مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد خبر داد؛
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: دولت برای برای کشاورزان یزدی ۲۹۰ میلیارد ریال کمک رایگان مصوب کرده است.
کد خبر: ۶۸۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲ 11 December 2018

سید علی‌اصغر مصطفوی در حاشیه بازدید از طرح‌های آب و خاک بخش کشاورزی ابرکوه گفت: طرح آبیاری نوین از سال ۱۳۷۰ تاکنون با کمک‌های رایگان دولت و مشارکت کشاورزان اجرا شده است.
مصطفوی افزود : با توجه به کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و تداوم خشکسالی، اجرا و توسعه طرح‌های آبیاری نوین در استان کم‌آبی مثل یزد ضروری است، کشاورزان و مسئولان تمامی مساعی خود را در این ارتباط به کار گرفتند.
وی ادامه داد: دولت امسال برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین ۲۹۰ میلیارد ریال به‌ صورت کمک رایگان برای یزد مصوب کرد.
مصطفوی خاطرنشان کرد: در صورت اختصاص کامل این مبلغ سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: در اجرای این طرح  یادشده شهرستان‌های خاتم، تفت و ابرکوه پیشتاز بوده و بیشترین اجرا را داشتند.
استقبال کشاورزان یزدی از اجرای طرح نوین آبیاریوی، استقبال کشاورزان از اجرای طرح نوین آبیاری را نسبتاً خوب ارزیابی کرد وافزود: نبود ثبات و افزایش قیمت لوازم آبیاری نوین، پایین بودن توان مالی کشاورزان برای پرداخت خودیاری و خرده مالکی کشاورزان از جمله چالش‌هایی است که در این حوزه دیده می‌شود.
مصطفوی گفت: در سال ۱۳۹۶ سه هزار هکتار اراضی زراعی و باغی استان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد.
وی بابیان اینکه هم‌اکنون سالانه ۸۲ درصد منابع آبی یزد به میزان ۹۲۲ میلیون مترمکعب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: بر اساس طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی در یک برنامه پنج‌ساله بایستی این میزان به ۵۶۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد.
مصطفوی با اشاره به اینکه، این استان ۱۸ سال با کاهش بارندگی، آثار پدیده خشکسالی و کم‌آبی روبه‌روست گفت: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری ظرفیت صرفه‌جویی حدود چهار هزار مترمکعب آب به ازای هر هکتار فراهم می‌شود.
وی با توجه به تداوم دوره خشکسالی در سال‌های اخیر افزود: دولت برای تجهیز هر هکتار زمین‌های کشاورزی و سامانه‌های آبیاری موضعی ۱۳۰ میلیون ریال و سامانه کم‌فشار ۵۸ میلیون ریال کمک رایگان از محل اعتبارات سال ۹۷ پرداخت می‌کند.
مصطفوی ادامه داد: مبارزه با علف‌های هرز، امکان صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و انجام عملیات آبیاری با سایر عملیات زراعی و باغی ازجمله تغذیه و کود دهی مهم‌ترین مزایای آبیاری نوین است.
اراضی قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل کم‌آبی، تداوم ۲ دهه خشک‌سالی و تغییر الگوی کشت، سطح زیر کشت به ۱۱۶ هزار هکتار کاهش یافت.
در ابرکوه باوجود بحران کم‌آبی از ۱۵ هزار سطح زیر کشت سالانه افزون بر ۱۹۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی تولید می‌شود.
این شهرستان یکی از قطب‌های عمده تولید محصول کشاورزی یزد است و درآمد ۳۵ درصد جمعیت وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دام‌پروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار