شهردار بافق در بازديد از ايسنا مطرح كرد؛
شهردار بافق با تاکید بر لزوم اختصاص بخشی از درآمد شهرداری‌ ‎ ها به مسئله آب، تاكيد كرد: اهمیت موضوع آب این لازمه را به رغم وضعيت نامناسب بودجه‌ي شهرداري‌ها ایجاب مي‌كند.
کد خبر: ۶۸۶۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴ 03 December 2018

به گزارش تابناک يزد، «سید علی نوروززاده» در جريان بازديد از خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، با اشاره به تفكيك آب شرب از آب فضاي سبز شهري در بافق به صورت 100 درصدي،  پيرامون اهميت اين موضوع اظهار كرد: محدودیت منابع آبی و عدم تعادل در ميزان برداشت‌ از منابع آبي با مقدار بارش‌ها در استان، چالشی است که بي‌توجهي به آن مي‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به مناطق مختلف استان وارد كند لذا سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی مانند شهرداري‌ها باید ضمن فراهم کردن لازمه‌های زندگی شهروندان، مسئله آب را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند . 

بنا به گزارش  ايسنا – منطقه يزد، وي در مورد اين كه چرا ساير شهرداري‌هاي استان در اين موضوع به چنين پيشرفتي در جداسازي آب فضاي سبز شهري دست نيافته‌اند، گفت: شايد موضوع آب اولويت اول آنها نبوده است در حالي كه شهرداری‌ها مي‌توانند با تعیین اولویت‌های خود در اين حوزه در راستاي حفاظت از منابع آبی و ایجاد فضای سبز پایدار و مطلوب تر اقدام کنند.

فرصت ایجاد فضای سبز مطمئن شهری

به گفته‌ي نوروز زاده، هر چند شهرداری‌ها سهم بالایی از حجم آب مصرفی شهرها را در اختیار ندارند اما با یک سری اقدامات مانند جداسازی آب شرب از آب فضای سبز شهری مي‌توان مصرف این منابع را به بهترين شيوه مدیریت كرد.

وي با تاکید بر لزوم اختصاص بخشی از درآمد شهرداری‌  ها به مسئله آب، تصریح کرد: اهمیت موضوع آب این لازمه را ایجاب کرده و هر چند امسال وضعیت بودجه در  شهرداری‌ها خوب نیست اما باید مکانیزمي در اين رابطه انديشيده شود.

اين مسئول از ايجاد شبکه کاملي از لوله‌کشی آب فضای سبز در سرتاسر اين شهر خبر داد و گفت: اين اقدام باعث شده تا در مصرف بخش عظیمی از مجموع یک میلیون مترمکعب آب مصرفي سالانه‌ي فضاي سبز شهر بافق كه از آب شرب و بهداشت شهروندان تامين مي‌شود، صرفه‌جويي صورت گيرد.

شهردار شهر كويري بافق با اشاره به آبياري كنوني فضاي سبز اين شهر با استفاده از آب با کیفیت پایین و داراي ای.سی بسیار بالا، افزود: البته در اين رابطه نيز از گونه‌های مقاومی مانند خرما، زیتون و سنجد نيز بهره گرفته شده به نحوي كه علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف آب شرب و صرفه‌ اقتصادي براي شهرداري، در سالجاري نيز حدود یک مترمربع به سرانه فضاي سبز بافق که حدود 8.5 مترمربع در سال 96 بوده است، افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر این که راهکارهای حفظ منابع آبی در اختيار شهرداری‌ها در واقع فرصتی برای ایجاد فضای سبز مطمئن شهری خواهد بود، گفت: استفاده از گونه‌های متنوع و سازگار با اقلیم کویر با توجه به تجارب گذشتگان اين مناطق كه با منابع آبي محدود و داراي كيفيت پايين حتي موفق به ايجاد باغ‌هاي ايراني در دل كوير شده‌اند، كاما دست‌يافتني است و مي‌تواند در حين صرفه‌جويي و مدريريت مصرف آب منجر به توسعه فضای سبز و جلوگیری از آلایندگی منابع آبی شود.

نرخ بالاي گردشگري بافق

نوروز زاده در بخش دیگری از سخنان خود به ثبت بالاترین نرخ رشد گردشگر در بافق طي نوروز امسال اشاره و بیان کرد: استفاده از تجارب بخش گردشگری و ایجاد فضاهاي بسیار مطلوب براي تفريح و رفاه حال مردم اين شهر، خودبخود زمینه‌های حضور گردشگران در اين شهر را فراهم می‌کند . 

وي ادامه داد: خوشبختانه رشد گردشگر در بافق طي سال‌هاي اخير از رشد آمار بالای 100 درصدي برخوردار بوده است که این مسئله علاوه بر وجود جاذبه‌ها و پتانسیل‌های گردشگری این شهرستان، گویای مشارکت قابل توجه مردم است . 

این مسئول در مورد جاذبه‌های گردشگری این شهرستان، تصریح کرد: بافق علاوه بر کویری بسیار زیبا، دارای مناطقی ییلاقی و معادن متعدد از جمله بزرگترین پیت معدنی کشور است، همچنين تفرجگاه آبشار، اماکن و بافت تاریخی، نخلستان‌ها و  صنایع دستی بافق، ديدني‌هاي اين منطقه را قوت بخشيده است.

وی ادامه داد: پرورش و نگهداری از ماهیان سردآبی مانند تیلاپیا، قزل آلا و خاویار که در دل کویر به ثمر نشسته است، علاوه بر توليد آبزيان منجر به ایجاد جاذبه‌ای خاص به نام ماهی‌گیری و طبخ ماهی برای گردشگران در منطقه شده و با استقبال بسيار خوبی نیز مواجه شده است.

ظرفيت‌هاي بالاي سرمايه‌گذاري

نوروززاده با بیان این که بافق علاوه بر جاذبه‌های گردشگری به دليل واقع شدن در مركز پنج راه ریلی کشور،‌ فضایی مناسب برای سرمایه‌گذاری است، ادامه داد: بافق با برخورداري از معادن و صنایع، شهرک‌های جدید و در حال ساخت، تولیدات و صنایع فراوری، دامپروری و کشاورزی، شهری غنی از نظر پتانسیل‌های پول‌ساز دارد . 

وی اظهار كرد: بافق با وجود زیرساخت‌های مناسب گردشگری در صورت مشاركت بخش خصوصي منجر به درآمدزایی بالایی مي‌شود.

شهردار بافق در مورد چالش‌هاي شهرداري بافق نيز گفت: حذف سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده، چالشی است که در صورت عدم رفع آن، عواقب خوبی را برای شهرهايي مانند بافق به دنبال نخواهد داشت . 

وي افزود: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها که بارها مطرح شده در اين باره باید مدنظر قرار گیرد تا شهرداری‌ها بتوانند به عنوان پیشانی‌های یک شهر خدمات‌رسانی خود را به بهترین شکل انجام دهند.

بازنگري طرح جامع شهری بافق

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بازنگری طرح جامع شهری را یادآور شد و گفت: تداوم عمل به برنامه‌های جامع شهری با سبک و سیاق سال‌هاي اخير، کارایی خود را از دست داده و با توسعه پایدار شهرها در تضاد است.

وي با بيان اين كه شهرداري بافق با در نظر گرفتن این مهم اقدام به تهيه گزارش‌های میدانی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در جهت بازنگری طرح جامع شهري کرده است، از محورهاي طرح جامع جديد شهر بافق را موضوع گردشگري خواند.

نوروززاده در پايان نيز به برخي از طرح‌هاي آتي شهرداري لافق اشاره كرد و در اين باره توسعه مجموعه تفريحي  آبشار، ایجاد باغ ایرانی و طرحي براي تسهیل تهیه مسکن ویژه جوانان را از طرح مهم اين حوزه عنوان كرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار