رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سرانه زمین های کشاورزی کشور به ازای جمعیت به 2 هزار تا 2هزار و 400 متر رسیده که این عدد در این استان حدود یکهزار متر است.
کد خبر: ۶۸۶۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 04 December 2018

اراضی قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که به دلیل کم‌آبی ، تداوم 2 دهه خشکسالی و تغییر الگوی کشت ، سطح زیر کشت به 116 هزار هکتار کاهش یافته است.
سید جمال سجادی پور روز دوشنبه در مراسم روز جهانی خاک در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه یزد گفت: در سالهای گذشته در حفظ خاک و جلوگیری از کاربری زمین های کشاورزی غفلت های زیادی شده است.
وی با بیان اینکه شروع توجه به اهمیت بحث خاک به عنوان مهمترین بستر تولید از سال 1393 و تأکید مقام معظم رهبری در این خصوص بود ، افزود: تا پیش از این تاریخ بسیاری از قوانین حفظ کاربری زمین های کشاورزی روی طاقچه کتابخانه های ادارات خاک می خورد و مورد توجه نبود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد افزود: سرعت در تخریب و تغییر کابری زمین های کشاورزی همچون بحث آب بسیار بالا بود که از این دوره ، عزم مسئولان برای مقابله با آنها بیشتر شد.
سجادی پور تصریح کرد: عده ای معتقدند چون آب کم است باید زمین ها تغییر کاربری داده شوند که این نگاه غیرپایدار در کمیسیون های ماده پنج ، همچنان وجود دارد و به عنوان یکی از منابع درآمدی شهرداری ها تلقی می شود به گونه ای که 30 تا 40 درصد درخواستهای این کمیسیون در شهرها مربوط به همین موضوع است.
وی با بیان اینکه در 31 استان و در حدود 400 شهر و شهرستان کشور ، هر سال بهترین زمین های کشاورزی برای سکونت و صنعت ، تغییر کاربری داده می شود ، خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای احیای هر سانتیمتر خاک حاصلخیز ، از 300 تا یکهزار سال ، زمان نیاز است.
این مسئول با تأکید بر لزوم تغییر نگاههای در توسعه گفت: باید با دوری از مصلحت اندیشی و نگاه منطقه ای و بخشی در مباحث قانونی و اجرای آن ، به سمت نگاه توسعه پایدار گامهای جدی برداریم.
رئیس جهاد کشاورزی یزد تأکید کرد: باید به سمت بازگرداندن مواد عالی خاک و توجه به کشاورزی حفاظتی پیش برویم و کود شیمیایی را کنار بگذاریم.
سجادی پور با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت کشاورزی مربوط به محصول گندم است ، افزود: باید نگاه جامع در تمام طرحها داشته باشیم تا به وضعیت امروز و کاهش جمعیت روستایی کشور و استان یزد دچار نشویم.
وی به گسترش صنایع در دشتهای اطراف یزد اشاره کرد و گفت: با وجود از بین بردن زمین های کشاورزی و منابع طبیعی ، همچنان برای توسعه فضای سبز این بخش های اقدام قابل توجهی نشده است.
زمین‌های قابل‌کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی، 116 هزار هکتار آن کشت می‌شود.
سالانه افزون بر یک‌میلیون و 620 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی به همت 76 هزار بهره‌بردار در این حوزه تولید می‌شود که شامل 790 هزار تن محصول زراعی و باغی و 450 هزار تن محصول گلخانه‌ای و 380 هزار تن محصول دامی تولید می‌شود.
ایران رتبه نخست فرسایش خاک در جهان را دارد که عمدتا به دلیل بهره برداری های نادرست از خاک است.
زمین های قابل بهره برداری ایران حدود 11درصد از کل زمین های کشور است به همین دلیل باید از تهدیدهای مخرب آن جلوگیری کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار