یک منبع آگاه بابیان اینکه بیست و ششمین تعرض به خط انتقال آب کوهرنگ به یزد دوشنبه‌شب در نزدیکی اژیه اصفهان انجام شد،گفت: در این حادثه یک حوضچه ویران شد و هم اکنون آب به هدر می رود.
کد خبر: ۶۸۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 27 November 2018

این منبع آگاه افزود: شب گذشته عده‌ای ناشناس در منطقه سیان در نزدیکی روستای اژیه که سردسیر است، حوضچه‌ای را تخریب کردند.
وی خاطرنشان کرد: به علت کاهش دما، تخلیه حوضچه به‌سختی و تعمیر آن هم با کندی پیش می‌رود ولی در 2 اتفاق اخیر حجم بسیار بالایی آب هدر رفته است.
به گفته وی یکشنبه هفته جاری در روستای قارنه واقع در شرق اصفهان عده‌ای با هفت‌دستگاه لودر به تخریب سه حوضچه و شکستن 12 تیر برق اقدام کردند.
وی افزود: با توجه به بسته شدن مسیر دسترسی و دامنه گسترده تخریب‌ها ، بعد از گذشت 2 روز ، هنوز تعمیر یک حوضچه باقی‌مانده است.
از اسفندماه سال 1396 تاکنون به‌طور میانگین هر 10 روز یک‌بار ، خط لوله آب انتقالی به یزد مورد حمله عده‌ای معترض به عدم دریافت حقابه از زاینده قرارگرفته است.
هم‌اکنون از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها ، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ها تأمین می‌شود.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی یزد کاسته می‌شود.
آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 1387، سه هزار و 166 لیتر در ثانیه بود که این عدد در سال 1395 به 2 هزار و 631 لیتر در ثانیه کاهش یافت.
در سال‌های اخیر، به‌طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تأمین شد که درمجموع حدود 57 میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
انتقال آب به یزد در سال 1368 در ابتدای شکل‌گیری دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصوب و بعدها در مسیر کاملاً قانونی انجام شد و هر نوع اخلال در آن، قانون‌شکنی است.
از ابتدای مهرماه تا چهارم آذرماه جاری میزان بارندگی‌های استان چهارمحال و بختیاری و یزد نسبت به سال قبل حدود 9 برابر و اصفهان حدود 29 برابر بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار