بر اساس تحقیقات محققان برخی خوراکی ها تاثیر مستقیمی بر روی سلامت چشمان دارند و می‌تواند شما را از پیر چشمی و بیماری‌های چشمی نجات دهند.
کد خبر: ۶۸۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 30 November 2018

به گزارش تابناک یزد، از فارس، بر اساس تحقیقات محققان مصرف برخی خوراکی ها تاثیر مستقیمی بر سلامت چشمان شما دارد.

تا آنجا که شما با مصرف آنها می‌توانید خود را از بروز بیماری‌های چشمی و پیری زودرس در امان نگه دارید.

فلفل خام

مصرف فلفل دلمه قرمز بیشترین ویتامین C را به شما می‌دهد؛ همچنین برای جریان خون در رگ‌های چشم نیز بسیار مفید است. همچنین محققان معتقدند که مصرف فلفل(دلمه) خام خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که گرما ویتامین c را از بین می‌برد، بنابراین حتما خوارکی‌های حاوی ویتامین c را خام مصرف کنید. دقت‌کنید که فلفل‌های با رنگ روشن ویتامین های A و E را نیز در خود دارند.

دانه‌های آفتابگردان و آجیل

دانه‌های آفتابگردان و بادام و آجیل منابع غنی از ویتامین e هستند؛ تحقیقات صورت گرفته بسیاری ثابت می‌کند که ویتامین E همراه با مواد مغذی دیگر می تواند به کاهش سرعت دژنراتیو ماکولا وابسته به سن کمک کند. همچنین ممکن است منجر به ایجاد آب مروارید شود.

فندق، بادام زمینی و کره بادام زمینی نیز منابع سرشاری از ویتامین E در خود دارند.

در اینجا لازم است توضیح دهیم که دژنراسیون ماکولا (AMD or ARMD) شایع ترین علت کوری در جهان است! در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

دژنراسیون ماکولا بر دو نوع است: خشک (Dry) و تَر (Wet). نوع خشک شایع تر بوده و حدود %90 بیماران به این نوع مبتلا می شوند. نوع تَر معمولا با کاهش دید شدیدتر و جدی تری همراه است.

دژنراسیون ماکولا در افراد بالای 65 سال شایع تر بوده و زنان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. اکثر موارد این بیماری با افزایش سن بوجود می آیند. این بیماری می تواند عارضه بعضی داروها نیز باشد. همچنین به نظر می رسد ارث نیز در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشد.

سبزی‌های پربرگ سبز

اساس تحقیقات انجام شده، سبز‌های پربرگ سبز مثل کلم، اسفناج منابع غنی از ویتامین‌های E, C هستند. همچنین این سبزی‌ها دارای کاروتنوئید لووتیان و زاکسنتین هستند.

این رژیم‌های گیاهی خطر ابتلا به بیماری های چشم مثل آب مروارید را در دراز مدت کاهش می دهد، البته اکثر افرادی که رژیم های غذایی غربی دارند به اندازه کافی از دریافت نمی کنند.

در حالی که کاروتنوئید باعث ایجاد ویتامین A در بدن شما می شوند، لوتئین و زاکسنتین از چشم محافظت می کنند و لیکوپن فشار خون را پایین می آورد.

ماهی سالمون

بر اساس تحقیقات صورت گرفته؛ برای سلامت شبکیه، چشم شما به دونوع اسید چرب امگا 3 یعنی DHA و EPA نیاز دارد که شما می‌توانید هر ۲ را در ماهی‌های چرب مانند قزل آلا، ماهی تن، ماهی سالمون و دیگر غذاهای دریایی پیدا کنید؛ به‌نظر می‌رسد امگا 3 از چشم‌های شما در برابر AMD و گلوکوم محافظت می‌کند؛ در عین حال سطوح پایین این اسیدهای چرب به چشم خشک شده است.

سیب‌زمینی شیرین و هویج

میوه‌ها نارنجی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، ​​انبه و زردآلو و همچنین نعناع نیز دارای بتا کاروتن هستند. این خوراکی‌ها سرشار از ویتامین A هستند و به دید شبانه شما کمک می‌کند؛ از طرفی مصرف آنها باعث تنظیم توانایی چشم در تاریکی می‌شود. یک سیب زمینی شیرین نیز بیش از نیمی از ویتامین C شما را در یک روز و ویتامین E را تامین می‌کند.

سیب زمینی شیرین (Sweet potato )، گیاهی است چندساله از خانواده Convolvulaceae (نیلوفر صحرایی) که بومی مناطق گرمسیری آمریکا و اندونزی می باشد. این گیاه معمولا به صورت یک ساله نگهداری می شود .

گوشت مرغ و گوسفند

مصرف گوشت سفید و قرمز نیز برای ایجاد ملانین رنگدانه‌ محافظ چشم مفید است.

مصرف لوبیا و عدس

اگر به دنبال گزینه‌های گیاهی کم چرب و با فیبر بالا برای کمک به قدرت بینایی و دید در شب و هم به تاخیر انداختن بیماری‌های چشمی هستید ما به شما مصرف حبوبات را پیشنهاد می‌کنیم؛ نخود سیاه، لوبیا و عدس دارای منابع سرشاری از روی هستند.

تخم مرغ

تخم‌مرغ نیز دارای لوتئین و زاکسانتیین دو نوع کاروتنوئید است برای حفظ سلامت چشم شما و کارکردن بهتر آن بسیار موثر است.

خانواده کلم بروکلی

این سبزیجات مرتبط با ترکیب دیگری از مواد مغذی مانند ویتامین A (به عنوان لوتئین، زاکسنتین و بتا کاروتن)، ویتامین C و ویتامین E می آیند. آنها همه دارای آنتی اکسیدان هستند که از سلول های چشمان شما محافظت می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار