رئیس بنیاد نهج‌البلاغه یزد:
رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد ضمن اشاره به این که اگر مردم ایمان و حقانیت را کامل بشناسند، سر سفره نفاق نمی‌نشینند، گفت: امام حسن (ع) با پذیش صلح راهی را در پیش گرفتند تا شیعه زنده بماند.
کد خبر: ۶۸۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ 04 December 2018

محمدرضا ابویی با اشاره به سالروز صلح حضرت امام حسن مجتبی و دلایل این صلح(ع)، گفت: در حقیقت امام حسن مجتبی(ع) با تدبیر ویژه، پیشنهاد صلح معاویه را پذیرفتند و به قهرمانانه‌ترین نرمش تاریخ تن دادند تا زمینه قیام جاودانه سیدالشهدا(ع) فراهم شود.

وی، از مهم‌ترین مشکلات عصر امام حسن(ع) و موانع رسیدن به اهداف آن حضرت را فقدان جبهه نیرومند و متشکل عنوان کرد و افزود: ازجمله عواملی دیگری که منجر به صلح امام حسن(ع) شد، خستگی مردم و افکار عمومی از استمرار جنگ‌های بنی‌امیه بود و درمجموع تفرقه امت، عدم توجیه افکار عمومی و عدم همراهی و انگیزه سپاهیان امام حسن(ع) برای استمرار جهاد مهم‌ترین عوامل تحمیل صلح بر امام حسن(ع) شد.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) در زمان بنی‌امیه با راهبرد صلح به‌نوعی بهترین استراتژیک را برای تحکیم شیعیان در پیش گرفتند، اظهار داشت: اگر امام حسن(ع) با معاویه بر سر استمرار خلافت کنار نمی‌آمدند، شاید ریشه‌های اسلام با مکر و فریب بنی‌امیه به‌کلی خشکیده می‌شد و امام حسن راهی را در پیش گرفتند که شیعه زنده بماند و اسلام قابلیت مانور در مقابله با سیاست‌های بنی‌امیه را داشته باشد.

ابویی با تأکید بر اینکه نتیجه صلح امام حسن(ع) چیزی دیگر نبود، مگر اینکه در دو دهه بعد کوخ رسوایی بنی‌امیه به صدا د‌رآمد، خاطرنشان کرد: اگر تأثیر صلح امام حسن(ع) بیشتر از قیام عاشورای امام حسین(ع) نباشد، کمتر نیست؛ چراکه با این صلح بود که امام حسین(ع) باجرئت تمام توانستند سیاست‌های بنی‌امیه را نقد و حتی در مبارزه با آن‌ها یک جهاد نظامی تمام‌عیار را داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه درک پیام صلح امام حسن(ع)، قیام امام حسین(ع) و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در جامعه نیازمند مطالعه، تعمق و بصیرت خاص است، عنوان کرد: در حقیقت صلح امام حسن مجتبی(ع) و قیام تاریخی امام حسین(ع) هر دو برای بقای اسلام و ارزش‌های الهی ضروری و لازم بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اگر امام حسن(ع) اقدام به پذیرش صلح نمی‌کرد، ماهیت و چهره واقعی معاویه برای مردم روشن نمی‌شد، تأکید کرد: در حقیقت صلح امام حسن(ع) زمینه‌ای برای رشد و تحکیم پایه‌های شیعیان امیرالمؤمنین در حساس‌‌ترین دوره‌های فریب و مکر بنی‌امیه محسوب می‌شود.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد با تأکید بر اینکه دغدغه تمام پیامبران و ائمه اطهار(ع) دین بوده و همواره در عصر کنونی استکبار جهانی برای شکستن و نابودی حکومت دینی از هیچ تلاشی فروگذار نیست، خاطرنشان کرد: اگر مردم ایمان و حقانیت را کامل بشناسند، سر سفره نفاق نمی‌نشینند و کسانی که با ولایت هستند حاضر نیستند حتی یک‌لحظه تسلیم استکبار شوند.

ابویی در پایان تصریح کرد: برای اینکه ما دچار فتنه‌ها و نقشه‌های شوم استکبار جهانی نشویم، وحدت کلمه امت و توجیه افکار عمومی برای دشمن‌شناسی، کنار زدن پرده تزویر منافقین و رسانه‌های بیگانه و ایرانیان سلطنت‌طلب و بصیرت افزایی از مهم‌ترین اقدامات مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار جهانی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار