رئیس اداره بهزیستی شهرستان مهریز:
رئیس اداره بهزیستی شهرستان مهریز از بی توجهی مسئولین برای مناسب سازی معابر سطح شهر برای دسترسی معلولین به امکانات شهری انتقاد کرد و گفت: مناسب سازی معابر شهرستان مهریز برای معلولین، در حد شعار مانده است.
کد خبر: ۶۸۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵ 04 December 2018

علیرضا علیزاده ضمن گرامیداشت 12 آذر و روز جهانی معلولان گفت: معلولین یکی از اقلیت‌های خاص در هر جامعه‌اند که نیازمند همراهی و کمک ویژه هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان مهریز با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولین خاطرنشان کرد: با اصلاح این قانون که تمام مسائل مربوط به معلولان را شامل می‌شود، ادارات، مؤسسات و انجمن‌های مختلف موظف به اجرای این قانون می‌شوند و توانمندسازی و شکوفایی استعداد معلولان، مشروط به مناسب‌سازی معابر و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در جامعه است.

وی افزود: در مورد معلولان، روند حمایت‌ها بسیار کند و در حد شعار مانده است و اگر بر اساس مر قانون عمل کنیم بسیاری از مشکلات معلولان در سطح جامعه رفع خواهد شد و این بر عهده تنها بهزیستی نیست. هرچند اداره بهزیستی دبیر کمیته مناسب‌سازی است، اما تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی موظف به پیگیری و اجرای قانون هستند. امیدواریم مسئولان شهرستان در اجرا و طراحی مناسب‌سازی و مبلمان شهری احساس مسئولیت و سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

علیزاده همچنین بابیان اینکه سرپیچی از این قانون، منجر به مجازات حبس می‌گردد تأکید کرد: اگر مناسب‌سازی در معابر سطح شهر صورت گیرد، علاوه بر معلولان، افراد با نیازهای خاص نظیر زنان باردار، افراد مصدوم و سالمندان نیز می‌توانند به مساجد و تکایا، بانک و عابر بانک تا، ادارات مختلف دسترسی پیدا کنند.

وی افزود: تاکنون سه جلسه در خصوص مناسب‌سازی در سطح شهر با حضور فرماندار، امام‌جمعه شهرستان و سرپرستی بانک‌ها و مؤسسات مالی و بهزیستی برگزارشده است و طی مصوبات این جلسات، وظایف ادارات و دستگاه‌های مختلف مشخص‌شده است اما تاکنون بیشتر دستگاه‌ها اعلام آمادگی برای همکاری نکرده‌اند.

این مسئول از امضاء تفاهم‌نامه با مجامع امور صنفی شهرستان اشاره کرد و گفت: طی این تفاهم‌نامه مقرر شد، 20 درصد از اماکن صنفی مانند بازارچه‌ها و پیاده‌روها برای عبور و مرور معلولان مناسب‌سازی شود و ابتدا از ادارات دولتی خواستاریم که در راستای این قانون، معلولان را حمایت کنند و بعدازآن از صاحبان مغازه‌ها و اصناف سطح شهر انتظار داریم حتی باکارهای کوچکی مانند قرار ندادن اجناس در پیاده‌رو، برای معلولان سد معبر ایجاد نکنند.

وی به فعالیت‌های اداره بهزیستی در خصوص اشتغال معلولان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته برای اشتغال معلولان مبلغی بالغ‌بر بیست میلیارد ریال تخصیص داده شد که منجر به اشتغال بیش از 170 نفر از معلولان و گروه‌های هدف این شهرستان در مشاغل خرد و مشاغل خانگی شد و این تسهیلات در سال جاری نیز در حال پرداخت است. علاوه بر آن حدود 30 نفر از معلولان نیز باسیاست‌های تشویقی بهزیستی، در کارگاه‌های خصوصی و اصناف سطح شهر مشغول به کارشده‌اند.

علیزاده سیاست‌های تشویقی این اداره را شرح داد و گفت: با تعاملاتی که با کاریابی‌ها و مدیران صنعتی شهرستان انجام دادیم، مقرر شد معلولان دارای مدرک دیپلم و بالاتر با معرفی‌نامه بهزیستی به کار گرفته شوند و به ازای هر معلول و مددجوی این اداره، در شهر مهریز، به کارفرما بیست میلیون تومان تسهیلات تخصیص داده می‌شود و این رقم برای کارفرمایان در روستاها تا 50 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: حق بیمه کارفرمایی و جبران عدم کار آیی مددجو، از دیگر سیاست‌های تشویقی این اداره برای کارفرمایانی است که مددجویان و معلولان را به کار بگیرند.

علیزاده همچنین به پرداخت مستمری به معلولان و مددجویان شهرستان اشاره و تصریح کرد: تمام معلولان این شهرستان دارای پرونده هستند و برحسب بعد خانوار، مددجویانی که نیاز مالی دارند، از 100 هزار تومان تا 600 هزار تومان، کمک‌هزینه معیشت از این اداره دریافت می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی مهریز بیشترین دغدغه این اداره را اشتغال، مسکن، اجرایی شدن همه‌جانبه قانون جامع حمایت از معلولین در سطح شهرستان دانست و عنوان کرد: به‌زودی با اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها این مشکلات رفع خواهد. همچنین امیدواریم معلولین مطالبه گری کنند و اگر سد معبری مشاهده کردند از طریق سامانه معبر به این اداره اطلاع دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار