میوه

میوه که یکی از اصلی‌ترین محصولات شب یلدا به‌شمار می‌رود، به گفته متولیان در آستانه بلندترین شب سال اشباع از محصول است و طبق آنچه فروشندگان نیز می‌گویند، افزایش قیمتی در بازار میوه وجود ندارد، زیرا عرضه میوه به میزان کافی صورت گرفته است. جزئیات تنظیم بازار میوه شب عید نیز نشان می‌دهد مقرر شده ۳۰ هزار تن سیب و ۴۰ هزار تن پرتقال برای شب یلدا ذخیره شود.

در نخستین جلسه کمیته راهبردی تنظیم بازار میوه شب عید هم که روز گذشته با حضور مسوولان دستگاه‌های مختلف در محل سازمان تعاون روستایی ایران برگزار شد، متولیان مربوطه اعلام کردند که سال گذشته ۱۸ هزار تن سیب برای تنظیم بازار میوه شب چله در نظر گرفته شده بود که این رقم در سال‌جاری با توجه به کاهش تولید و به‌دلیل سرمازدگی به ۳۰ هزار تن افزایش یافته است.

در این جلسه همچنین مطرح شد که با وجود اینکه وضعیت پرتقال امسال مناسب است، اما به‌دلیل شرایط خاص جامعه میزان ذخیره‌سازی افزایش می‌یابد. این درحالی است که علاوه بر ارقام یاد شده، ۲۰ درصد ذخیره احتیاطی تعبیه شده که نحوه مصرف آن براساس شرایط بازار در اختیار سازمان تعاون روستایی قرار گرفته است. به گفته مسوولان تنظیم بازار میوه سقف قیمت خرید هرکیلوگرم پرتقال سر درخت از کشاورزان ۱۶۸۰ تومان است.

رئیس اتحادیه میوه تهران نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» آخرین وضعیت عرضه میوه در آستانه شب یلدا را تشریح کرده است. به‌گفته اسدالله کارگر به منظور کوتاه کردن دست دلالان از بازار میوه، مذاکراتی با برخی شرکت‌ها درحال انجام است. سازوکار در نظر گرفته شده هم این خواهد بود که میوه را به‌صورت مستقیم از کشاورزان به شرکت‌های میوه ارسال و آن شرکت ماموریت توزیع کلی میوه را در اختیار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بازار میوه در ایام شب یلدا اظهار امیدواری کرد که قیمت‌های موجود بازار میوه در ایام مختلف مانند شب یلدا و ایام نوروز ثابت بماند. به‌ گفته کارگر، قیمت میوه در بازار از شش ماه دوم امسال رو به بهبود رفته و با توجه به نزدیک شدن شب یلدا قیمت هندوانه به‌عنوان یکی از محصولات پرمصرف طی روزهای گذشته کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است. رئیس اتحادیه میوه تهران همچنین اعلام کرد که تا هفته گذشته قیمت هندوانه در بازار بسیار بالا بود اما از روز پنج‌شنبه قیمت این محصول روند نزولی در پیش گرفته و با کاهش ۱۵۰۰ تومانی همراه شده است.

کارگر به نرخ کنونی هندوانه در بازار اشاره و بیان کرد: هندوانه در بازار با دو نرخ متفاوت عرضه می‌شود، یک نوع آن به‌صورت انبار هرکیلو با قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان و نوع دیگر هندوانه تازه است که با نرخ دو هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در پاسخ به سوالی درباره میزان تغییرات قیمت میوه در بازار تهران در مقایسه با سال گذشته گفت: طی چند وقت گذشته بازار میوه همسو با سایر کالاها با تغییر قیمت همراه شد و انکار نبود افزایش قیمت میوه غیرواقعی است. بیشترین تغییر قیمت نیز مربوط به موز بوده که به‌شدت تحت‌تاثیر نوسانات موجود در بازار ارز قرار گرفته است.

آجیل و خشکبار

اما آجیل که یکی از محصولات پرطرفدار شب چله ایرانی‌ها محسوب می‌شود این روزها با چه قیمتی به فروش می‌رسد؟ گشتی در بازار نشان می‌دهد مردم امسال شب یلدای داغی را پیش‌رو دارند؛ شبی که با قیمت‌های آجیل و خشکبار به مراتب پرهزینه‌تر و گران‌تر از شب‌های یلدای سال قبل خواهد بود. گرچه در آستانه بلندترین شب سال قیمت‌ها در بازار خشکبار و آجیل تا اندازه‌ای فروکش کرده و خبری از صعود عجیب و غریب قیمت‌ها در بازار نیست، اما مقایسه قیمت‌های فعلی با قیمت‌های سال قبل، از افزایش ۸۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته حکایت دارد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروش در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد که امسال قیمت آجیل و خشکبار در بازار شب یلدا نسبت به پارسال حدود ۸۰ درصد افزایش یافته که کمبود تولید و عرضه و دلالی تاجران افغانستانی عوامل اصلی این نوسانات است.

به گفته مصطفی احمدی، وزارت جهادکشاورزی می‌تواند به‌صورت مقطعی ثبت‌سفارش و واردات این محصولات را در بازه زمانی مشخص و در تناژ تعیین شده، باز کند تا بازار آجیل تنظیم شود، چراکه مردم حق دارند این محصولات را به قیمت مناسب برای خود تامین کنند.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که هر کیلو پسته اکبری با قیمتی بین ۲۱۰ تا ۲۲۵ هزار تومان، پسته فندقی با قیمتی بین ۱۳۶ تا ۱۵۵ هزار تومان و پسته احمدآقایی بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر کیلو بادام هندی نیز قیمتی بین ۱۶۵ تا ۲۰۰ هزار تومان دارد. همچنین هر کیلو گردو و انجیر خشک به ترتیب با قیمتی بین ۱۱۰ تا ۱۶۸ هزار تومان و ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو آجیل ۴ مغز هم در بازار ۱۶۸ هزار تومان است.

شیرینی

شیرینی هم که یکی از مخلفات اصلی چله‌نشینی ایرانی‌ها محسوب می‌شود در آستانه طولانی‌ترین شب سال نرخ مصوب آن از سوی اتحادیه قنادان تهران اعلام شد.

علی بهره‌مند در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر ممنوعیت افزایش قیمت شیرینی تا پایان سال اظهار کرد: با توجه به اعلام صورت گرفته، هیچ‌یک از قنادی‌های تهران به هیچ‌عنوان حق افزایش قیمت را ندارند و با توجه به اینکه ما تا پایان سال دو رویداد مهم شب یلدا و شب سال نو را پیش‌رو داریم، به تمام همکارانمان بخشنامه کرده‌ایم که به هیچ عنوان قیمت‌ها را افزایش ندهند.

البته با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور امیدواریم قیمت مواد اولیه نیز مناسب‌تر شود. به گفته وی، قیمت مصوب اتحادیه برای عرضه «شیرینی تر» در واحدهای درجه یک، ۲۶ هزار تومان، «شیرینی دانمارکی» ۲۱ هزار تومان، «شیرینی زبان و پاپیون» ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان و «کیک یزدی» ۱۵ هزار تومان تا پایان سال اعلام شده است و هیچ قنادی‌ای حق فروش این محصولات را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب ندارد.

گوشت

اما گوشت این روزها با چه قیمتی خرید و فروش می‌شود؟ رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه برای مصرف‌کننده به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است، گفت: قاچاق بی‌رویه و کمبود دام دلیل این امر است.

علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی طی دو هفته گذشته در بازار افزایش چشمگیری داشته است، اظهار کرد: در این مدت، هر هفته سه مرتبه با افزایش قیمت گوشت گوسفندی مواجه بوده‌ایم. به‌ گفته وی درحال‌حاضر قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه تحویل به مغازه‌دار بین ۶۲ تا ۶۳ هزارتومان و برای مصرف‌کنندگان حدود ۶۸ تا ۶۹ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره دلایل این گرانی توضیح داد: متاسفانه با کمبود شدید دام در بازار مواجه هستیم و دام از کشور قاچاق می‌شود. ملکی با اشاره به خروج جمعیت زیاد دام از کشور از راه قاچاق، اعلام کرد که هم دام سنگین و هم دام سبک به‌صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و همین امر سبب شده قیمت دام افزایش زیادی داشته باشد، وقتی هم که دام گران می‌شود روی نرخ گوشت تاثیر می‌گذارد.

این مسائل، برای زیرمجموعه‌های اتحادیه نیز مشکلاتی را ایجاد کرده و ما وظیفه داریم در این زمینه اطلاع‌رسانی کنیم. ملکی ادامه داد: دو روز پیش نیز در اتاق ایران جلسه‌ای درباره گرانی‌های اخیر بود که ما این مسائل را اطلاع‌رسانی کردیم و خواستار آن شدیم که آنها را به وزیر جهاد و سایر مسوولان ذی‌ربط اطلاع‌رسانی کنند تا پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شود و مسوولان اقدامات لازم را برای ممانعت از خروج دام اتخاذ کنند.

وی افزود: براساس شنیده‌ها، برخی دام‌ها را از غرب کشور به شرق کشور منتقل می‌کنند و از آنجا به خارج می‌فرستند، بخشی از دام نیز از طریق جنوب کشور به مقاصد کشورهای عراق، کویت، قطر، عمان و... قاچاق می‌شود. ملکی با اشاره به اینکه چند روزی است پست‌های قرنطینه‌ای سازمان دامپزشکی در جاده‌ها اقدام به بازرسی و برخورد می‌کنند، گفت: انتظار داریم این بازرسی‌ها و برخوردها قانونی و صحیح باشد تا ورود دام به تهران با مشکل مواجه نشود. وی با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا و آخر ماه، افزود: هر سال در این ایام تقاضا بالا می‌رود و اگر به مسائلی که اشاره شد توجه نشود و روند فعلی ادامه یابد، احتمال افزایش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد.