فارس نوشت: با گسترش فضای مجازی و استفاده مردم به ویژه سلبریتی‌ها بدون دانش رسانه‌ای از این فضا، اتفاقاتی رخ داده که بین فضای رسمی تبلیغات هنری به ویژه در عرصه تئاتر و فضای رسمی فاصله‌گذاری می‌کند.

انتشار پوستر یا عکسی در راستای تبلیغات آثار از سوی افراد، بدون توجه به ممیزی‌ها و هنجارهای جامعه باعث ایجاد حاشیه‌هایی برای جامعه تئاتری کشور می‌شود. چنان که به تازگی، آیت‌الله سبحانی، یکی از مراجع عظام تقلید در زمینه استفاده از کلاه‌گیس در بین بازیگران خانم تذکراتی را مطرح کردند.

روز گذشته اما پوستر نمایشی به نام «تن شوری» به کارگردانی رضا ثروتی و بازی صابر ابر و پانته‌آ پناهی‌ها دردسرساز شد.

 جزئیات جنجالی کلاه‌گیس‌ها در تئاتر + عکس

عوامل این نمایش که قرار است اجرایشان را از ۲۷ آذرماه در تئاتر مستقل تهران آغاز کنند، بدون تایید شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر، پوستری از نمایش خود را با تصویر بازیگری منتشر کردند که کلاه‌گیس به سر دارد. این پوستر توسط بازیگران نمایش و دیگر هنرمندان سینما و تلویزیون به سرعت در فضای مجازی پخش شد.

شهرام کرمی، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با فارس که از وی سئوال می‌کرد چرا اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به تبلیغ نمایشی که بازیگر زن آن از کلاه‌گیس استفاده کرده، واکنش نشان نمی‌دهد، گفت که پس از مشاهده تصویر در اقدامی با عوامل نمایش، مدیر تئاتر مستقل و سرپرست شورای نظارت بر تئاتر تماس گرفته و عوامل دست به جمع‌آوری تصاویر منتشر شده کرده‌اند.

مصطفی کوشکی، مدیر تئاتر مستقل نیز عنوان کرد که این پوستر، پوستر اصلی نمایش نبوده و پوستری که توسط شورای نظارت و تماشاخانه مستقل منتشر شده، با عکس قبلی که توسط هنرمندان منتشر شده، متفاوت است.

 جزئیات جنجالی کلاه‌گیس‌ها در تئاتر + عکس

نکته مهم این‌که پوستر تایید شده یا عکسی که توسط بازیگران برای تبلیغات نمایش در فضای مجازی پخش شده، تفاوت چندانی به لحاظ حجاب بازیگر زن نمایش ندارد. حتما شورای نظارت و ارزشیابی بر تئاتر پاسخ خواهد داد که چرا وضعیت پوشش بازیگران زن در نمایش‌های حال حاضر تئاتر کشور ما به این روز افتاده است.

این در حالی است که گفته می‌شود، موضوع این نمایش نیز در زمینه مسائل زناشویی است و تماشای آن برای سنین کودک و نوجوان مناسب نیست. هرچند به گفته خود گروه نمایشی، این کار به صورت تئاتردرمانی اجرا خواهد شد. 

در نهایت اینکه باید کسی به این پرسش، پاسخی شایسته بدهد که: آیا تئاتر خصوصی در زمینه فعالیت‌های تبلیغاتی خود مستقل عمل می‌کند یا اینکه فعالیت‌های آن باید براساس ضوابط تئاتر دولتی و شورای نظارت بر تئاتر صورت گیرد؟ این سوالی است که اکنون پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد.