امام‌جمعه بخش مرکزی یزد:
امام‌جمعه بخش مرکزی یزد گفت: بودجه عمومی کشور باید در مسیر حل مشکلات معیشتی مردم در مرحله اول و مشکلات اشتغال و جوانان ما تنظیم شود.
کد خبر: ۶۹۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۹ 15 December 2018

آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به بحث لایحه بودجه سال آینده و با بیان اینکه نمایندگان مجلس در تصویب این بودجه باید به نکاتی توجه داشته باشند، گفت: یکی از معضلاتی که امروز جامعه ما با آن درگیر است بحث اشتغال و تعطیلی بعضی از کارخانه‌ها است و جوانان تحصیل‌کرده زیادی نیز داریم که علاوه بر اینکه از نیروی فکری، علمی، بدنی و ... آنها استفاده نمی‌شود جامعه دچار بیکارهایی شده که از دیرباز وجود داشته و به خاطر برخی سوء مدیریت‌ها اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: در این زمینه بودجه عمومی کشور باید در مسیر حل مشکلات معیشتی مردم در مرحله اول و مشکلات اشتغال و جوانان ما تنظیم شود، اگر این مشکلات در جامعه حل شود بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی، مفاسد اجتماعی نیز حل می‌شود و نیازی به دادگاه‌ها و محکمه‌ها و زندانیان مملو از زندانی نخواهد بود و نمایندگان مجلس در تنظیم و تصویب بودجه باید به این موارد توجه داشته باشند.
امام‌جمعه بخش مرکزی یزد عنوان کرد: در همین راستا بحث دیگری که باید به آن توجه داشت و متأسفانه از آن غفلت دارند؛   هر کشوری به تولید علم،  دانشمندان و عالمانی که بتوانند تولید علم را در کشور رواج دهند نیاز دارد و بسیاری از آنها در دانشگاه‌ها در قالب هیئت‌های علمی مشغول به کار هستند که در چند ماهه اخیر حقوقشان به یک سوم رسیده است و وسوسه‌های مادی بعضی این افراد را به خارج سوق می‌دهد.
مدرسی ادامه داد: دانشگاه‌های خارجی که در دنیا به دنبال مغزهای متفکر و ایده‌های جدید هستند به دنبال نیروهایی که مخصوصاً متخصص در علوم پایه متخصص باشند هستند و برای اینکه این‌ها را جذب کنند حقوق هنگفتی به دلار می‌پردازند، بنابراین مجلسی‌ها باید توجه داشته باشند بعضی از اقشار در جامعه که جنبه کلیدی دارند مانند هیئت‌های علمی در دانشگاه‌ها را قدر بدانند مخصوصاً افرادی که در زمینه علوم پایه کار می‌کنند، نباید غفلت کرد و  مراکز عالمی و دانشگاه‌ها و دانشسراهای ما از این اشخاصی که دارای وزانت علمی بوده و ایده‌های جدید و خلاقیت‌های علمی دارند خالی شده باشد.
 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر در مقابل بعضی تعدی‌ها ایستادگی نشود و در آن تعلل شود امنیت در بسیاری از نقاط کشور از بین می‌رود، تصریح کرد: از اول سال تاکنون خط لوله انتقال آب به یزد نزدیک به 30 مرتبه مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته است و اکنون که بعد از مدت‌ها کم آبی به فکر برقراری امنیت افتاده‌اند عده‌ای چون لوله انتقال آب از کنارشان رد می‌شود بخواهند لوله را بشکنند و آب شرب را به مصرف کشاورزی برسانند و کسی هم برخورد نکند و مجازاتی در انتظار متجاوزان نباشد موجب می‌شود نمونه‌های دیگری از این موارد برای خط انتقال گاز و برق و ... در نقاط دیگر کشور نیز رخ دهد و امنیت را به خطر می‌اندازد.
وی افزود: باید از ابتدا به این تعدی‌ها و تجاوزها توجه و به آن رسیدگی شود، مردم یزد در این خصوص نجابت خرج می‌دهند مسئولان یزد نیز گاهی نجابت به خرج می‌دهند و گاهی تعلل می‌کنند، اما دولت باید در این زمینه جدی وارد شود قوه قضائیه باید جدی وارد شود و مجلس هم باید توجه و نظارت داشته باشد اینکه فقط نظاره‌گر باشند و خلاف قانون کاری انجام گیرد کار درستی نیست.
آیت‌الله مدرسی در خصوص تنظیم بودجه گفت: دولت اگر بخواهد بودجه را متعادل کند نباید به فکر حذف بودجه‌های فرهنگی   عمرانی و نهادهای حمایتی باشد بلکه باید بودجه‌های کلانی که در وجود خود بدون هیچ نیازی گاهی هزینه می‌شود را کنترل کند، مشکل حقوق‌های نجومی یکی از مشکلاتی است که در این دولت به وجود آمده  و هنوز هم حل نشده و کسی هم جوابگو نیست، دولت باید ابتدا هزینه‌های اضافی خود و حقوق‌های نجومی را قطع کند تا موفق باشد و کاهش بودجه‌های فرهنگی و عمرانی کار درستی نیست.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با خانواده‌های شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم گفت: بنا به فرموده رهبری باید مراقب نقشه‌های دشمن برای سال آینده بود و هوشیار و بیدار باشیم، دشمن برای بر هم زدن آرامش و امنیت مردم ما برنامه می‌ریزد و مسئولان باید مواظب باشند فریب زبان‌بازی دشمن را نخورند، و همان‌گونه که در ادامه فرمودند رمز موفقیت چهل‌ساله انقلاب وجود تفکر شهادت‌طلبی و ایثارگری در بین مردم ما است.
 امام‌جمعه بخش مرکزی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه چنانچه طالب ارزانی باشیم باید fatf را بپذیریم، تصریح کرد: این سیاستی است که برای مرعوب ساختن مردم و مدیران به کار گرفته‌شده و در زمان انتخابات هم دیده شده است و برای مردم قابل هضم نیست که قرارداد بین‌المللی چه ارتباطی بین ارزانی و گرانی دارد، دولت اگر نقدینگی را کنترل ، تولید را تقویت و سیاست‌های اقتصادی را اجرا می‌کرد امروز به این وضع دچار نبودیم و هنر دولت باید این باشد که این موارد را مدیریت کند تا اقتصاد سامان یابد.
وی با اشاره به وضعیت مردم یمن گفت: سازمان ملل رسماً اعلام کرده است که قحطی در یمن بزرگ‌ترین قحطی قرن محسوب می‌شود و تازه بعد از چهار سال سنای امریکا تصویب کرده که باید حمایت از آل سعود را در حمله به یمن قطع کند، ما وظیفه داریم نسبت به مسلمانان و هم نوعان خود توجه داشته باشیم و از آنها حمایت کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار