مدیرکل بهزیستی یزد مطرح کرد
مدیرکل بهزیستی استان یزد ضمن گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت، گفت: ۲۵ هزار و ۲۰۰ معلول از خدمات بهزیستی در این استان بهره‌مند هستند.
کد خبر: ۶۸۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ 04 December 2018

جلیل عفتی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت، گفت: شعاری که در سال جاری در این راستا درنظر گرفته شده، توانمندسازی افراد دارای معلولیت و حصول اطمینان از فراگیری و برابری است و جمعیت آمار معلولین در جهان بیش از ۵۰۰ میلیون است که به انواع و اشکال گوناگون وجود دارد.

وی افزود: درواقع ۱۰ درصد جمعیت کشورمان را معلولان تشکیل می‌دهند که ۴/۵ تا پنج درصد آن‌ها از شدت بیشتر معلولیت برخوردار هستند و نیازمند خدمات گوناگونی در موضوعات متفاوت هستند؛ چنانچه در حال حاضر در کشور چیزی حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار گرفته‌اند که بیش از ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها دچار معلولیت شدید هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد از بهره‌مندی ۲۵ هزار و ۲۰۰ معلول از خدمات بهزیستی در استان یزد خبر داد و اظهار داشت: در استان یزد بیش از ۲۰۶ مرکز توان‌بخشی وجود دارد که ۱۰ مرکز آن دولتی هستند و شامل مراکز شبانه، ویزیت در منزل و غیره است که در حال ارائه خدمات به معلولین استان هستند.

عفتی با بیان اینکه مهم‌ترین دلایل این معلولیت‌ها محیطی و ژنتیکی هستند، عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات خوبی که در استان صورت گرفته است، در سال بیش از هشت هزار مورد غربالگری ژنتیک در استان صورت می‌گیرد که از بروز معلولیت‌های جدید در استان پیشگیری می‌شود که در کنار این مهم، وظیفه توانمندسازی و توان‌بخشی معلولین بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان یزد و فارس دو استانی هستند که خرید تجهیزات توان‌بخشی و توزیع آن‌ها به عهده بخش غیردولتی و مؤسسات واگذار شده است، تصریح کرد: با اجرای طرح غربالگری شنوایی از سال ۹۰ تاکنون هیچ کودک معلول ناشنوا در استان وجود ندارد که اگر کودکی هم در هنگام تولد با مشکل شنوایی مواجه باشد با درمان‌های مختلف شامل کاشت حلزون مورد درمان قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: خوشبختانه طی دو سال گذشته استان یزد توانسته حداقل جلوی معلولیت ناشنوایی را بگیرد؛ همچنین در راستای تحصیل افراد معلول در استان نیز اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است؛ چنانچه تاکنون ۳۶۰ نفر دانشجوی معلول که در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل می‌کنند و ۱۳۵۰ نفر دانش‌آموز معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با تأکید بر اینکه امروزه در کشورمان سالیانه چیزی حدود ۲۰ هزار فوت بر اساس تصادفات داریم که حداقل چهار تا پنج برابر این آمار مصدوم، مجروح و معلول در کشور وجود دارند، خاطرنشان کرد: صداوسیما بایستی طبق قانون مشمولین پنج ساعت در هفته را به معلولین اختصاص دهد که ضروری است در این راستا برنامه‌هایی بخش و تولید شود که همه معلولین بتوانند استفاده کنند و برنامه‌های سیما بایستی برای معلولین ناشنوا زیرنویس شود.

عفتی در پایان اضافه کرد: متأسفانه وضعیت استان یزد ازنظر ناوگان حمل‌ونقل عمومی از برخی استان‌هایی که از رتبه توسعه‌یافتگی پایین‌تری برخوردار هستند، بدتر است؛ لذا در این راستا برای توسعه ناوگان حمل نقل عمومی معلولین و فضاسازی معلولین از سوی سازمان بهزیستی استان اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار