معاون وزیر علوم:
معاون حقوقی وزارت علوم با اشاره به ناکارآمدی بخش پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: نمره دانشگاه‌ها درزمینهٔ پژوهش قابل‌قبول نیست.
کد خبر: ۶۸۵۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵ 29 November 2018

حسین سیمایی صراف در مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه اردکان گفت: دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد آموزش در کشور ما با یک تأخیر طولانی نسبت به سایر کشورهای دنیا تأسیس شد و از ابتدا شکل‌گیری تاکنون که دوره توسعه دانشگاه است با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده است.

وی افزود: یکی از دلایل این فراز و نشیب‌ها این بوده است که دانشگاه در کشور ما توسط دولت‌ها تأسیس‌شده‌اند و مجبور هستند که در چارچوب سیاست‌های دولت حرکت کنند درحالی‌که نهاد دانشگاه در کشورهای دیگر از دل دولت بیرون نیامده است. دانشگاه باید مستقل و خودکفا شود تا بتواند قوی‌تر و مؤثرتر به کشور و جامعه خدمت کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: دانشگاه سه مأموریت آموزش، پژوهش و پرورش را بر عهده دارد. دانشگاه‌های ما در بعد آموزش سابقه خوبی دارند. دانشگاه‌ها در دو دهه اخیر با رشد نا گسیخته و ناموزونی روبرو بوده‌اند که باعث افت درزمینهٔ آموزش شده است.

وی گفت: در سال 1384 تعداد 75 مؤسسه غیردولتی آموزشی وجود داشت که در سال 1392 علیرغم فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم با رشد پنج برابری به 352 مؤسسه افزایش یافت. ما در این مدت فقط مدرک تولید کردیم و به نشر علم و معرفت کمک نکردیم و در کیفیت آموزش عقب ماندیم.

صراف افزود: کشور ایران هم‌اکنون در مقایسه با کشور چین با آن وسعت و جمعیت فراوان ازنظر تعداد دانشگاه برابری می‌کند. 2800 واحد دانشگاهی در ایران وجود داشت که با مصوبه دولت حدود 300 واحد کاهش‌یافته است. ما در انجام مأموریت اول به لحاظ کمی رشد کافی داشته‌ایم و باید به مرحله کیفیت وارد شویم.

وی تصریح کرد: ازنظر پژوهش، نمره دانشگاه‌ها قابل‌قبول نیست. ما هم‌اکنون میلیون‌ها پایان‌نامه داریم که اگر این پایان‌نامه‌ها دارای تحقیقات کاربردی، ناشی از تلاش علمی و برای حل مشکلات کشور بود اوضاع اقتصادی، صنعت و علوم انسانی کشور ما بهتر از وضع کنونی بود. ما در بخش پژوهش ناکارآمد عمل کردیم.

این مقام مسئول گفت: یکی از دلایل این ناکارآمدی این است که افرادی تحت‌فشار روانی جامعه و خانواده وارد دانشگاه‌ها شدند که شاید اگر وارد صنعت و یا هنر می‌شدند موفق‌تر بودند. ما اعطای بسیاری از امتیازات اجتماعی را به داشتن مدرک دانشگاهی موکول کردیم.

وی اظهار داشت: مأموریت سوم دانشگاه این است که انسان تربیت کند. اگر بهترین آموزش و بهترین پژوهش وجود داشته باشد ولی نتوانیم بهترین انسان‌ها را تربیت کنیم ناموفق هستیم. در برنامه اساتید باید به شخصیت و تربیت دانشجویان نیز توجه شود. وظیفه همه ما این است که تلاش کنیم تا بهترین انسان‌ها را به جامعه تحویل دهیم.

صراف، در پایان از خدمات رئیس سابق دانشگاه اردکان تشکر و قدردانی کرد و برای رئیس جدید نیز آرزوی موفقیت کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار