برخی تحقیقات نشان می‌دهد که میان کمبود ویتامین «D» و خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی ارتباط مستقیم وجود دارد.
کد خبر: ۶۸۹۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 16 December 2018

به گزارش تابناک یزد؛ به نقل از مدیکال نیوز تودی، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که میان کمبود ویتامین «D» و خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی ارتباط مستقیم وجود دارد.

 موسسه ملی سلامت روان تاکید می‌کند، اسکیزوفرنی یکی از علل اصلی ناتوانی در جهان است. 

مطالعه اخیر دانشمندان دانشگاه آرهوس در دانمارک و محققان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا بیانگر آن است، بین نوزادانی که با کمبود این ویتامین متولد شده‌اند و افزایش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی رابطه وجود دارد.

پژوهشگران دانمارکی و استرالیایی در مطالعات اپیدمیولوژیک اولیه خود دریافتند، افزایش خطر ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی در افراد ساکن مناطق شهری و روستایی، ساکنان مناطق مرتفع و کسانی که در زمستان و بهار متولد شده‌اند به میزان قابل توجهی بیش از دیگر افراد است. 

جان مک، محقق ارشد این پژوهش و سرپرست تیم مطالعاتی می‌گوید: «جنین تا زمان تولد از ویتامین‌های موجود در بدن مادر تغذیه می‌کند؛ اگر مادران باردار نسبت به وضعیت سلامت خود آگاهی داشته باشند، می‌توانند مانع ابتلای نوزاد خود به بسیاری از بیماری‌ها شوند».

اسکیزوفرنی که اکثر روانپزشکان و روانشناسان به آن سرطان خاموش نیز می‌گویند یک اختلال روانی شایع است که از ویژگی‌های بارز آن فقدان توانایی در اندیشیدن، عاطفه ضعیف، انجام رفتارهای نامعقول و ناتوانی در درک واقعیت است.

براساس داده‌های منتشر شده، بیش از 24 میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می‌برند و این اختلال در مردان شایع‌تر از زنان است.

 

 

//فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار