آيين اختتاميه و تجليل از فعالان برتر طرح ملي دانش‌آموزي نجات آب موسوم به «داناب» سال تحصيلي 97- 96 و آغاز رسمي اجراي اين طرح در سال تحصيلي 98- 97 با حضور سرپرست استانداري و جمعي از مسئولان استان برگزار شد.
کد خبر: ۶۸۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 06 December 2018

به گزارش تابناک يزد، «محمدعلي طالبي» سرپرست استانداري يزد در اين مراسم ضمن قدرداني از برگزاري طرح داناب و دست‌اندركاران اجراي اين طرح، اظهار كرد: شرايط استان يزد و نياز اين منطقه به تامين آب و اقداماتي كه در اين رابطه در دست انجام است، به رغم چالش‌هاي فراوان داراي اهميت ويژه‌اي براي يزدي‌هاست.

وي يكي از بهترين‌ بخش‌ها براي مديريت مصرف آب را بخش دانش‌اموز ذكر كرد چرا كه اين قشر با فراگرفتن آموزش‌ها در اين حوزه مي‌تواند آگاهي خانواده‌ها و به تبع جامعه را با انتقال اطلاعات خود ارتقا بخشنند.

بنا به گزارش ايسنا – منطقه يزد، طالبي تاكيد كرد: طرح داناب يزد بايد در سطح كشور سرآمد باشد و ظرفيت‌هاي فرهنگي و اقدامات موثر مرتبط با حوزه بهره‌وري آب را به كشور انتقال دهد و از اين طريق بخشي از نگراني‌ها امروز در بحث تامين اب را به كمك دانش‌اموزان مرتفع كند.

«محمدمهدي جواديان زاده» مدير عامل آب منطقه‌اي يزد هم با بيان اين كه موضوع آب هم نگران‌كننده است و هم نگران‌كننده نيست، تصريح كرد: اين كه هر ساله افت قريب نيم متر از سطح آب‌هاي زيرزميني در استان را شاهد هستيم و ميزان بارندگي استان كمتر از نيمي از متوسط بارش‌هاي سالانه كشور است و همچنين اين كه ميزان آب‌هاي تجديد‌شونده استان حتي به يك درصد آب‌هاي تجديد‌شونده كشور نيز نمي‌رسد و هر ساله 130 درصد برداشت از اين منابع را در استان داريم، موجبات نگراني مسئولان استان است.

وي با بيان اين كه در حاضر 83 درصد از آب استان در بخش كشاورزي، حدود 7 درصد در بخش صنعت و قريب 10 درصد در بخش شرب و بهداشت مصرف مي‌شود، گفت: علاوه بر اينها يكسري تلفات آب نيز در استان داريم كه ناشي از مصارف غيرمتعارف و ناصحيح آب در حوزه‌هاي مختلف اعم از كشاورزي، صنعت و شرب و بهداشت است ولي نگران‌كننده نبودن وضعيت آبي استان نشات گرفته از آشنايي و اگاهي مردم استان در مورد وضعيت كم‌آبي استان است.

جواديان زاده با تشكر از اقدامات جهاددانشگاهي در اجراي طرح داناب، اظهار كرد: هر دانش‌آموز به منزله‌ي يك رسانه قوي براي فرهنگ‌سازي مديريت بهينه مصرف آب است و از طرفي استان يزد داراي مسئولاني دلسوز در اين حوزه است كه همه اينها نگراني در مورد مشكل كم آبي را مرتفع مي‌كند.

اين مسئول در پايان نيز ابراز اميدواري كرد كه با برنامه‌ريزي مناسب و جلوگيري از تلفات كنوني آب در بخش‌هاي مختلف، يزد بتواند همانند سال‌هاي ديرين خود در دل كويري‌ترين نقطه ايران همچنان پايدار بماند.

«عباسعلی ارجمندی» معاون آموزش و پرورش استان نيز با اشاره به اهميت داشتن سبك‌ زندگي سالم، يكي از نمادهاي سبك زندگي را علاوه بر حفظ سلامت جسم و روح، حفظ سلامت آب دانشت كه تمام حيات جوامع به آن بستگي دارد.

وي گفت: دانش‌آموزان امروز با شركت در اين طرح براي نجات از آب برخواسته‌اند و قطعاً اين قابليت را با توجه به گشتره‌ي اجتماعي خود دارند كه در اين راستا گام بردارند.

ارجمندي ابراز اميدواري كرد كه با اجراي طرح ملي داناب، چالش‌هاي پيش روي آب به جامعه معرفي و دانش همگاني در اين باره ارتقا يابد.

اين مسئول خاطرنشان كرد: افزايش دانش همه افراد جامعه به ويژه در يزد كويري كه بحث آب در آن از اهميت ويژه و حياتي برخوردار است، مي‌تواند به تاثيرات مثبتي در اين حوزه منجر شود.

«مهدي باصولي» رييس سازمان جهاددانشگاهي استان يزد و مشاور اجرايي طرح ملي داناب در يزد به اهميت موضوع آب در كشور به ويژه استان كويري يزد اشاره و تصريح كرد: استان يزد از ديرباز به لحاظ شرايط اقليمي با مشكل كم‌آبي مواجه بوده لذا مردمان اين ديار همواره ارزش آب را درك مي‌كنند و سخن گفتن در مورد مشكل كم‌آبي در اين استان تازگي ندارد و صحبت جديدي نيست.

وي با تاكيد بر لزوم تلاش همگاني براي حفاظت از منابع آبي موجود، اجراي طرح داناب(طرح ملي دانش‌آموزي نجات آب) در استان را طرحي شايسته خواند كه با حمايت‌هاي آب منطقه‌اي و آموزش و پرورش استان يزد به عنوان طرحي نمونه در كشور مطرح است.

باصولي در ادامه به تشريح مراحل اجرايي اولني دوره اين طرح در سال تحصيلي گذشته پرداخت و خاطرنشان كرد: تهيه محتوي در قالب كتاب، لوح فشرده، پوستر و اينفوگراف و غيره، آموزش رابطان مناطق آموزش و پرورش، تشكيل شوراي آموزشي در مدارس، برگزاري پيش‌ آزمون در حجم نمونه 640 نفر به صورت تصادفي، برگزاري افتتاحيه رسمي طرح و رونمايي از كتب طرح، تهيه و ارسال بسته‌هاي آموزشي، معرفي ناجيان آب در مدارس و اموزش در سطح مدارس، از جمله اين اقدامات بوده است.

رييس جهاددانشگاهي استان ايجاد پايگاه‌هاي اطلاعرساني در فضاي مجازي و فعاليت‌هاي رسانه‌اي در اين رابطه، نظارت‌ بر اجراي طرح به صورت تلفني و حضوري، برگزاري برنامه‌هاي ترويجي در مدارس و اردوهاي آموزشي، داوري آثار مسابقات مرتبط با موضوع آب و تجليل از برترين‌ها و نهايتاً برگزاري جلسات آسيب‌شناسي براي رفع آسيب‌هاي موجود در دوره‌هاي بعدي اين طرح را از ديگر مراحل اجراي اين طرح برشمرد.

در پايان اين مراسم كه با حضور «نيره ملايي پور» مدير كل محيط زيست استان، «علي اسلامي» مديرعامل آبفاي استان و «محمدرضا آخوندي» مدير كل منابع طبيعي استان علاوه بر تقدير از مدارس و رابطان نمونه طرح در استان، از برترين‌هاي مسابقات مقاله‌نويسي، عكاسي، ايده فيلم، روزنامه‌ ديواري، مسابقه سخن و نفرات شاخص مسابقات نيز با اهداي لوح و تنديس طرح تجليل شد.

گفتني است؛ طرح ملي دانش‌آموزي نجات آب موسوم به داناب براي آموزش قريب 50 هزار دانش‌اموز دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم مدارس دوره اول متوسطه استان يزد از 14 آذرماه 97 تا 31 شهريور 98 برگزار مي‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار