برخي مورخين از وجود شهري باستانی مدفون شده در زير شهر كنوني بافق که متعلق به عصر ساسانی است، خبر مي‌دهند ولي ميراث فرهنگي وجود چنين شهري را تاييد نمي‌كند و آن را مستلزم بررسي‌ و كاوش‌هاي باستان‌شناسي مي‌داند.
کد خبر: ۶۸۶۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵ 04 December 2018

«محمدرضا فتوحی بافقی» گردآورنده اثر «بافق، دیار پاکان» در بخشی از آثار خود، با اشاره به بخشی از بافق به عنوان شهری متعلق به عصر ساسانی، می‌گوید: به گفته‌ي برخي مورخین، بخشی از شهر بافق که متعلق به عصر ساسانی بوده در حال حاضر مدفون در زير بخشي از شهر كنوني است .

وی بیان می‌کند: این شهر مدفون در بافق که آثاری از وجود آن نیز کشف شده، محل سكونت و زندگي ساکنان اولیه‌ي این ديار بوده است.

البته برخی از مسئولان بافقي نيز معتقدند این شهر مدفون به علت کم توجهی میراث فرهنگی، در حال حاضر با زمین‌های کشاورزی پوشیده شده و تاكنون اقدامی برای بیرون آوردن این سرمایه ملی از زير خاك نشده است .

«سیدمصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد  با بیان این که هنوز صحت وجود چنين شهري در بافق مورد تاييد ميراث فرهنگي نيست، تاكيد مي‌كند: هویت محدوده‌های باستانی نباید فاش شود چرا كه اين قبيل محدوده‌ها مانند نقشه‌های گنج براي كشورمان هستند و افراد به ویژه رسانه‌ها باید نسبت به حفظ هویت آن‌ها احساس مسئولیت کنند .

وی اضافه می‌کند: تا زمانی که مجوزی از سوی میراث فرهنگی کشور صادر نشود، حق عملیات‌های باستان‌شناسي در هیچ محلی داده نمی‌شود لذا هر گونه کاوش در اين مناطق جرم محسوب مي‌شود و پیگرد قانونی دارد .

این مسئول با بیان این که هر گونه کاوش در اين قبيل محوطه‌ها حتی در درون منزل شخصی افراد نیز بدون مجوز میراث فرهنگی جرم تلقي مي‌شود، هشدار داد: متخلفان در اين رابطه با مجازات‌های شديد و طولانی مدت مواجه خواهند شد.

«لیلا رنجبر» مدیر میراث فرهنگی شهرستان بافق نيز در همين رابطه از برگزاری نشستی با حضور فرماندار این شهرستان خبر می‌دهد و به خبرنگار ايسناي يزد می‌گوید: هفته گذشته جلسه‌ای پیرامون رسیدگی به این موضوع برگزار و این محدوده به عنوان یکی از مناطق چهارگانه باستان‌شناسی مطرح شده تا پیگیری‌های باستان‌شناسي آن در دستور كار قرار گیرد .

وي تعدد مناطق باستاني ایران را عامل پیشروی کند عملیات شناسايي و كاوش اين منطقه می‌داند و می‌گوید: ايران، کشوری غنی از مناطق باستان‌شناسي ولي داراي تنها یک دستگاه ژئوفیزیک مستقر در منطقه تخت ‌جمشید است و دستگاه مذكور نيز به دلیل بزرگي به راحتی قابل جابجایی نیست .

این مسئول در این رابطه تصریح می‌کند: شهر بافق در حال حاضر در نوبت كاوش‌هاي باستان‌شناسي قرار گرفته و تا آن زمان، بررسي و تعيين محدوده این شهر تاریخی، حصارکشی و محافظت از این محل در اولویت برنامه‌های ميراث فرهنگي قرار دارد .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار