مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، کشف یک منطقه ای باستانی مربوط به عصر ساسانیان را در شهر بافق تکذیب کرد.
کد خبر: ۶۸۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 06 December 2018

به گزارش تابناک یزد، مصطفی فاطمی فیروزآبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با درخواست از رسانه ها برای انتشار اخبار تایید شده، تاکید کرد: انتشار اخبار کذب درست نیست، به تازگی اثری از کشف یک منطقه باستانی در شهرستان بافق مشاهده نشد.
برخی رسانه ها روز گذشته از کشف یک شهر باستانی مدفون شده متعلق به عصر ساسانیان در زیر شهر کنونی بافق خبر دادند که در فضای مجازی نیز بازتاب داشت.
شاهان ساسانی پیش از ظهور اسلام و حمله اعراب از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی (۴۲۷ سال) بر ایران حکومت کردند و از دودمان ساسانیان بودند. 
آنها بر پهنهٔ بزرگی از آسیای باختری تسلط یافته و در کنار امپراتوری روم - بیزانس، یکی از ابرقدرت های دنیای باستان بودند و پایتخت آنها شهر تیسفون در نزدیکی بغداد در عراق امروزی بود.
جامعهٔ ساسانی به گونهٔ طبقاتی اداره و شامل طبقه موبدان، جنگاوران، دبیران و پیشه‌وران بود.
دین رسمی کیش زرتشتی بود ، اوستا و زند منابع اصلی حقوقی و دینی حکومت ساسانیان بوده است.
حکومت این سلسله در سال ۶۵۱ میلادی، پس از کشته‌شدن یزدگرد سوم در حمله اعراب به ایران، پایان یافت.
شهر بافق در 110 کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان یزد قرار دارد که به علت سابقه تاریخی از مراکز زیارتی و سیاحتی متعددی برخوردار است و می توان به امامزاده عبدالله، بقعه قاضی میرجعفر ، مسجد جامع بافق، خانه وحشتی بافقی و ... اشاره کرد.
سکونتگاه‌های استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی دارد و مرکز این استان به‌عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است که 200 هکتار عرصه آن در 18 تیر 1396 در چهل و یکمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در کراکوف لهستان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار