یزد- ایرنا- محمد رضا حسابی، بنیانگذار کتابفروشی میبد، پس از حدود نیم قرن فعالیت در عرصه فرهنگ، کتاب و نوشت افزار، در آستانه هفته کتاب به دیار باقی شتافت.
کد خبر: ۶۸۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹ 19 November 2018

مرحوم حسابی، نخستین کتابفروشی این شهر را در سال 1348 به پشتوانه دعای مردم و با هدف انجام کار نیک، بنا نهاد.
به پاس 50 سال فعالیت فرهنگی مرحوم حسابی، نمایشگاه کتاب امسال میبد به یادبود نامبرده (به مناسبت هفته کتاب) در محل نمایشگاه دائمی کتابفروشی حسابی میبد برپا شد که با 30 درصد تخفیف به فروش می رسد.
بنیان گذار نخستین کتابفروشی میبد، نه فقط برای تهیه کتاب بلکه برای دسترسی آسان مردم به کتابهای درسی، نوشت افزار و نشریات هم اقدام کرد، محصولات مورد نیازی که تا قبل از این مردم میبد باید در شهر یزد تهیه می کردند که این مسافت 50 کیلومتری و تردد با وسایل نقلیه آن روزها آنها را به زحمت می انداخت.
مرحوم حسابی متولد 1308 تا سن 40 سالگی به کار زیلوبافی که پیشینه شغلی خانواده اش است مشغول بود اما بعد به دلیل ابتلا به بیماری نتوانست ادامه دهد.
او پس از دیدن سختی هایی که مردم برای تهیه لوازم التحریر داشتند مغازه ای دایر کرد تا در آن به فروش نوشت افزار بپردازد ضمن آنکه با سفر به تهران، کتابهایی هم در زمینه درسی و مذهبی تهیه و در اختیار مردم قرار داد.
مرحوم حسابی تا سال 95 در این پیشه، فعالیت کرد تا آنکه در سال 95، بیماری، خانه نشینش کرد و فرزندانش، کار او را ادامه دادند.
وی از کاری که انجام می داد، احساس رضایت داشت و به سود اندکش نیزقانع بود و فقط خوشحال بود که مردم دعاگویش هستند و همیشه به فرزندان و نوه هایش هم سفارش می کرد که شغل او را ادامه دهند.
طی این 50 سال، هرگز کسی چهره ناراحت و عبوس اولین کتابفروش خوشروی شهر میبد را به یاد ندارد، دانش آموزان در سنین مختلف از دبستان تا دانشگاه چهره بشاش او را پیش روی خود دارند و همه از او به نیکی یاد می کنند.
بنیان گذار اولین کتابفروشی شهر میبد به نوعی کار مطبوعاتی نیز انجام می داد ، سوژه های خبری او ، منبع اخبار میبد در روزنامه های آن زمان بود، زمانی که مردم تنها روزنامه اطلاعات و کیهان را می شناختند و کتابفروشی وی نیز پاتوقی برای خوانندگان روزنامه بود و او هیچ موقع روی به مردم ترش نمی کرد.
در حال حاضر چهار شعبه کتابفروشی و نوشت افزار که نام اولین کتابفروش میبد را با خود دارد در میبد و اردکان دایر است و شعبه ای از آنها مانند زمان گذشته، پاتوقی به نام کافه کتاب برای گرد هم آمدن کتابخوانان دارد.
مرکز شهرستان 100هزار نفری میبد در 50کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار