روز گذشته، تعداد زیادی از لودرها و خودروهای سنگین با حضور بیش از دو هزار و 500 نفر در محل قارنه اصفهان، خط لوله آب انتقالی کوهرنگ به یزد را شکستند و حوضچه های انتقالی آب را تخریب کردند.
کد خبر: ۶۸۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 26 November 2018

 

به گزارش تابناک یزد؛ صبح یکشنبه چهارم آذرماه، کمتر از یک هفته از گذشت تخریب لوله خط انتقال آب، مجددا تعداد زیادی از لودرها و خودرهای سنگین با تحریک فعالان ناشناخته فضای مجازی در استان اصفهان، با تجمع در شرق این استان و حضور در منطقه قارنه، اقدام به خاک برداری از لوله انتقالی آب کوهرنگ به یزد کردند. این مهم که به صورت لحظه ای توسط تجمع کنندگان در فضای مجازی انتشار داده می شد با اقدام پیشگیرانه ای مواجه نشد تا اینکه تجمع کنندگان توانستند برای بیست و پنجمین بار در سال جاری به سهولت موفق به تخریب این خط لوله شوند؛ در این تخریب سه حوضچه انتقال آب تخریب شد که به دلایل شدت تخریب بررسی فنی و تعمیر خط تخریبی پس از ایجاد امنیت کامل در منطقه و عدم حضور تجمع کنندگان مقدور می باشد.
سلسه تخریب های 150 کیلومتر از لوله های انتقال 330 کیلومتری آب از کوهرنگ به یزد در سال جاری به بیست و پنجمین وهله خود رسید این مهم بدین معنا می باشد که فرصت طلبانی به طور میانگین هر یازده روز یک بار مسیر آب شرب را بر مردم یک استان بستند.
تخریب چهارم آذرماه نیز همچون اقدامات پیشین شرایط تامین آب شرب مردم استان یزد را با مشکل مواجه کرد به نحوی که مناطق مختلفی از استان با افت شدید فشار و در مناطقی با قطع آب روبرو شده اند. این مهم سبب شد تا مردم استان یزد در فضای مجازی اعتراض مدنی خود را اعلام و خواهان رسیدگی جدی تر مسئولان استان یزد و پاسخگویی مدیران و مجمع نمایندگان استان اصفهان نسبت به چرایی عدم برخورد با تخریب کنندگان اموال عمومی و عدم حفاظت از بیت المال و آب حاکمیت شوند.
شهروندان یزدی همچنین از وزارت اطلاعات و سپاه پاسدارن خواسته اند که نسبت به پاسداری و حفاظت از خط لوله انتقال آب ورود پیدا کنند.
محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با تشریح کامل بیست و پنجمین وهله تخریب اموال عمومی و بیت المال، بیان داشت: در این مرحله هفت‌ دستگاه لودر به مدت سه تا چهار ساعت اقدام به تخریب سه حوضچه کردند. این مهم تا تخریب کامل حوضچه ها ادامه یافت به نحوی که آن ها را با خاک یکسان کردند.
وی در ادامه تصریح کرد: این تخریب تنها به حوضچه ها خلاصه نشد و تجمع کنندگان به وسیله خودروهای سنگین 12 تیر برق را نیز شکستند و همچنین جاده دسترسی به خط انتقال را تخریب کردند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه تخریب جاده دسترسی به محل شکستگی خط انتقال آب، حضور کارشناسان و مهندسان برای تعمیر را با مشکل مواجه ساخته است؛ اظهار داشت: کارشناسان ما هرچند با تأخیر به محل تخریب دسترسی پیدا کردند اما طبق بررسی های اولیه با توجه به تخلیه خاک از حدود 30 متر خط لوله آب انتقالی، متاسفانه احتمال آسیب ‌دیدگی به این لوله‌ها نیز وجود دارد.
جوادیان زاده با اشاره به عدم برخورد نیروی انتظامی و یگان های محافظتی از خط انتقال آب یزد با مخربان بیت المال، عنوان کرد: این نیروها در زمان وقوع حادثه در محل حضور داشتند اما متأسفانه به دلیل حضور 2 هزار و 500 تا سه هزار نفر در محل تخریب امکان برخورد با رانندگان خلاف ‌کار لودرها و سایر متخلفین وجود نداشت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با بیان اینکه هماهنگی‌ های لازم با دستگاه‌ های مختلف جهت تهیه ماشین ‌آلات لازم انجام شده است؛ گفت: به ‌محض ایجاد مسیر دسترسی، کار تعمیر آغاز خواهد شد.
این مسئول پیرامون لزوم جایگزینی برای مسیرهای در معرض آسیب، اظهار داشت: از 330 کیلومتر لوله خط انتقال آب کوهرنگ به یزد، 150 کیلومتر آن در محدوده استان اصفهان قرار دارد به همین دلیل فعلاً راهی نیست و امیدواریم با رسیدگی به ‌حق و حقوق کشاورزان و امید به بارندگی‌ها، مشکلات رفع شود.
وی در آخر اظهار امیدواری کرد: تاکنون بارندگی در نقاط مختلف کشور به ‌ویژه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد خوب بوده است؛ امیدواریم با ادامه بارش‌ها در زمستان، ذخیره آب سد زاینده‌ رود تقویت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش تخریب و از بین رفتن مسیر دسترسی به خط انتقال آب کوهرنگ به این استان حداقل 48 ساعت برای تعمیر خط انتقال آب زمان لازم است.
شایان ذکر است آیت الله محمدرضا ناصری یزدی امام جمعه یزد و نماینده ولی فقیه در استان در خطاب به مسئولان اصفهانی، بیان داشت: کسی که سوار بر بولدوزر می شود و خط لوله را خراب می کند را قطعا می توان شناسایی کرد و به راحتی می توان جلوی این چنین تحرکاتی را گرفت.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر نمی توانند نیرو برای حفاظت از خط لوله آب بگذارند ما خودمان این کار را می کنیم.
آیت الله ناصری همچنین در گردهمایی ائمه جمعه استان یزد با بیان اینکه شهرستان ‌های این استان با مشکل کم ‌آبی و در مواردی با مشکل بی ‌آبی مواجه و دشمنان این نظام با دست آویز شدن به این مهم صرفا دنبال تفرقه افکنی هستند، از رسانه ها و مطبوعات خواسته بود تا با ارائه اطلاعات درست و مستند به تجمع کنندگان نسبت به نحوه مصرف و توزیع آب انتقالی به یزد، مردم اصفهان گمان نکنند که این آب صرف امور کشاورزی یا بخش صنعتی می شود و به یقین برسند که این آب انتقالی کوهرنگ صرفا آب شرب مردم استان یزد را تامین می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار