه میشود ضروری دانست و افزود: این دستگاهها استهلاک زیادی دارند و پروبهای آن هرکدام قیمت بالای 30تا 100 میلیون دارد و ممکن است هر 2 سال یکبار، نیاز به تعویض پیدا کنند .

*** تفاوت تعرفه سونوگرافی در ایران و برخی کشورها
وی تعرفه ماموگرافی و سونوگرافی پستان در امریکا با دستگاه های مشابه در ایران را بسته به نوع بیمه حدود 150 تا 250 دلار یعنی حدود یک تا سه میلیون تومان و در هند حدود 700 هزار تومان ذکر کرد در حالیکه در ایران با بیمه، حدود 103 هزار تومان است.
به گفته وی سونوگرافی پستان در امریکا بطور متوسط با بیمه حدود 1 تا 1/5 میلیون تومان و در هند حدود 350 هزار تومان و در ایران 70 تا 100 هزار تومان است .

*** مردم و بیمه ها توان پرداخت هزینه ها را ندارند
این متخصص با بیان اینکه البته باید به سطح درآمد مردم هم توجه داشت گفت: متاسفانه نه مردم ما توانایی پرداخت هزینه های درمانشان دارند نه بیمه ها و به ناچا این پزشک هست که با هزینه کرد وقت و سلامتی و کاهش استراحت و آرامش خود، سوبسید این تفاوت را پرداخت می کند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار