برای نخستین بار در استان یزد؛
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از برداشت محصول «کینوا» از سطح ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۸۹۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ 11 December 2018

مجتبی آغاز اظهار داشت: گیاه کینوا برای نخستین بار در سطح ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان خاتم کشت شد و با متوسط عملکرد ۲.۵ تن در هکتار از کشتزارها برداشت شد.
وی افزود: درشهرستان خاتم گیاه کینوا به صورت نیمه مکانیزه کشت و به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه برداشت می‌شود که کشاورزان شهرستان توانسته اند رکورد چهار تن برداشت در هکتار را داشته باشند.
آغاز اظهار داشت: دانه کینوا نوعی شبه غله با ارزش غذایی فراوان است و منبع غنی از آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و دارای پروتیین، آهن، منیزیم و فسفر است و برای پخت نان، سوپ، سالاد و غذای نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه گیاه کینوا در کشورهای آمریکا جنوبی به خاویار گیاهی معروف است، گفت: کینوا به عنوان غذای بدون گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری اختلال خود ایمنی روده باریک مفید است ضمن اینکه به دلیل کم بودن گلسیمیک از دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند و می‌تواند جایگزین غلات در رژیم غذایی افراد دیابتی شود.
مدیر جهاد کشاورزی خاتم، کاهش سطح قند خون و کاهش کلسترول، نداشتن گلوتن، داشتن تمام آمینو اسیدهای ضروری، پروتیین فراوان، داشتن مواد معدنی مهم از جمله منیزیم برای جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی و متعادل سازی فشارخون را از جمله خواص و فواید استفاده از این گیاه برشمرد.
آغاز با اشاره اینکه رقم NSRC۱_۵ پس از تحقیقات در مرکز شوری استان یزد در شهرستان خاتم کشت شده است، گفت: گیاه کینوا دارای ارقام تی تی کا، سانتاماریا و NSRC۱_۵ است که رقم کینوا NSRC۱_۵ به رقم یزدی معروف است و در مزارع کشاورزی نهرمسیح هرات و دشت سلیمانی دهستان چاهک مورد کشت کشاورزان قرار گرفته است.
وی افزود: کینوا به کم آبی و شوری آب و خاک مقاوم و برای رشد و تولید دانه نیازمند هوای خشک است و زمان رسیدن کامل سنبله ها ۱۰۰ تا ۲۴۰ روز است که با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان خاتم دوره کاشت تا برداشت ۱۲۰ روز است.
اغاز خاطرنشان کرد: با توجه به تبعات خشکسالی‌های دهه های اخیر، افت آب‌های زیرزمینی و ضرورت تغییر الگوی کاشت همچنین استفاده و بهره‌برداری اقتصادی از آب و خاک، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در راستا ترویج توسعه و کشت این گیاه اقدام به توزیع بذر، سمپاشی و آموزش و برداشت کینوا در بین کشاورزان شهرستان کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار