سنگ ‎ نگاره ‎‎ های کوه ارنان مربوط به 1500 سال قبل از میلاد مسیح تنها یکی از جاذبه ‎ های دیدنی باغشهر تاریخی مهریز است که مورد توجه باستان ‎‎ شناسان و گردشگران زیادی قرار دارد.
کد خبر: ۶۸۸۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 08 December 2018

مهریز تنها باغ ‎ شهر تاریخی استان یزد است که در 30 کیلومتری مرکز این استان واقع شده و با توجه به جاذبه ‎‎ های فراوان یکی از شهرهای دیدنی استان به شمار می ‎ رود.
یکی از دیدنی ‎‎ های این شهرستان سنگ ‎ نگارهای کهنی است که با توجه به بررسی‏های باستان‏‎شناسی،  تاریخچه و قدمت آنها که مربوط به قدیمی ‎ ترین نقوش آنهاست احتمالاً به عصر آهن یعنی ۱۵۰۰سال پیش از میلاد مسیح بر می ‎ گردد.
قدمت جدیدترین این سنگ‏‎نگاره ‎‎ ها که با خطوط اسلامی همراه است به سال ۷۱۳ هجری قمری بازمی ‎‎ گردد و بنا به اظهارات باستان ‎ شناسان، این نقوش به نوعی هنر تفننی و سرگرم‌کننده برای چوپانان و شکارچیان به هنگام گذر یا اقامت فصلی در این منطقه مربوط می‌شود.
این سنگ ‎ نگار‏ ‎ ها در دامنه ‎ ی کوه ارنان در مجاورت روستایی به همین نام است که به فاصله ۱۰۰کیلومتری جنوب شرقی یزد در طول ۵۴ درجه و ۱۰دقیقه و عرض ۲۱ درجه و ۱۵دقیقه جغرافیایی از نصف ‎ النهار گرینویچ و در حوضه دشت گسترده بهادران به صورت کوهی منفرد قرار دارد.
سنگ ‎ های این کوه از جنس آهکی و گچی و از رسوبات نئوژن دوران سوم زمین‏‌شناسی است و در قرون اخیر نیز عارضه زلزله در منطقه گزارش نشده است.
در دامنه شرقی کوه ارنان مشرف به آبگیر خشکیده دشت ارنان، روی تعدادی از تخته ‎ سنگ‏هایی که به ابعاد مختلف از کوه جدا شده، نقوشی از حیوانات و انسان وجود دارد. از مجموع تعداد 27 قطعه سنگ مذکور، یکی از تخته سنگ ‎ ها از بقیه سنگ‏‎ها بزرگ ‎ تر و نقوش کنده شده روی آن مفصل ‎ تر از همه است لذا آن را سنگ نگاره اصلی و مابقی را به عنوان سنگ نگاره ‎ های فرعی می ‎ دانند.
تخته‏‎سنگ اصلی ارنان و نقش ‎ های روی آن یکی از دستاوردهای هنری کهنسال است که در نگاه اول دو صحنه مجزای شکار را مجسم می ‎ کند به طوری که در سمت راست و قسمت بالای سنگ مذکور، تصویر بزرگی از هجوم حیوان درنده و انسانی روبروی این حیوان که احتمالاً مورد حمله واقع شده است، مشاهده می ‎‎ شود. در پشت سر این حیوان هم مردی نیزه به دست با خصوصیات بدنی مخصوصی به حیوان حمله کرده است و نیزه خویش را در بدن حیوان فرو برده است.
آنچه برای بیننده قابل توجه است شیوه زندگی ترسیم شده در این تصاویر است، این که انسان‌هایی در سالیانی بسیار  قبل در این منطقه زندگی می ‎ کرده‏‎اند.
نقوش و نگاره ‎ هایی نظیر بز کوهی با شاخ بلند، سگ شکاری، قوچ، صحنه ‎‎ هایی از سوارکاران تیر و کمان به دست که در حال شکار هستند، صحنه  مردان برهنه در حال ستیز با حیوانی درنده که احتمالاً گرگ یا پلنگ بوده است، مرد برهنه گرز به دست، مقداری نقوش سمبلیک و نامشخص و خطوط اسلامی که روی سنگ ‎ ها با ایجاد ضربه ابزاری فلزی حک شده و در طی زمان، زنگار روی آن را پوشانیده ولی کهنه و قدیمی بودن آثار محرز است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار