کد خبر: ۶۸۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶ 26 November 2018

صنعت توریسم درمانی در یزد بنابر سیاست گذاری های شهری و استانی درحالی با افزایش و رونق مضاعف روبرو شده که در آسیب های فرهنگی و اجتماعی شهری آن هیچ اندیشه ای نشده است.

به گزارش تابناک یزد؛ از ترافیک خیابان طالقانی و تابلوهای متعدد پزشکان و از درمانگاه های شلوغ و ازدحام برخی از بیمارستان های یزد می توان دریافت که این شهر مورد استقبال هم میهنانی از سایر استان ها است؛ هم میهنانی که از ولایت خود جهت درمانی اثر بخش و شایسته با هزینه ای مناسب، قصد عزیمت به یزد کرده اند. این مهم را می توان از تعدد شماره پلاک های گوناگون و ازدحام مهمانسراها، سوئیت ها و حتی پیاده روهای برخی از خیابان های یزد نیز جویا شد!

این استقبال تا جایی پیش رفت که امروز در برخی از درمانگاه های شهر یزد بیش از 80 درصد از مراجعین را بیماران و همراهان غیر یزدی تشکیل می دهند. دیگر نه تنها خبری از سوئیت های خالی در یزد نیست بلکه شهروندان یزدی که منزلشان در مجاورت ترافیک سرسام آور و آلودگی صوتی این ازدحام است، جبران مافات کرده و منازل خود را به صورت مقطعی به میهمانان اجاره می دهند و در این مناطق نیز دیگر خبری از خانه خالی و اجاره ای نیست.

واکس زن ها بیشتر واکس می زنند، بر رفتگران این خیابان ها افزوده شده و ساندویچی ها و اغذیه فروشی ها، لبنیاتی ها و سوپرمارکت ها نیز افزایش یافتند و در کنار ازدحام داروخانه ها به کاسبی پرداخته اند. تاکسی های یزدی نیز که این روزها به دلیل فعالیت تاکسی های اینترنتی از رونق افتاده اند و در اندیشه تامین مخارج زندگی اند، فعالیت در ترمینال های مسافربری و توقف در ایستگاه های تاکسی مجاور مراکز درمانی را نسبت به پرسه زدن در سایر خیابان های بی مسافر شهر ترجیح می دهند و ناقل بیماران به مراکز درمانی شده اند. هجوم بیماران به این مراکز و مطب ها سبب شد تا این مراکز درمانی خدمت کاران، پرستاران و پزشکان مضاعف تری را برای پاسخگویی به مراجعه کنندگان به کار گیرند و ده ها مشاغل دیگری که در این راستا شکل گرفت یا بر رونق آن ها اضافه شد.

این شرایط سبب شد تا قطب سلامت کشور با صنعت توریست درمانی مواجه شود که امروز یکی از مهمترین محورهای 6 گانه توسعه استان عنوان می شود و مسئولان برای حفظ این صنعت و درآمد حاصله که برای مدیریت شهری روی آن حساب و برنامه ریزی کرده اند؛ مجاب شدند ناچارا در توسعه برخی از زیر ساخت های شهری در حوزه درمان همت گمارند و بر توسعه بیمارستانی و مراکز درمانی، ایجاد شبکه هوشمند جذب بیمار و نظارت دقیق بر عملکرد درمانی و در نهایت ایجاد فضاهای مناسب برای اسکان همراهان بیمار و گردشگری در شهر اندیشه کنند.

محمود زمانی قمی استاندار یزد در نشستی که به مناسبت هفته بیمه سلامت با مدیران و پزشکان حوزه سلامت استان در بیمارستان آیت الله شهید صدوقی(‌ره) ‌یزد برگزار شد؛ با بیان این که توانمندی پزشکان استان در مقایسه با سایر استان‌ ها قابل توجه است، اظهار کرد: جامعه پزشکی استان بالاترین تعهد را در برابر بیماران و مراجعه کنندگان دار‌ند. ارزان‌ ترین بسته درمانی کشور نیز مربوط به استان یزد است و همین مزیت موجب شده تا از استان های همجوار برای درمان به استان یزد بیایند و اگر این امر را توسعه دهیم می توانیم از کل دنیا مراجعا‌تی داشته باشیم.

شورای اسلامی شهر یزد نیز در دیدگاهی مشابه بر اهمیت رونق مضاعف صنعت توریسم درمانی در یزد تاکید دارد به نحوی که دکتر مهدی کاشفی زاده رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد با تاکید بر اهمیت توریست درمانی در یزد، بیان داشت: یزد باید از فرصت های نابی مانند توریسم درمانی استفاده کند و اجازه ندهد که عدم مدیریت، این فرصت را از دست بدهد.

کاشفی زاده در ادامه تصریح کرد: پزشکان حاذق یزدی در طول سال ها تلاش و ارائه خدمات حرفه ای و دلسوزانه، نام خوشی از جامعه پزشکی یزد به جای گذاشته اند که باعث شده بیماران از منطقه شرق و جنوب شرق کشور علیرغم وجود بزرگترین بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در استان کرمان، باز هم برای درمان یزد را انتخاب کنند. البته ارزان بودن خدمات پزشکی یزد نسبت به سایر شهرها نیز از عوامل تاثیرگذار در زمینه جذب توریست سلامت است.

وی با بیان اینکه توریسم درمانی یکی از مهمترین روش های درآمد زایی برای استان است؛ عنوان کرد: توریسم درمانی مانند قطاری است که اکنون سرعت گرفته ولی برخی موانع و عدم نظارتها باعث می شود که این قطار به مرور از حرکت بایستد و مهمترین راه درآمد یزدی ها از بین برود. بنابراین باید توریسم درمانی در یزد به عنوان مهمترین راه درآمدزایی برای تمام یزدی ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد و با مدیریت صحیح و بررسی تمام جنبه ها به گسترش آن بپردازیم.

 رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد با تاکید بر عزم جدی شورا برای مدیریت توریسم درمانی و حضور بیماران زاهدانی در یزد اظهار داشت: علیرغم تلاش های شورای قبل، در این شورا پیگیر این مسئله هستیم که توریسم درمانی را به عنوان یک راه درآمد مهم و ضروری در شهر یزد مدنظر قراردهیم.

حال بنابر سیاست های موجود، یزد به عنوان قطب سلامت کشور هر روزه میزبان خیل عظیمی از ایرانیانی از شرق و جنوب شرق کشور است و در این میزبانی توانسته خدمات شایسته ای به هم میهنان ارائه و با توسعه شکل گرفته و کسب ارزش افزوده، به شهروندان یزدی نیز خدمت کند.

 اما نکته ای که امروز به عنوان یک معضل قلمداد می شود آسیب های اجتماعی و فرهنگی شهری می باشد که از این مهم پدید آمده است.

به نظر می رسد مسئولان یزدی تنها در راستای کسب ارزش افزوده مذکور همت گمارده اند و تلاشی در راستای فرهنگ سازی و مقابله با آسیب های اجتماعی و فرهنگی شهری، صورت نگرفته است؛ آسیب های متعددی چون کاهش آسایش و راحتی شهروندان، مشکلات عدیده بهداشتی و سلامتی، عدم نظارت بر قیمت های اجاره بهای توریست درمان، افزایش ترافیک شهری، آلودگی صوتی، بصری و هوایی، عدم توان پاسخگویی زیرساخت شهری به نیازهای شهروندان و مراجعین، افزایش نا امنی، سرقت و حوادث رانندگی، افزایش تکدی گری، ایجاد مشاغل کاذب و همچنین عدم فرهنگ سازی در مواجهه با تضاد فرهنگی صورت گرفته و... تنها بخشی از ده ها دغدغه ها و پرسش هایی است که مسئولان یزدی در پاسخ به آن ها ناتوان بوده اند. این مهم خود زنگ خطری می باشد که حکایت از شهری دارد که در سال های نه چندان دور باید چند و چندین برابر ارزش افزوده کسب شده، هزینه کند تا یزدی پیش از عنوان قطب سلامت کشور، بسازد.

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار